کشنده ترین عقرب های جهان ، خصوصیت ویژه عقرب گادیم در ایران

به گزارش مجله کارنیکان، حدود 2000 نوع عقرب در سراسر دنیا وجود دارد و خوشبختانه فقط 25 تا 30 عقرب زهردار هستند و حتی تعداد کمتری از عقرب ها کشنده هستند. در حالی که همه عقرب ها در نیش خود سم دارند، تنها تعداد کمی از آن ها می توانند آسیب واقعی به انسان وارد نمایند. اگرچه بیشتر نیش عقرب ها بی ضرر هستند، اما بسیار دردناک هستند. بیشتر عقرب ها در آب و هوای گرم زندگی می نمایند، اعم از گرمسیری یا خشک و از خانواده عنکبوت ها هستند. سمی که در داخل نیش دم آن ها یافت می گردد یک نوروتوکسین است و بر سیستم عصبی طعمه خود تأثیر می گذارند.

کشنده ترین عقرب های جهان ، خصوصیت ویژه عقرب گادیم در ایران

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه به بعضی از این عقرب های خطرناک خواهیم پرداخت.

عقرب جنگلی ویتنام

یکی از زیباترین عقرب های دنیا عنکبوتی، عقرب جنگلی ویتنام است. کل اسکلت بیرونی آن آبی مایل به رنگ دریا است که بافتی ملایم و ظاهری براق دارد. تنها نقاط تیره بدن این عقرب، محل اتصال قطعات بدن مانند دم به شکم و پاها به شکم است. انبر آن بزرگ است و بیشتر شبیه خرچنگ است. عقرب جنگلی ویتنام یکی از کشنده ترین انواع عقرب ها است، اما بیشتر برای طعمه هایش به جای انسان ها.

دم آن نسبت به دیگر عقرب ها کوچکتر است اما با این حال، نیش آن بسیار قوی است. زهر این عقرب یکی از شدیدترین و موضعی ترین دردها را در بین تمام عقرب ها ایجاد می نماید. مقداری تورم، تب احتمالی و التهاب در ناحیه نزدیک احتمال دارد، اما این باید بدترین آن باشد.

همانطور که از نامش پیداست، عقرب جنگلی ویتنام بیشتر وقت خود را در جنگل های ویتنام می گذراند. آبی آن به میزان کافی روشن نیست که بتواند فوراً در سایبان های جنگلی انبوه قابل مشاهده باشد، بنابراین توانایی استتار خوبی هم دارد.

عقرب جنگلی غول پیکر

طول عقرب جنگلی غول پیکر به 24/5 متر می رسد. این موجود بیشتر در هند و آسیای جنوب شرقی یافت می گردد. با وجود میزان و توانایی هایشان، مردم محلی تمایل دارند از آن ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری نمایند. گرچه عقرب های جنگلی غول پیکر دارای نیش های بدی هستند، اما در استفاده از آن ها بسیار مردد هستند.

یکی از دلایلی که مردم آنها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می نمایند، ارزش سم آنها است. زهر یک عقرب جنگلی غول پیکر در جامعه پزشکی بسیار مفید است. این توانایی مبارزه با عفونت استافیلوکوکوس مقاوم به آنتی بیوتیک را دارد که در سراسر دنیا بسیار ارزشمند است. در محیط بومی خود، نیش یک عقرب غول پیکر جنگلی باعث درد زیادی همراه با عوارض جانبی معمول، سمیت عصبی می گردد. عقرب جنگلی غول پیکر معمولاً سیاه یا رنگ های مختلف خاکستری مایل به قهوه ای است.

عقرب امپراطور

انکار زیبایی این عقرب بسیار سخت است. عقرب امپراطور دارای پاهای بلندی است و عمدتاً قهوه ای تیره و براق است. عقرب های امپراطور از موجودات بومی آفریقای غربی هستند و طول آنها به 17 یا 18 سانتی متر می رسد. زهر آنها فقط برای افراد بسیار جوان، بیمار یا مسن بسیار کشنده است.

عقرب دم پهن ترانسوال

عقرب دم چاق ترانسوال کشنده ترین عقرب روی کره زمین است. بعلاوه به عنوان عقرب دم کلفت آفریقای جنوبی نیز شناخته می گردد و بیشتر در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه و موزامبیک یافت میگردد و این فقط نیمی از طول تانزانیا است. اما این عقرب در نیش غلیظ خود سم بسیار قوی دارد و به طور معمول به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه است. اگر نیش برای مدت طولانی درمان وخارج نگردد، باعث شوک آنافیلاکتیک می گردد. این سم برای بچه ها، افراد مسن یا کسانی که مسائل پزشکی دیگر دارند بسیار کشنده است. نیش این عقرب با برجستگی های ریز و تیز گونه همچون سوزن های خیاطی بسیار نازک پوشیده شده است. این موجود می تواند سم قوی خود را به دو روش انتقال دهد: تزریق مستقیم به وسیله نیش یا اسپری کردن از نیش روی هدف.

عقرب گادیم

عقرب گادیم کشنده ترین عقرب ایران است و در مقایسه با هم نوعان کشنده خود یکی از عجیب ترین عقرب ها است. عقرب گادیم به جز احساس فوری نیش، نیش تقریباً بدون دردی دارد و پس از نیش اولیه قربانیان به مدت 48 تا 72 ساعت بدون درد هستند. متأسفانه، در حالی که قربانی کاملاً غافل از نیش این عقرب است، اتفاقات وحشتناکی در داخل بدن آن رخ می دهد. پس از مدتی، علائم به شکل نارسایی حاد کلیه ظاهر می گردد، زیرا زهر عقرب گادیم مخلوطی از سیتوتوکسین ها و هموتوکسین ها است. سموم بعلاوه نکروز ایجاد می نمایند که پوسیدگی گوشت اطراف زخم است. عقرب های گادیم کوچک و تقریباً کرم رنگ هستند. آنها زمان زیادی را در زیر صخره ها و در منطقه ها سایه دار می گذرانند و در صورت آشفتگی نیش می زنند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2323

به "کشنده ترین عقرب های جهان ، خصوصیت ویژه عقرب گادیم در ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشنده ترین عقرب های جهان ، خصوصیت ویژه عقرب گادیم در ایران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشنده ترین عقرب های جهان ، خصوصیت ویژه عقرب گادیم در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید