آیا ژن های کووید-19 می توانند با دی ان ای انسان ادغام شوند؟

به گزارش مجله کارنیکان، به نظر می رسد اکنون شواهد بیشتری برای اثبات ادعای بحث برانگیز ادغام ژن های کووید-19 با دی ان ای انسانی وجود دارد.

آیا ژن های کووید-19 می توانند با دی ان ای انسان ادغام شوند؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، گروهی از دانشمندان برجسته در جستجوی آزمایشی بهتر برای کووید-19 هستند. چرا که گاهی اوقات نتیجه آزمایش افرادی که در گذشته به کووید-19 مبتلا شده اند، حتی با قابل اعتمادترین آزمایش کرونا موسوم به PCR نیز با وجود اینکه هیچ شواهدی از تکثیر ویروس در بدن آن ها نیست، باز هم مثبت می گردد.

اکنون این دانشمندان یک فرضیه دارند که بر اساس آن کووید-19 می تواند در کروموزوم های انسانی به صورت معکوس ادغام گردد و قطعاتی از کد ژنتیکی خود را در ژنوم انسان وارد کند. این روش برای ویروس ها غیرمعمول نیست و ممکن است این موضوع، موارد نادر آزمایش کرونای مثبت کاذب با تست PCR را شرح دهد.

برخی از آزمایشات اخیر باعث تقویت وجود ادغام معکوس ژن های آران ای کووید-19 در دی ان ای انسان شده است، اما منتقدان این تحقیق اطمینان چندانی ندارند و می گویند این نتایج می تواند محصول انجام در آزمایشگاه باشد. آن ها همچنین نگرانی هایی را مطرح نموده اند که ممکن است برداشت غلط از این کار انجام گردد و منجر به مسائل ایمنی عمومی گردد.

آزمایش دقیق و فراوان برای یاری به کنترل شیوع هر بیماری همه گیر مهم است. آزمون PCR از مدت ها قبل یک استاندارد طلایی برای آزمایش کووید-19 بوده است. ما تا به امروز از تست PCR به شکل بسیار موفقیت آمیز استفاده نموده ایم و محدودیت های مختلف این آزمون را دریافته ایم. اکنون دانشمندان برای دستیابی به یک آزمایش قابل اطمینان تر کوشش کردند تا شرح دهند که چرا نتیجه تست برخی از بیماران همچنان مثبت می گردد.

ریچارد یانگ، متخصص تنظیم ژن و رودولف جائنیش، زیست شناس سلول های بنیادی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) گروهی از محققان را برای تحقیق در خصوص این ناهنجاری راهنمایی کردند. از آنجا که ویروس SARS-CoV-2 ویروس مسئول ایجاد عفونت کووید-19، دارای ژن های ساخته شده از آران ای (RNA) است، محققان بر این ایده متمرکز شدند که به ندرت یک آنزیم انسانی ممکن است توالی ویروسی را در دی ان ای ما کپی نموده و در کروموزوم های ما وارد کند.

جائنیش در جدیدترین مقاله خود که در مجله PNAS منتشر شده است، ادعا کرد تیم وی شواهد مبهمی مبنی بر ادغام توالی ویروس کرونا در ژنوم انسان یافته است. محققان رابطه ای بین عناصر ویروس و توالی ژنتیکی ویروسی یکپارچه را یافتند که از فرضیه رونویسی معکوس آن ها پشتیبانی می نماید.

علاوه بر این، آن ها با استفان هیوز از انستیتوی ملی سرطان آمریکا همکاری کردند تا روشن گردد که آیا ادغام ویروسی در واقع اتفاق می افتد یا اینکه فقط یک نتیجه در این آزمایش بوده است.

سدریک فشوت یکی از منتقدان مطالعه قبلی این گروه از دانشگاه کرنل که متخصص توالی های ویروس درون زا در انسان است، این مقاله جدید را بسیار قانع نماینده تر می داند و اکنون این فرضیه را قابل قبول می خواند.

اگرچه این فرضیه تقویت شده است که کووید-19 می تواند به طور معکوس در دی ان ای انسان رونویسی گردد، اما هنوز اجماع علمی در این باره وجود ندارد.

برخی از منتقدان نیز جائنیش و یانگ را متهم نموده اند که ترس بی اساسی را درباره اینکه واکسن های کرونای مبتنی بر آران ای پیغام رسان (mRNA) می تواند دی ان ای انسان را تغییر دهد، ایجاد می نمایند. نکته مهم این است که این واکسن ها دی ان ای انسان را تغییر نمی دهند. جائنیش و یانگ نیز بار ها تأکید نموده اند که مطالعه آن ها به این معنی نیست که واکسن های mRNA می توانند در دی ان ای انسان ادغام شوند.

در هر حال این اختلاف نظر ها به اهمیت دقیق بودن جمع آوری اطلاعات در مطالعات علمی اشاره دارد، به خصوص این مطالعه که مربوط به سلامتی افراد جامعه و این ویروس جدید است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1784

به "آیا ژن های کووید-19 می توانند با دی ان ای انسان ادغام شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ژن های کووید-19 می توانند با دی ان ای انسان ادغام شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید