معادن فعال کشور به روز نیستند

به گزارش مجله کارنیکان، رئیس خانه معدن استان مرکزی گفت: کشور ظرفیت هایی بسیاری در اختیار دارد و با توجه به این پتانسیل ها وجود مهندس بیکار به معنی کفران نعمت است.

معادن فعال کشور به روز نیستند

به گزارش خبرنگاران، محمدحسین حیدری در همایش نقش معدن در رونق فراوری بیان نمود: ایران با جمعیت 80 میلیون نفری خود یک درصد جمعیت جهان و 7 درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و در واقع یک کشور معدنی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 66 عنصر معدنی مندرج در جدول مندلیف در ایران و 34 عنصر آن در استان مرکزی شناسایی شده است، گفت: سال 98 سال رونق فراوری نامگذاری شده است و اگر این شعار را به عنوان یک فرمان قلمداد کنیم با وجود همه فشارها می توان از این شرایط سخت عبور کرد تنها باید از وضعیت موجود ارزیابی دقیقی صورت گیرد.

حیدری توضیح داد: در جنگ مالی کنونی، فراورینمایندگان فرماندهان این جنگ هستند که برای هر سرمایه گذاری و فراوری باید احترام قائل بود و در جهت برطرف مسائل و موانع حرکت کرد.

وی با تاکید بر اینکه ذخایر، ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری در کشور موجود است و درواقع به واسطه این پتانسیل ها وجود مهندس بیکار در کشور به معنی کفران نعمت است، اضافه نمود: اگر قرار است دانشجوی ما پس از فارغ التحصیلی به مهندسی با تجربه تبدیل گردد و به دنبال کار نباشد، باید بخشی از پتانسیل های معدنی در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا مجموعه آموزش عالی در کنار معادن کارگاه ها و تجهیزات خود را مستقر نمایند و مهندسی واقعی تربیت گردد.

رئیس خانه معدن استان مرکزی با بیان اینکه برای بهره برداری حداکثری از حوزه معدن باید دانشجویان و بخش تحقیقاتی وارد عرصه فرآوری شوند، گفت: معادن فعال کشور به روز نیستند و اگر تحریم ها برداشته گردد قطعاً نمی توانیم با ترکیه و چین رقابت صادراتی داشته باشیم به همین دلیل در کنار به روز شدن معادن باید صادرات فنی و مهندسی مدنظر قرار گیرد.

حیدری بر لزوم توجه ویژه به کشورهای تازه استقلال یافته و توسعه بخش بازرگانی در حوزه معدن تاکید نمود.

کاری معادن سنتی است

رئیس دانشگاه صنعتی اراک هم در این همایش گفت: پیشرفت یک کشور معطوف و منوط به استفاده از دانش است و باید برای توسعه معادن از کارکرد و ساختار سنتی آن خارج شد.

به گزارش خبرنگاران، دکتر محسن نجفی بیان نمود: در بازار متحول شده کار، امروز شغل ساختار ساده خود را از دست داده است و جهان به سمتی حرکت می نماید که اشتغال بدون مهارت معنایی ندارد.

وی با اشاره به تغییر و تحول هر روزه مهارت، گفت: ارزش اضافه نموده با وزن دانش از اهمیت بالای برخوردار است و صرف استفاده از مواد اولیه برای شغل، اثربخش نخواهد بود. متأسفانه کشور در اقتصاد معطوف به دانش دارای صندلی و رتبه مناسبی نیست. پیشرفت یک کشور معطوف و منوط به استفاده از دانش است. اینکه در فراوری دانش چه صندلیی در جهان داشته باشیم، موضوع دارای اهمیتی نیست بلکه آنچه مهم است، بهره برداری و مصرف نماینده دانش بودن است و این امر قطعاً ارزش اضافه نموده به همراه دارد.

نجفی توضیح داد: دانشگاه به عنوان منبع نوآوری می تواند با خلاقیت و منابع اولیه ترکیب گردد و ارزش اضافه نموده آفرین باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن ارزش اضافه نموده ایران ضریب بالایی ندارد، اضافه نمود: حوزه معدن نیازمند سرمایه گذاری جدید، ورود تکنولوژی و دانش روز است، متأسفانه کار در معدن با ساختار سنتی در جریان است، اما می توان سهم اندک معدن در اقتصاد کشور را با انجام فعالیت مشترک بین دانشگاه و معدن توسعه بخشید.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک نسبت به تجاری سازی دستاوردهای موجود در حوزه معدن در استان مرکزی توسط دانشگاه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگاران، در این همایش اساسنامه کلینیک معدن و صنایع معدنی استان مرکزی توسط رئیس سازمان صمت، رئیس خانه معدن استان و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی به امضا رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 124

به "معادن فعال کشور به روز نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن فعال کشور به روز نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید