مزایا و معایب خرید و اجاره خانه حوالی مترو

به گزارش مجله کارنیکان، بسیاری از افراد هنگام جستجو برای خرید، رهن یا اجاره واحد مسکونی، سراغ خانه های اطراف مترو می فرایند و این خانه یا آپارتمان ها برایشان محبوبیت بیشتری دارد؛ چرا که بیشتر آن ها بر این باور هستند که دسترسی سریع به مترو باعث سرعت بیشتر در انجام خیلی از کارهای روزانه خواهد شد. گرچه این تصور صحیح است، اما از قلم نیاندازید که نزدیکی به مترو به همان اندازه که برای شما مفید به نظر می رسد، می تواند باعث دردسرتان هم باشد.

مزایا و معایب خرید و اجاره خانه حوالی مترو

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در این مطلب سعی نموده ایم همه مزایا و معایب سکونت در محله های حوالی مترو را آنالیز کنیم؛ بنابراین در صورتی که شما نیز دنبال یافتن واحد مسکونی، حوالی مترو هستید، این مطلب را از دست ندهید و با آگاهی بیشتری درباره این موضوع تصمیم بگیرید.

مزایای سکونت در مجاورت ایستگاه های مترو

دسترسی آسان به مترو می تواند امتیازهای مختلفی برای شما داشته باشد. مزایایی که شاید در نگاه اول خیلی به چشم نیایند؛ اما در طولانی مدت موجب بهبود سطح کیفیت زندگی شما خواهند شد. در ادامه بعضی از مزایای سکونت در خانه های نزدیک مترو را با هم آنالیز می کنیم.

مدیریت بهینه وقت

زمان با ارزش ترین سرمایه هر فرد محسوب می گردد. اگر از ساکنان نزدیک به ایستگاه های مترو هستید، اغلب با یک خط تاکسی یا به فاصله چند ایستگاه اتوبوس به مترو خواهید رسید. البته در صورتی که خوش شانس باشید، احتیاجی به استفاده از هیچ وسیله نقلیه دیگری نخواهید داشت و ممکن است با چند دقیقه پیاده روی در مدت کوتاهی به ایستگاه مترو برسید؛ بنابراین با استفاده از مترو، ترافیک، هرج و مرج و شلوغی سطح شهر را از جهت حرکت خود حذف خواهید کرد. این موضوع باعث صرفه جویی در زمان شما می گردد. هنگامی که از مترو برای تردد یا رفت و آمد بهره می گیرید، نسبت به سایرین در بازه زمانی کوتاه تری به مقصد خود خواهید رسید و می توانید میزان هدر رفت وقت خود را به حداقل برسانید؛ بنابراین مدیریت بهتر زمان و جلوگیری از اتلاف وقت از مهم ترین مزایای سکونت در نزدیکی ایستگاه های مترو محسوب می گردد.

صرفه جویی در هزینه

بیشتر افراد در طول هفته، خواه ناخواه از جهتهای تکراری مختلفی نظیر جهت خانه، محل کار و تحصیل عبور می نمایند. این موضوع باعث می گردد ماهانه هزینه ثابتی صرف رفت وآمد به مقصد موردنظر گردد که پرداخت این هزینه اجتناب ناپذیر است؛ اما می توان با انتخاب یک جهت بهینه برای تردد، هزینه عبور و مرور را مدیریت کرد.

در صورت استفاده از مترو، فارغ از فاصله موردنظر، هزینه رفت وآمد شما به هر نقطه دور یا نزدیک مبلغ مشخص و یکسانی خواهد شد. در حالی که رفت وآمد با ماشین یا اتوبوس هزینه متغیر و بیشتری را به شما تحمیل می نماید؛ بنابراین سکونت در نزدیکی مترو و استفاده از آن برای تردد باعث می گردد که هزینه اختصاص داده شده برای سفرهای درون شهری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این موضوع برای افراد شاغل، دانشجو یا همه افرادی که به هر دلیلی ناچار هستند به طور مرتب در جهتهای تکراری حرکت نمایند، مقرون به صرفه خواهد بود. به ویژه برای افرادی که در جهتهای طولانی در رفت وآمد هستند، استفاده از مترو انتخابی مالی محسوب می گردد.

دسترسی آسان به نقاط مختلف شهر

مترو علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، آسایش و راحتی بیشتری برای شما فراهم می نماید؛ چرا که با ورود به هریک از ایستگاه های مترو، می توانید به راحتی به همه ایستگاه های آن دسترسی پیدا نمایند. بنابراین با توجه به گستردگی خطوط مترو در سطح شهر، می توان گفت سکونت در نزدیکی مترو به معنای دسترسی آسان به نقاط مختلف شهر اعم از شمال، جنوب، شرق یا غرب خواهد بود. این موضوع تجربه حمل و نقل راحت تری را به همراه داشته و از خستگی یا فرسودگی شما در جهتهای طولانی جلوگیری خواهد نمود. بنابراین درصورتی که در محله های پیرامون مترو سکونت داشته باشید، می توانید آسایش بیشتری را در سفرهای درون شهری خود تجربه نموده و از هرج و مرج و شلوغی جهتهای طولانی، ترافیک، آب و هوای بد و… مصون بمانید.

دسترسی راحت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی

هنگامی که در منطقه ای ایستگاه مترو راه اندازی گردد، بدیهی است که سایر افراد از محله های اطراف برای استفاده از مترو به منطقه موردنظر خواهند آمد. بنابراین اغلب اوقات در چنین شرایطی خطوط تاکسی رانی و اتوبوس رانی متعددی در محله موردنظر به فعالیت خواهند پرداخت. این موضوع باعث گسترش و رونق بیشتر وسایل نقلیه عمومی در آن منطقه می گردد. در نتیجه شما می توانید این اطمینان خاطر را داشته باشید که در صورت احتیاج به استفاده از تاکسی یا اتوبوس محدودیتی نخواهید داشت.

بنابراین می توان گفت سکونت نزدیکی مترو باعث مدیریت بهتر زمان و هزینه ها شده و از میزان خستگی شما در طول روز جلوگیری می نماید. بنابراین آسایش و آرامش بیشتری برای برایتان فراهم خواهد شد و همه این موارد می تواند تاثیر مستقیم روی کیفیت زندگی شما داشته باشد؛ اما سکونت در مجاورت مترو کنار همه مزایای خود معایبی هم به همراه دارد.

معایب نزدیکی محل زندگی به ایستگاه های مترو

سکونت اطراف مترو همیشه سودآور و مثبت نیست. این موضوع معایبی هم دارد که گاهی هم موجب نارضایتی ساکنان می گردد. بعضی از این معایب به توضیح زیر هستند.

اختلال در نظم و آرامش محل

هر محله ای ظرفیت، امکانات و تجهیزات محدودی دارد. این محدودیت خود را در قالب اماکن فرهنگی، تفریحی و… نشان می دهد. یکی از محدودیت خیابان های فرعی محله، جای پارک برای خودروی اهالی است. چرا که بسیاری از ساختمان ها فاقد پارکینگ هستند؛ اما درباره محله های نزدیک به مترو، ساکنان همیشه با دغدغه جای پارک خودرو روبرو خواهند شد. چرا که بسیاری از شهروندان محله های دیگر برای استفاده از مترو، با خودرو شخصی به این منطقه آمده و خودروی خود را در خیابان های فرعی یا اصلی حوالی مترو پارک می نمایند.

این افراد اغلب شاغلانی هستند که ترجیح می دهند از مترو استفاده نمایند؛ اما بخشی از جهت را با خودروی شخصی خود طی می نمایند. نتیجه این است که در محله های حوالی مترو، شاهد خودروهای بسیار زیادی خواهید بود که علاوه بر اشغال فضای پارک خودروی اهالی محل، گاه و بی گاه صدای دزدگیرشان باعث سلب آرامش ساکنان منطقه خواهد شد. این موضوع یکی از دلایل کاهش نظم و آرامش در محله های پیرامون مترو به شمار می آید.

بستر حضور دست فروشان

یکی از نکات منفی وجود ایستگاه مترو در محله، تجمع دست فروشان در ورودی مترو است. این موضوع شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد و از خرید اجناس ارزان قیمت و شاید کاربردی آن ها احساس خوبی داشته باشید؛ اما در طولانی مدت با تجمع بیشتر و بیشتر دست فروشان، متکدیان و… علاوه بر ایجاد ظاهری زشت برای محله، هرج و مرج، شلوغی و احساس ناامنی ناشی از حضور افراد غریبه در محل باعث استرس و تنش میان ساکنان خواهد شد.

کاهش امنیت در منطقه

بسیاری از سارقان و دزدها از فضای شلوغ ایستگاه های مترو برای فرار سوءاستفاده می نمایند. این موضوع باعث افزایش ناامنی در محل خواهد شد. چرا که سارقان پس از سرقت در حوالی مترو، از جهت ایستگاه های مترو متواری می شوند. این موضوع به شدت باعث کاهش امنیت ساکنان محله شده و آمار جنایت، دزدی یا سرقت در منطقه را افزایش می دهد. البته شما می توانید در صورت بروز چنین مواردی، با گزارش آن به نیروی انتظامی یا نصب دوربین های امنیتی در ساختمان محل سکونت خود تا حدودی امنیت خود و سایر افراد خانواده تان را تامین کنید.

افزایش آلودگی صوتی و محیطی

همان طور که گفته شد، اغلب اوقات حوالی مترو محیط مناسبی برای بساط دست فروشان و افزایش شلوغی یا ازدحام در منطقه است. این موضوع علاوه براینکه باعث کاهش آرامش ساکنان خواهد شد، میزان سروصداهای مزاحم را افزایش داده و موجب بالا رفتن آلودگی صدا در منطقه می گردد. همچنین عدم رعایت نظافت در این شرایط، آلودگی شدید محیطی و افزایش حجم زباله را به همراه خواهد داشت. اغلب ساکنانی که در خیابان های فرعی اطراف مترو سکونت دارند، همیشه از این شلوغی و عدم نظافت شکایت می نمایند؛ اما متاسفانه تا به امروز اقدام جدی و محکمی برای برخورد با این شرایط از طرف شهرداری صورت نگرفته است.

بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت که مزایا و معایب سکونت در حوالی مترو به یک اندازه است و نمی توان گفت امتیازهای مثبت آن بر ویژگی های منفی فزونی دارد. در این حالت تصمیم گیری برای انتخاب خانه های اطراف مترو به طور کامل به شما بستگی خواهد داشت. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هر روز به ناچار در جهتهای مختلفی رفت و آمد می کنید، ممکن است دسترسی به مترو برایتان اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. در مقابل اگر خیلی اهل رفت و آمد نیستید، محل کارتان با جهتهایی جز مترو در دسترس است، اغلب از خودروی شخصی برای تردد استفاده می کنید و… زندگی در اطراف مترو را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

در کنار همه این موارد از قلم نیاندازید که خانه های حوالی مترو اغلب به دلیل مجاورت با این وسیله نقلیه کارآمد قیمت گران تری دارند. به همین دلیل پیش از جستجو برای انتخاب خانه، بودجه خود را در نظر گرفته و بعد شرایط شخصی خود را بسنجید. در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه معاملات ملکی از معاملات گران قیمت و حساسی هستند، پیش از انتخاب باید همه موارد را آنالیز نموده و با آرامش پیش بروید تا احتمال انتخاب های اشتباه را کاهش دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 878

به "مزایا و معایب خرید و اجاره خانه حوالی مترو" امتیاز دهید

5 کاربر به "مزایا و معایب خرید و اجاره خانه حوالی مترو" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب خرید و اجاره خانه حوالی مترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید