هوش مصنوعی به این 5 علت ترسناک است

به گزارش مجله کارنیکان، یک گزارش تازه در حوزه هوش مصنوعی نشان می دهد که محققان برتر هوش مصنوعی نگرانی هایی گسترده از آینده هوش مصنوعی دارند.

هوش مصنوعی به این 5 علت ترسناک است

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این پژوهشگران هشدار می دهند که بعضی از تبعات رشد هوش مصنوعی قابل کنترل نیستند و حتی ممکن است از مهار انسانها خارج شوند.

این پژوهش به وسیله موسسه AI Now، که وابسته به دانشگاه نیویورک است اجرا شده و برای این آنالیز با متخصصان هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت نیز تعامل داشته است.

این گزارش می گوید آنچه که ما به طور گسترده به عنوان یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی، سیستمهای اتوماتیک و ... می شناسیم، در حال حاضر سریعتر از سیستم نظارتی ما عمل می نماید و در نتیجه این خطر انسانها را تهدید می نماید که نتوانند در برابر این سرعت تغییرات دوام بیاورند و دچار مشکلاتی مثل آسیب پذیری شوند.

ارزیابی این گزارش از زمینه های خطرناک هوش مصنوعی شامل موارد زیر است:

شکاف در پاسخگویی

متاسفانه اغلب نهادهای فعال در حوزه هوش مصنوعی از پاسخدهی در خصوص شرایط آینده هوش مصنوعی و حتی در خصوص آینده پروژه های فعلی ناتوانند. این عدم پاسخگویی نه تنها ایده های آینده هوش مصنوعی را در هاله ای از ابهام فرو می برد، بلکه باعث می گردد، توانایی های قانونی و مدنی شهروندان برای حفظ حریم خصوصی آنان نیز دستخوش آسیب گردد.

نظارت بر شهروندان

این روزها هوش مصنوعی در بسیاری از سازمانها، ادارات و شهرها و کشورها برای نظارت بر شهروندان استفاده می گردد، شاید تصور کنید سیستم های تشخیص چهره مزاحم شما نیستند و صرفا اهداف امنیتی دارند اما مشکل این است که در اغلب موارد، همزمان با کوشش برای شناسایی مجرمان اطلاعات شما نیز رصد می گردد. این رصد اطلاعات گاهی با ثبت اطلاعات همراه می گردد و حتی ممکن است اطلاعات شما در جاهایی ذخیره گردد که انتظارش را ندارید .

سیستم های اینترنتی نامطمئن دولتی

بسیاری از سیستم های دولتی امنیت ندارند. این موضوعی است که می تواند برای بسیاری از افراد خطرناک باشد. فرض کنید در یک سامانه هوشمند دولتی ثبت نام نموده اید و سپس این وبسایت مورد حمله سایبری قرار می کیرد یا اطلاعات شما بدون آن که مایل باشید همزمان در صدها سامانه دیگر ثبت می گردد. این یعنی نا امنی حسابهای اینترنتی افراد در سیستم های دولتی.

عدم وجود قوانین مدون در سامانه های هوش مصنوعی

اگر سیلیکون ولی را مهد رشد و توسعه هوش مصنوعی بدانیم، می توانیم سیلیکون ولی را یکی از بی قانون ترین مراکز در رشد و توسعه هوش مصنوعی نیز بدانیم.

البته تقریبا هیچ کشوری قوانین دقیق و استانداردی برای فعالیت هوش مصنوعی ندارد. درست است که هوش مصنوعی زیر ذره بین بعضی از نهادهای قانونی در تعدادی از کشورها است اما نمی توان با اطمینان گفت که هوش مصنوعی تحت نظارت قوانین سخت هم قرار گرفته است .

اخلاقیات در هوش مصنوعی جایی ندارد

*رویا پاک سرشت
منبع: انتخاب
انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2272

به "هوش مصنوعی به این 5 علت ترسناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی به این 5 علت ترسناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید