ملک الشعرای سابق انگلیس در لیست سیاه کتابخانه بریتانیا

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپایک انلاین، کتابخانه بریتانیا به تازگی در اقدامی عجیب کتاب ها و آثار تد هیوز ملک الشعرای سابق این کشور را در لیست سیاه خود قرار داده است و از ارائه آنها به مخاطبان خود خودداری می نماید. طبق اطلاعات به دست آمده از مسئولان کتابخانه این اقدام به دلیل سابقه خانوادگی شاعر انگلیسی است.

ملک الشعرای سابق انگلیس در لیست سیاه کتابخانه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا (British Library) از عظیم ترین کتابخانه های جهان است که در شهر لندن واقع شده است و در سال 1973 با تصویب مجلس کتابخانه از ادغام کتابخانه موزه بریتانیا، کتابخانه ملی مرکزی و سازمان ملی کتابشناسی و کتابخانه ملی امانی و کتابخانه ثبت اختراع و کتابخانه مرجع علوم به وجود آمد.

کتابخانه بریتانیا لیست سیاهی از کتاب های ممنوعه دارد که هر سال مواردی به این لیست اضافه می گردد و در ماه های اخیر به خاطر تظاهرات ضدنژادپرستی در کشورهای مختلف اروپا و آمریکا کتاب های ترویج نماینده نژادپرستی به این لیست اضافه شده است. ولی در خصوص تد هیوز به نظر می رسد کمی اغراق اجرا شده است چون خود مسئولان این کتابخانه می گویند که ممنوعیت آثار هیوز به خاطر سابقه خانوادگی او است.

تد هیوز شاعر انگلیسی و نویسندهٔ بچه ها از سال 1984 تا هنگام مرگ دارای عنوان ملک الشعرای بریتانیا بوده است. وی در رده بندی منتقدان مرتباً در ردهٔ بهترین شاعران نسل خود انتخاب می شده است. در سال 2008 مجلهٔ تایمز در فهرست پنجاه نفرهٔ خود از بهترین نویسندگان سال 1945 بریتانیا، وی را در رتبهٔ چهارم قرار داد.

پدر هیوز تنباکوفروش بوده و اجدادش نیز در کار واردات این محصول فعالیت داشتند و طبق اسناد ارائه شده توسط کتابخانه بریتانیا اجداد این شاعر عظیم انگلیسی در برده داری و استعمار کشورهای دیگر نقش مهمی داشتند. طبق این اسناد 300 سال پیش اجداد هیوز در آمریکای شمالی از بومی های آمریکا به عنوان برده استفاده می کردند.

منتقدان ادبی این اقدام کتابخانه بریتانیا در قرار دادن آثار شخصی به خاطر کارهای اجدادش مسخره و پوچ ارزیابی می نمایند. بسیاری از کارشناسان ادبی در واکنش به این اقدام کتابخانه بریتانیا در یادداشت های مختلفی این عمل را نوعی همکاری با استعمارگران ارزیابی کردند. آنها گفتند هیوز و حتی پدرش هیچ کدام از رفتارهای اجداد خود را ندیدند و قرار دادن نام او در لیست برده داران چندان کار معقولی نیست.

تد هیوز در 17 اوت 1930 در منطقهٔ یورکشایر به جهان آمد. اصالت مادرش به ویلیام فریر می رسد که در قرن یازدهم به انگلستان وارد شد. پدرش یکی از هفده نفری بود که از یک تیپ جنگی عظیم در جنگ جهانی اول جان سالم به در برد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1338

به "ملک الشعرای سابق انگلیس در لیست سیاه کتابخانه بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملک الشعرای سابق انگلیس در لیست سیاه کتابخانه بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید