اجرای طرح استخدام معلولان به کجا رسید؟

به گزارش مجله کارنیکان، خردادماه سال جاری بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور از حمایت های دولتی در قالب طرح استخدام معلولان و افراد کم توان اطلاع داد. اظهارات محمد مخبر در روزهای بعد با حمایت استان دارها و مقام های اجرایی همراه شده بود. با این حال و با گذشت نزدیک به دو ماه از این اظهارات و دستورات معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، گزارش های مردمی همچنان خبر از عدم توجه به قانون استخدام سه درصدی معلولان در دستگاه های اجرایی دارد. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اجرای طرح استخدام معلولان به کجا رسید؟

ماجرای قانون جامع حمایت از معلولان چیست؟

بیستم خرداد سال 1383، قانونی تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این قانون با نگاهی جامع سعی داشت تا خدمات تازهتر و بیشتری به معلولان ارائه دهد. ماده هفتم این قانون به ماجرای استخدام معلولان مربوط می گردد که در آن دولت موظف شده فرصت های شغلی را برای افراد معلول فراهم کند. در بند الف این ماده هم صراحتا به سهمیه 3درصدی استخدام معلولان اشاره شده و آمده است:

اختصـاص حـداقل سه درصد (3%) از مجـوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارت خانه ها، سازمان ها، موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط.

بعلاوه کلیه وزارت خانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند. به همین دلیل نیز، سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

تبدیل شرایط استخدامی در صدر پیشنهادات برای اصلاح قانون حمایت از معلولان

گرچه از سال 1383 تا به امروز قانونی برای حمایت از معلولان در کشور داریم، اما این قانون به خوبی اجرا نمی گردد و همین مسئله موجب نگرانی هایی در میان جامعه معلولان شده است. سازمان های مردم نهاد زیادی در زمینه حقوق معلولان فعالیت می نمایند که به عدم اجرای درست این قانون انتقاد دارند و کوشش می نمایند اصلاحیه هایی بر این قانون را به مجلس برسانند. در صدر مواردی که برای اصلاح قانون پیشنهاد می گردد، ماجرای تبدیل شرایط استخدامی معلولان است. تبدیل شرایط افراد دارای معلولیتی که در دستگاه های دولتی به عنوان نیروی شرکتی، پیمانی و قراردادی کار می نمایند، تسریع مناسب سازی فضاها، پوشش بیمه تجهیزات توانبخشی، پوشش بیمه مکمل درمان برای افراد دارای معلولیت و معافیت از پرداخت حق بیمه مراکز توانبخشی، پیش بینی مشوق های مالیاتی برای بخش غیردولتی که بتواند افراد دارای معلولیت را مشغول به کار کند و تامین وسایل ضروری دارای معلولیت از جمله مهم ترین پیشنهادات ارائه شده به وسیله سازمان ها مردمی حمایت از معلولان است.

چرا قانون استخدامی معلولان به درستی اجرا نمی گردد؟

اجرا نشدن قانون استخدامی معلولان به صورت صحیح، دلایل زیادی دارد. بعضی از منتقدان معتقدند که ماده 16 این قانون نقطه ضعف آن است به نحوی که موجب عدم ضمانت اجرایی آن می گردد. اما با این وجود، تصویب این قانون نقطه عطفی در تحولات حوزه افراد معلول است. چرا که ما را جزو چهل و چند کشور پیشرو دارای قانون مستقل در حوزه معلولان قرار می دهد، به عنوان اولین سند اختصاصی قانونی در زمینه حقوق معلولان، کرامت اجتماعی شهروندان دارای معلولیت را ارتقاء می بخشد.

16 مرکز پشتیبانی شغلی معلولین فعال می شوند

حمیدرضا اسماعیلی، رئیس گروه توانبخشی حرفه ای و آماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی کشور به تازگی از فعالیت 16 مرکز پشتیبانی شغلی معلولین در کشور اطلاع داد و گفت:

اشتغال معلولان یک نگاه تازهی هست که به آن پرداخته شده؛ چرا که پیش از این معلولان در یک محیط بسته و دور از جامعه بودند و معلولیت را یک محدودیت بزرگ می دانستند، در حالیکه در این نگاه تازه، در پی یک اشتغال سیستماتیک و اشتغال حمایت شده هستیم.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2196

به "اجرای طرح استخدام معلولان به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح استخدام معلولان به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید