پزشک ژاپنی که زندگی اش را وقف افغان ها کرد

به گزارش مجله کارنیکان، در شرایطی که قدرت های خارجی در حال حاضر ترجیح داده اند که همه چیز در افغانستان به گذشته تلخ برگردد و خود شهروندان افغانی هم توان مقابله با طالبان را ندارند باید از خبرنگاران ژاپنی به نام تتسو ناکامورا یاد کنیم که زندگی اش را وقف جنگل کاری و مهار بیابان زایی در افغانستان و صلح در این کشور کرد.

پزشک ژاپنی که زندگی اش را وقف افغان ها کرد

او بعدها مدال خورشید تابان و مدال ملی افغانستان را دریافت کرد. افغان ها به او کاکا مراد می گفتند.

او پس از سه دهه کار و خدمت انسانمحبت آمیز در افغانستان، در یک حمله مسلحانه به خودرو این مؤسسه در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار افغانستان کشته شد.

او در سال 1946 در شهر فوکووکا ژاپن به جهان آمد. پس از تحصیل در رشته پزشکی در 1984 به پاکستان رفت تا به درمان بیماران جذامی در آنجا بپردازد.

دو سال پس از آن به افغانستان رفت و در یکی از روستاهای دوردست یک درمانگاه و نهاد غیردولتی خدمات درمانی صلح ژاپن (پی ام اس) ایجاد کرد.

این نهاد خیریه در اوج فعالیتش ده درمانگاه راه انداخت که در کنار یاری به دیگر بیماران، به درمان پناهجویان و بیماران جذامی می پرداخت.

دکتر ناکامورا بعلاوه به ساخت چاه ها و آبیاری در روستاهایی پرداخت که مردم به خاطر نبود آب پاک به وبا و بیماری های دیگر دچار شده بودند.

در 2003، او برنده جایزه رامون مگ سه سه شد که به اسم جایزه نوبل آسیایی شناخته می گردد.

دکتر ناکامورا در 2014 به روزنامه جاپان تایمز گفته بود که به خاطر مصونیتش هر روز از راستا متفاوتی سفر می نماید.

او اما اضافه نموده بود که برترین اقدام احتیاطی که می تواند کند دوست شدن با همه است.

او گفته بود:کوشش نموده ام که هیچ دشمنی برای خودم درست نکنم…برترین راه این است که همه را دوست خود بسازید، با آن که شاید مردم فکر نمایند من فاقد اصول هستم. چرا که مردم یگانه تکیه ای است که در آنجا به آن اتکا می کنم…و این به طور شگفت انگیزی موثرتر از حمل اسلحه است.

در خصوص فعالیت های انسان محبت آمیز و کارنامه او فیلم مستندی هم از سوی تلویزیون ملی ژاپن ساخته شده است.

در سال 2003 ناکامورا یک کانال آب رسانی در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار ساخت. محلی ها نام آن کانال را مروارید گذاشتند. کانال مروارید به طول بیش از 25 کیلومتر، آب رودخانه کنر (در افغانستان: دریای کنر) را به کشتزارها و خانه های مردم ولسوالی خیوه می رساند.

او برای ساخت کانال مروارید، از روش های سنتی 200 سال پیش برای ساخت کانال آب رسانی در زادگاه خودش، فوکوئوکا، الهام گرفت.

ناکامورا در دشت گمبیری در نزدیکی شهر جلال آباد در شرق افغانستان بیش از 8 کانال آب رسانی ساخت یا احیا کرد که 16 هزار هکتار زمین زراعی را آبیاری می نماید و زندگی 600 هزار نفر را متحول نموده است. او بعلاوه در 11 بند آب گردان بر روی رودخانه کنر ساخت.

ناکامورا می گفت: اسلحه و تانک، مسائل را حل نمی نماید؛ احیای کشتزارها، برای بهبود شرایط افغانستان یک عنصر بنیادین است.

این پزشک و امدادگر ژاپنی، چند بار از مرگ جان به در برد. یک بار نزدیک بود در رگبار مسلسل یک هلی کوپتر آمریکایی کشته گردد. بار دیگر جانش را برای حفاظت از خاکریزهای یک رودخانهٔ درحال طغیان به خطر انداخت.

منبع: یک پزشک
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1814

به "پزشک ژاپنی که زندگی اش را وقف افغان ها کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشک ژاپنی که زندگی اش را وقف افغان ها کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید