معرفی تعدادی از زیباترین خانه های تاریخی نراق

به گزارش مجله کارنیکان، در ایران امروز هستند، شهر و اماکنی که از وجودشان اطلاعی نداریم. در پیشینه و قدمت پربار سرزمین ما ایران، آثار ارزشمند زیادی دیده شده که بطور قطع کامل از آن ها اطلاع نداریم. شهرهای دور افتاده و ناشناخته ای هستند که در روزگاری نه چندان دور، اهمیت فراوانی داشتند و امروزه در عزلت و سکوت در حال فراموش شدن هستند. یک نمونه از این دیدنی های با ارزش قدیمی، نراق بوده که از توابع کاشان هم بشمار می آید. این شهر در گذشته از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده و بدلیل قرار دریافت در راستا تجارت دوران صفویه، از رونق و آبادانی برخوردار بود. از جمله آثار قدیمی این شهر دیدنی می توان به آب انبارهای دوره قاجار، مسجد جامع نراق، امامزاده یحیی، امامزاده سلیمان و بقعه زبیده خاتون اشاره نمود. باهم به سراغ چند نمونه از جاذبه های تاریخی نراق می رویم و پای حرف های شیرینشان می نشینیم تا از گذشته دور خود و از زمان شکوه و عظمتشان برایمان بگویند. با ما در مطلب خانه های قدیمی نراق همراه باشید تا هرچه بیشتر از شکوه خانه های تاریخی نراق برایتان سخن بگوییم.

معرفی تعدادی از زیباترین خانه های تاریخی نراق

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

قدمت خانه های قدیمی نراق

پیشینه و قدمت بعضی خانه های قدیمی نراق به 200 سال هم می رسد. با داخل شدن به این خانه ها، صفا و صمیمیتی حس می شود که در کمتر جایی می شود آن را حس کرد. خانه های قدیمی، سادگی بخصوصی داشتند که ساکنین آنان در عین امنیت و راحتی، آرامش عجیبی هم حس می کردند. این خانه ها، نمادی از دوران قاجار به شمار می آیند و از بخش های مختلفی تشکیل می شدند به طور مثال، هشتی، مطبخ، محل اسکان خدمه، میهمان پذیر، محل نگهداری چهار سرانجام، بیرونی و اندرونی و همینطور بادگیرهایی جهت خنک کردن بخش های مختلف خانه. نکته قابل توجه پیرامون خانه های تاریخی نراق این است که آب قنات در زیرزمین های خانه ها جریان داشت. این قنات ها در امتداد جهت خود، به حمام های عمومی و میدان های اصلی هر محله یا بازار اصلی می رسیدند. بیشتر خانه ها با شیشه های رنگی و مشبک تزئین می شدند که این شیشه ها به خانه های قدیمی، شکوه خاصی می دادند. رنگی بودن این شیشه ها باعث می شد تا نور به رنگ های زیبا به درون خانه بتابد و زیبایی بی مثالی به درون منزل ببخشد. از دیگر تزئینات قدیمی می توان به نهایت سادگی این موارد اشاره نمود که شامل گچ و کاهگل می شد و معماران با همین دو گزینه و کمترین امکانات، آثاری ماندگار و زیبا خلق می کردند که بعد از صدها سال، هنوز دیدن این آثار آدمی را به تحسین وا می دارد. چه خوب است با تعصب و علاقه، در حفاظت از این آثار فرهنگی و تاریخی کوشا باشیم.

خانه های قدیمی نراق

خانه تاریخی تقی خان رئوفی

یکی از جاذبه های تاریخی نراق، خانه تقی خان رئوفی بوده که از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شد. امروزه متاسفانه اندرونی آن را تخریب نموده و به جای آن بخش جدیدی به این خانه اضافه نموده اند. سن این خانه با سن کاروانسرای شمس السلطنه برابری می نماید و همزمان باهم ساخته شده اند.

سرای فاضلین نراقی

این مورد از خانه های قدیمی نراق از نظر قدمت، قدیمی ترین خانه این شهر بوده که از خشت و گل ساخته شده است. قدمت این خانه به 280 سال پیش مربوط می شود، در اواخر دوره صفویه و اوایل دوره زندیه بنا شده و متعلق به یکی از علمای نامی نراق است. در مواقعی از سال، طلاب برای آموزش به این خانه مراجعه می کردند و دروس حوزوی را می آموختند. این خانه در خیابان شهید بهشتی واقع شده و بخش های اندرونی، بیرونی، مطبخ، اصطبل، بالاخانه و طاقدیس را شامل می شود.

خانه آمیرزا منصور قاسمی

از دیدنی ترین خانه های تاریخی نراق محسوب می شود و پیشینه آن به 180 سال پیش بر می شود. جذاب ترین تزئینات گچبری مربوط به این خانه بوده و بی مثال ترین شیشه و پنجره های رنگارنگ منحصر به این خانه هستند. بازماندگان این خانه، آن را به شهرداری واگذار کردند تا ضمن مرمت و بازسازی، آن را به محلی برای آموزش دانشجویان این رشته و آثار تاریخی دیگر مبدل نمایند. در آینده ای نه چندان دور، این محل، مرکزی برای مرمت آثار تاریخی از همه جای ایران بود.

خانه فروغی ها

خوشبختانه سبک معماری این خانه به همان سبک و سیاق قدیمی خود باقی مانده و ترکیب آن حفظ شده است. 200 سال قدمت دارد و مالکش پدر مرحوم فروغی خواننده و موسیقیدان عصر معاصر هست.

سایر خانه های نراق

خانه مرحوم محمد رئوفی، مجموعه ای بی نقص بوده که شامل زمستان نشین و تابستان نشین شده و در میان این دو بخش، یک باغچه فوق العاده و همینطور حوض آب ساخته شده است. خانه صفایی، یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی نراق بوده که متاسفانه، شامل کم توجهی مالکین و مسئولان شده و از آن تنها خاطره ای در ذهن سالخوردگان مانده است. سرای حاجی خان نراقی در گذشته، از با ارزشترین خانه نراق بوده که با همت باز ماندگان بازسازی شد. متاسفانه با اصولی نبودن این بازسازی، صدمات زیادی به بافت قدیمی آن وارد و از حالت معماری قدیمی خارج شده است. سرای علیرضا خان یوسفی نراقی در امتداد جریان قنات قرار گرفته و در قسمت زیرزمین آن، دیدنی های تاریخی و زیبایی از معماری قدیمی وجود دارند. پیشینه این خانه مربوط به 180 سال پیش است.

اهمیت شهر نراق در حوزه گردشگری

در شهر نراق خانه های قدیمی زیادی وجود داشته که با بازسازی های غیر اصولی و یا توسعه شهر از بین رفته اند. این شهر، علاوه بر داشتن خانه های تاریخی که از نظر معماری تاریخی برای صاحب نظران بسیار با ارزش محسوب می شوند، از جذابیت های دیگری هم برخوردار بوده که از آن جمله می توان به کاروانسراها و همچنین غار چال نخجیر نراق اشاره نمود. نراق علاوه بر تمام این گفته ها، قطب گردشگری جنوب استان مرکزی نیز به شمار می آید.

اسکان و توقف در نراق

پر واضح است که گشت و گذار در خانه های قدیمی نراق، بقدری جذاب و وقت گیر هست که طبیعتا با یک روز حل نمی شود. خانه نخجیر، مکانی برای مسافران بوده که با معماری اصیل و زیبایش، محلی برای اقامت موقت مسافران بحساب می آید و درختان کهنسال توت به این خانه ابهت خاصی داده اند. اقامتگاه شمس و نراقی ها دو اقامتگاه دیگری هستند که می توانید با اقامت در این اماکن، شب های بیاد ماندنی را در خاطرات خویش ثبت کنید.

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر نراق

اگر برای ملاقات از خانه های تاریخی نراق رفتید، فرصت را از دست ندهید و از دیگر دیدنی های بکرش هم دیدن کنید. مکان هایی مثل کاروانسراهای شمس السلطنه، بازار نراق، تاجر سرای حاج مهدی، آب انبارها و موزه مردم شناسی، از دیگر جاهایی بوده که مطمئنا اوقات خوشی را در آن ها خواهید گذراند. همه این مکان ها نزدیک به هم هستند و لزومی ندارد برای رسیدن به آنان زمان زیادی صرف کنید. برای طبیعتگردی هم می توانید از آبشار گیسو، قلعه ال و کوه همجوار آن بازدید کنید. در آخر مطلب ناگفته نماند که برای بازدید از جاذبه های تاریخی نراق قبلا باید با راهنمایان محلی هماهنگ باشید که فعالیت این راهنمایان با نظارت شهرداری صورت می گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 650

به "معرفی تعدادی از زیباترین خانه های تاریخی نراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از زیباترین خانه های تاریخی نراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید