مهم ترین دستاوردهای تکنولوژیک در سال2019
به گزارش مجله کارنیکان، شرکت نینتندو قبلا نیز بازی مشابهی عرضه کرده بود به نام Wii Fit اما Ring Fit Adventure بازی است که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می کند. Ring Fit Adventure بازی است از شرکت نینتندو که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می کند.
حانیه شریف| سال 2019 سال پربار و تاثیر گذاری در دنیای تکنولوژی بود. سال جاری آخرین سال چرخه نسل کنونی کنسول های بازی محسوب می شود و حالا که به انتهای سال نزدیک می شویم، خبرهای زیادی درباره نسل بعدی و محصولات آینده این حوزه در اختیار داریم. PlayStation 5 و Xbox Scarlett، دو محصول برتر این حوزه هستند که تا به امروز خبرهای زیادی درباره آنها منتشر شده است.
در سال 2019، شرکت نینتندو نیز نسخه کوچک تر و قابل حمل تری از کنسول خود معرفی کرد که Switch Lite نام دارد و همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure را معرفی کرد. در ادامه می خواهیم پرسروصداترین محصولات و خبرهای دنیای تکنولوژی در سال 2019 را معرفی کنیم.
محصول خلاقانه و جذاب نینتندو
دستگاه سوئیچ تا به امروز مهم ترین دستاورد شرکت نینتندو محسوب می شده است و در سال جاری این شرکت، نسخه کوچک تر و سبک تر Switch Lite را از این کنسول عرضه کرد. در سال جاری همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure نیز معرفی گشت، بازی که تلاش شرکت نینتندو را برای جهت گیری به سمت بازی های حرکتی و تناسب اندام نشان می دهد.
شرکت نینتندو قبلا نیز بازی مشابهی عرضه کرده بود به نام Wii Fit اما Ring Fit Adventure بازی است که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می کند. Ring Fit Adventure بازی است از شرکت نینتندو که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه می کند.
ورود صفحات نمایش تاشو
صفحات نمایش تاشو، دستاوردی است که بسیاری، سال ها چشم انتظار آن بوده اند و حالا در سال 2019 به حقیقت پیوستن این آرزو را شاهد بودیم. در ماه ژانویه، در نمایشگاه CES، شرکت ال جی اولین تلویزیون OLED تاشو را معرفی کرد.
این تلویزیون می توانست تنها در چند ثانیه از صفحه ای به اندازه 65 اینچ، به یک صفحه لوله شده تبدیل شود. یک ماه بعد، دو مدل گوشی تاشو معرفی گشت: سامسونگ گلکسی فولد و هوآوی میت ایکس. این گوشی ها با بازشدن صفحه، تبدیل به تبلت و با تا شدن آن، دوباره به گوشی تبدیل می شوند. گوشی تاشو سامسونگ جدیدا با قیمت فضایی عرضه شده گوشی تاشو هوآوی جدیدا برای پیش فروش عرضه شده، البته فقط در چین.
با معرفی این دو محصول، ظاهرا یخ دیگر شرکت ها نیز در این زمینه باز شد. شرکت مایکروسافت نیز کمی بعد بیان نمود که دو گوشی تاشو در راه دارد که Surface Neo و Surface Duo نام دارند و اواخر سال بعد عرضه می شوند. شاید بتوان جذاب ترین گوشی تاشو معرفی گشته را Motorola Razr دانست که با برداشتی از گوشی های تاشوی کلاسیک، طراحی شده است.
قدمی بزرگ در صنعت VR(واقعیت افزوده)
2019 سال پر باری برای حوزه واقعیت افزوده یا VR بود. دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری چشمگیری از سوی شرکت های فعال در این حوزه معرفی گشت. یکی از بهترین محصولات معرفی گشته در این زمینه، هدست the Valve Index بود که کیفیت رزولوشن بالاتر، رفش ریت بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه بعدی فوق العاده و قابلیت های منحصربه فرد دیگری را ارائه می کند.
این هدست البته بسیار گران قیمت است- 1000 دلار برای پکیج کامل- و به همین دلیل شاید نتواند برای تمام دوستداران دنیای واقعیت افزوده کارآیی داشته باشد. هدست وی آر Valve Index کیفیت رزولوشن بالاتر، نرخ به روزرسانی بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه بعدی فوق العاده و قابلیت های منحصربه فردی را ارائه می کند. شرکت Oculus نیز سال جاری دو هدست جدید معرفی کرد: Rift S و Quest. هر دو هدست به سیستمی مجهز هستند به نام inside-out tracking که نیاز به تعبیه سنسور برای جلوگیری از برخورد با اشیا را برطرف می کند. هر دو هدست، 400 دلار قیمت دارند و تفاوتشان در این است که Rift S را می توان تنها با اتصال به کامپیوتر بازی استفاده کرده اما مدلQuest، سیستمی جداگانه است و نیازی به کامپیوتر ندارد.
Quest را می توان یکی از برجسته ترین دستاوردها در حوزه VR دانست، زیرا سیستمی مستقل است و می تواند برای طیف بیشتری از کاربران، کارآیی داشته باشد و طعم بازی های واقعیت افزوده را به آنها بچشاند. برای انجام بازی های VR عموما وجود کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا PS4 لازم است اما با وجود هدست Quest، دسترسی به این تکنولوژی برای دیگر اقشار دوستدار بازی های واقعیت افزوده، راحت تر می شود.
ظهور سرویس های پخش لحظه ای بازی
یکی دیگر از مباحث داغ سال 2019، سیستم های پخش بازی ابری بود. از عمر سرویس های پخش آنلاین بازی یا استریمینگ، یک دهه می گذرد. شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند که از برترین آنها OnLive، Gaikai، انویدیا و مایکروسافت است.
سال جاری، گوگل نیز به جمع این شرکت ها پیوست و سرویس استادیا(Stadia service) را معرفی کرد. براساس ادعای گوگل، در سرویس استادیا، بازی ها با سرعت 60 فریم در ثانیه با کیفیت 4K استریم و پخش می شوند و اجرای این بازی ها روی دستگاه های مجهز به سیستم کروم، - مثل گوشی تبلت، مرورگر کروم و Chromecast - هیچ گونه تاخیر یا latency در پخش نخواهند داشت.
این سرویس بدون شک دستاورد مهمی است و می تواند نقطه عطفی در صنعت گیمینگ محسوب شود. قرار است، سال آینده نسخه رایگان این پلت فرم عرضه شود اما فعلا استفاده از آن تنها با پرداخت حق اشتراک و همچنین خرید بازی ها، امکان پذیر است، متاسفانه!
نسل بعدی کنسول های بازی
براساس فرایند سال های پیش، تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به نسل بعدی کنسول های مطرح گیمینگ، مخفی باقی می ماند اما سال جاری هر دو شرکت سونی و مایکروسافت تصمیم گرفتند تمام اطلاعات محصولات بعدی خود را زودتر اعلام کنند.سونی، جزئیات مربوط به پلی استیشن 5 را کم کم و در طول سال رو کرد.
این تمام آن چیزی است که درباره این کنسول بازی می دانیم:این کنسول بازی به نسل سوم پردازنده 8 هسته ای رایزن(Ryzen) مجهز است. جی پی یو Radeon Navi شرکت ای ام دی نیز در این محصول استفاده شده که قدرت بالای آن می تواند بازی هایی با کیفیت K8 را اجرا کند.
اما نکته اصلی در مورد این محصول این است که در آن، دیگر خبری از سی دی های بازی نخواهد بود که همین باعث می شود بازی ها با سرعت بیشتری لود شوند. دسته کنترل بازی در پی اس 5 نیز قابلیت های هیجان انگیزی دارد.
منبع: فرادید