موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز در عمارت باغ ارم، عکس

به گزارش مجله کارنیکان، کسی نیست که از جلوه های منحصر به فرد این باغ و معماری باشکوه عمارتش چیزی نداند چون آوازه این مکان فراتر از مرزهای کشور رفته و یکی از آثار جهانی به شمار می رود.

موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز در عمارت باغ ارم، عکس

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

در دهه اخیز نیز موزه ای در داخل عمارت این باغ به نام موزه سنگ و گوهر دریای نور افتتاح شد که به عنوان دومین موزه کشور با این محتوا و مضمون شناخته شده است.

چرا بازدید از موزه سنگ و گوهر دریای نور پیشنهاد می گردد؟

سنگ های قیمتی زیادی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

بعد از موزه سنگ و گوهر تهران، اینجا می توانید حدود 140 نوع سنگ و گوهر تزیینی را ببینید.

این موزه در یکی از باصفاترین و زیباترین باغ های ایران دایر شده است.

سنگ های این موزه از معادن ایران و دیگر کشورها جمع آوری شده است.

تاریخچه موزه سنگ و گوهر

عمارت داخل باغ ارم در دوران قاجار ساخته شده و طراح آن کسی نبوده جز معمار معروف شیرازی یعنی حاج محمدحسن خان. از تاریخ دقیق ساختن باغ ارم مدارکی وجود ندارد ولی قدمتش را به دوره سلجوقیان نسبت می دهند.

با این حساب سنگ هایی که حاصل کوشش و زحمت 20 ساله مهندس نادر صنعانی و حمایت مسئولین دانشگاه شیراز بود در لابه لای چنین تاریخی به نمایش گذاشته شده است. طبق اخبار روزنامه جام جم، این موزه در سال 1388 در طبقه همکف ساختمان اصلی باغ افتتاح شد.

در موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

با اینکه بازدید از قسمت های مختلف عمارت امکان پذیر نیست ولی موزه 300 متری که در طبقه همکفش دایر شده، بیش از 140 نوع گوهر و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به نمایش گذاشته است. بعضی از این سنگ ها و گوهرها بسیار کمیاب هستند؛ از سنگ های قیمتی این مجموعه می توان نمونه های زیبایی از کهربا، الماس، یاقوت و زمرد را دید. از بین سنگ های نیمه قیمتی نیز فیروزه، عقیق و جاسپر به نمایش گذاشته اند.

در گالری های این موزه، دست ساخته های جالب و قشنگی از سنگ ها مثل انواع زیورآلات ارائه شده و حتی نحوه تراش سنگ ها نیز به بازدیدکنندگان آموزش داده می گردد. گوشواره ها، انگشتری، گردن بند و دستبندهای رنگارنگی در ویترین های شیشه ای این موزه به نمایش گذاشته شده اند که مقاوت در برابر زیباییشان ممکن نیست و نمی توان از آن ها سیر شد.

بعد از دیدن مجموعه های موزه می توان در محوطه وسیع و زیبای باغ ارم قدم زد یا سوغاتی هایی را از غرفه های متعدد این باغ خرید. اگر خواستید بیش تر از این در فرهنگ این شهر غرق شوید یکی از لباس های سنتی که ارائه می شوند بپوشید و عکسی از خود ثبت کنید. در ضمن بدون خوردن فالوده شیرازی این باغ رویایی را ترک نکنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه سنگ و گوهر دریای نور چه قدر است؟

مانند هر موزه دیگری باید برای دیدن مجموعه گران‌بهای این موزه مبلغی را پرداخت کرد ولی این مبلغ را به عنوان ورودی باغ پرداخت خواهید کرد. در کنار بازدید از موزه باید وقتی را برای گشت و گذار در باغ 11 هزار مترمربعی ارم کنار بگذارید، به همین جهت بعید است در کمتر 2 ساعت بتوانید از این مجموعه دل بکنید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه سنگ و گوهر دریای نور چه زمانی است؟

با اینکه هر فصلی می تواند برای بازدید از بناهایی مثل موزه ها مناسب باشد ولی از آنجایی که باغ و بوستان دلبرانه ارم در فصل بهار به اوج زیبایی خود می رسد، ماه های بهاری بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما شیراز و بازدید از این باغ و موزه خواهند بود.

چگونه به موزه سنگ و گوهر دریای نور برویم؟

نزدیک ترین ایستگاه مترو به موزه سنگ و گوهر دریای نور یا همان باغ ارم ایستگاه نمازی است که حدود 1 کیلومتر از باغ فاصله دارد و باید بقیه راستا را با تاکسی طی کرد. ایستگاه خوابگاه ارم نیز نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به این باغ است ولی اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از این موزه را داشته باشید باید به بلوار ارم و محل تقاطع بلوار جمهوری و دانشجو بروید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

پارک آزادی:‌ 2.2 کیلومتر

ارگ کریم خان شیراز: 3.4 کیلومتر

سرای مشیر:‌ 5 کیلومتر

آرامگاه حافظ شیرازی: 5 کیلومتر

آرامگاه سعدی: 7.7 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه سنگ و گوهر دریای نور برای اقامت وجود دارند؟

هتل ستارگان شیراز: 2 کیلومتر

هتل آپارتمان تچر: 2.2 کیلومتر

هتل هما: 2.3 کیلومتر

هتل پارس: 2.7 کیلومتر

هتل آپارتمان کاخ: 3 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه سنگ و گوهر دریای نور هستند؟

برگر ارم: 200 متر

رستوران بلی پاسی: 800 متر

رستوران ایتالیای روته: 900 متر

فست فود ایتالیایی ونتو: 1 کیلومتر

رستوران کهن: 1.3 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1226

به "موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز در عمارت باغ ارم، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز در عمارت باغ ارم، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید