چگونه رفرش ریت نمایشگر را در ویندوز 10 تغییر دهیم؟

به گزارش مجله کارنیکان، شاید کلمه رفرش ریت تصویر یا در واقع همان نرخ تازه سازی تصویر بارها به گوشتان خورده باشد اما نمی دانید چطور باید به تنظیمات مربوط به آن در ویندوز 10 دسترسی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به شما عزیزان آموزش دهیم چگونه می توانید رفرش ریت نمایشگر خود را در ویندوز 10 افزایش یا کاهش دهید.

چگونه رفرش ریت نمایشگر را در ویندوز 10 تغییر دهیم؟

رفرش ریت (نرخ تازه سازی تصویر) چیست؟

یکی از مشخصه های مهم مانیتور قبل از خرید، میزان رفرش ریتی است که از آن پشتیبانی می کند. به زبان ساده، رفرش ریت به تعداد دفعاتی گفته می شود که تصویر روی صفحه مانیتور به روزرسانی می شود. برای مثال وقتی در مشخصات یک مانیتور ذکر شده رفرش ریت تصویر 60 هرتز است یعنی در یک ثانیه، این مانیتور تصاویر را 60 بار به روزرسانی می کند؛ 120 هرتز یعنی در هر ثانیه 120 بار این اتفاق رخ می دهد و به همین منوال تا مقادیر بیشتر. هرچه هم که رفرش ریت مانیتوری بیشتر باشد، بدیهی است تصاویر با نرمی بیشتری برای کاربر به نمایش در خواهد آمد.

Your browser does not support the video tag.

اگر از مانیتورهای CRT قدیمی استفاده کرده باشید، احتمالا لرزش تصاویر آن را هم تجربه کرده اید. اما مانیتورهای جدید به لطف پشتیبانی از رفرش ریت های بالاتر، تصاویر پایداری را به نمایش می گذارند تا بدین ترتیب کاربر با آسودگی بیشتری به آن نگاه کند. معمولا در نمایشگرهای جدید خبری از لرزش تصویر نیست به همین خاطر اگر رفرش ریت کمی پایین هم باشد مسئله ای بوجود نمی آید. اما خب کاربران می خواهند از تمام پتانسیل مانیتور خود بهره مند شوند که در ادامه به چگونگی آن می پردازیم.

تغییر رفرش ریت نمایشگر از طریق تنظیمات نمایشگر

بعد از آپدیت ماه اکتبر ویندوز 10، تغییر رفرش ریت به راحتی و در همان بخش مربوط به نمایشگر در دسترس است. (اگر از نسخه های قدیمی تر استفاده می کنید، راه حل شماره 2 را مشاهده کنید).

  • در مرحله اول روی صفحه دسکتاپ، کلیک راست کرده و گزینه Display Settings را انتخاب کنید. (برای رسیدن به این بخش، همچنین می توانید با وارد شدن به تنظیمات اصلی ویندوز با فشردن کلیدهای ترکیبی ویندوز + i و کلیک روی بخش System، گزینه Display را انتخاب کنید)
  • در منوی باز شده روی عبارت Advanced display settings کلیک کنید.
  • در قسمت پایین صفحه، در بخشی تحت عنوان Refresh rate می توانید انتخاب کنید صفحه مانیتور شما روی چه رفرش ریتی تنظیم شود.
  • حدودا 15 ثانیه وقت دارید تا تجربه خود را با رفرش ریت جدید مشاهده کنید. اگر همه چیز به خوبی پیش می رود، گزینه Keep changes و اگر هم تصویر تار شده و خواندن متون سخت است، گزینه Revert را انتخاب کنید تا همه چیز به شکل قبل بازشود.

به خاطر داشته باشید برخی از برنامه هایی که قبل از اعمال این تنظیمات در حال اجرا بوده اند ممکن است نتوانند خود را با رفرش ریت جدید تطبیق دهند و مشکلاتی در نمایش یک سری گزینه ها وجود داشته باشد. این موضوع جای نگرانی ندارد و می توانید با یکبار بستن و مجددا اجرا کرد شان، مشکل مربوطه را حل کنید.

تغییر رفرش ریت نمایشگر در نسخه های قدیمی تر ویندوز 10

اما اگر از نسخه های قدیمی تر ویندوز استفاده می کنید، می توانید از طریق جهت زیر به تغییر رفرش ریت صفحه مانیتور خود اقدام کنید.

  • در مرحله اول روی صفحه دسکتاپ، کلیک راست کرده و گزینه Display Settings را انتخاب کنید. (برای رسیدن به این بخش، همچنین می توانید با وارد شدن به تنظیمات اصلی ویندوز با فشردن کلیدهای ترکیبی ویندوز + i و کلیک روی بخش System، گزینه Display را انتخاب کنید)
  • در منوی باز شده روی عبارت Advanced display settings کلیک کنید.
  • در منوی باز شده روی عبارت Display Adapter Properties کلیک کنید.
  • در پنجره ای که به نمایش در می آید، وارد سربرگ Monitor شوید تا تنظیمات مربوط به آن نمایش داده شود.
  • در پایین ترین بخش صفحه، گزینه Screen refresh rate دیده می شود که زیر آن یک منوی کشویی برای تغییر رفرش ریت وجود دارد که می توانید انتخاب کنید مانیتور شما روی چه رفرش ریتی تنظیم شود.
  • باز هم حدودا 15 ثانیه وقت دارید تنظیمات جدید را چک کنید تا اگر مسئله ای نبود آن ها را ذخیره و در غیر این صورت به حالت قبل بازگردانید. (مطابق آخرین مرحله در روش بالا).

بدین ترتیب شما عزیزان می توانید رفرش ریت یا نرخ تازه سازی تصاویر در صفحه مانیتور خود را افزایش دهید تا تجربه ای لذت بخش از گشت و گذار در منوهای مختلف ویندوز 10 داشته باشید.

  • آموزش دسترسی به تسک منیجر ویندوز 10 در بازی های کامپیوتر

منبع: How-to-Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1524

به "چگونه رفرش ریت نمایشگر را در ویندوز 10 تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رفرش ریت نمایشگر را در ویندوز 10 تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید