پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری انجام شد

به گزارش مجله کارنیکان، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه، امروز 8 بهمن ماه با اعلام این خبر گفت: تک چهره نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی های انسانی تحت عواملی تغییر کرد.

پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری انجام شد

او اضافه نمود:هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت پردازی و فاصله دریافت از فرم های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی بوجود آورد.

شریف زاده از ویژگی های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه های اروپایی نظیر سایه پردازی و پیکرنگاری دانست و شرح داد: کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می داد.

به گفته رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، در این دوره انسان هایی اشرافی با چهره های شاد و متبسم، چهره هایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباس هایی به شکل چند خط ساده در رنگ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.

او نقوش راه راه و فلس مانند بر روی لباس ها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس های اروپایی با یقۀ باز را از مشخصه های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت: از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.

شریف زاده با بیان اینکه شبیه سازی از نقوش چهره نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر 30 سانتی متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی فر انجام شده اضافه نمود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره و بزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.

رئیس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگ تر در بالا تصویر شده اند و گفت: اصولا از شاخص های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.

او در ادامه با اشاره به فرایند انجام این طرح گفت: پس از انتقال نقوش، قلم گیری و لعاب گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای 960 درجۀ سانتی گراد آماده می شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1548

به "پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید