مرمت شبستان تاریخی مسجد جامع ارومیه سرانجام یافت

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران، درویش امری ظهر سه شنبه در مراسم آغاز بهره برداری مجدد از شبستان مسجد تاریخی جامع ارومیه گفت: این مسجد با قدمت هزار ساله اثر تاریخی بسیار مهمی است و محراب آن یکی از کم نظیر ترین محراب هایی است که در اختیار تاریخ بشر قرار گرفته است مرمت شبستان مسجد جامع ارومیه نشان دهنده اهمیت صیانت از آثار تاریخی در استان است.

مرمت شبستان تاریخی مسجد جامع ارومیه سرانجام یافت

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی یک هزار و 475 اثر را به ثبت رسانده و دو ثبت جهانی هم دارد و تعداد اقلام و اشیا تاریخی و فرهنگی آن از تنوع زیادی برخوردار است اضافه کرد:مرمت و بازسازی آثار تاریخی کار طاقت فرسا اما پر اهمیتی است چراکه باید در نتیجه آن هویت تاریخی و فرهنگی بشری حفظ شود و اصالت آن از بین نرود بنابراین سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند این گونه اماکن و آثار تاریخی را حفاظت و مرمت کرده و به بهره برداری برساند و باید مردم نیز در حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی این آثار باستانی و تاریخی با این سازمان همکاری کنند.

امیری گفت: بازسازی، احیا، مرمت و بازسازی کار بسیار حساسی است چون نباید هویت آثار تاریخی مخشوش شود و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در جامعه به فضل الهی و لطف مردم نهادینه شده و در جامعه و برای مردم نیز ضرورت حفاظت و بازسازی آثار تاریخی جا افتاده است.

وی با بیان نحوه بازسازی بازار سرپوشیده ارومیه اضافه کرد: اگر بازار ها مرمت و بازسازی شود کسب و کار بازاریان نیز رونق می یابد، مرمت بازار تاریخی ارومیه که یکی از آثار بی نظیر تاریخی است در دستور کار واقع شده است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آذربایجان غربی همه آنچه که ایران دارد را به تنهایی دارد و در زیبایی طبیعی، تاریخی، معنوی، حضور اقوام مختلف و حضور زبان در همه مولفه های فرهنگی که در ایران وجود دارد پیشتاز است بنابراین می توان با افتخار به مرمت و بازسازی و احیای آثار باستانی این منطقه کمک کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهارداشت: با همکاریها و تعاملات استانی و ملی، بودجه لازم برای مرمت شبستان مسجد جامع مهیا شده و این پروژه تحویل جامعه معنوی استان و ارومیه شد.

جلیل جباری با اشاره به اقدامات تخصصی در این خصوص مطرح نمود: با تلاشهای تخصصی همکاران معاونت میراث فرهنگی اداره کل توانستیم در طول مدت سه ماه عملیات مرمت شبستان را به اتمام برسانیم.

وی برگزاری نماز های یومیه را از اهداف اصلی مرمت شبستان مطرح نمود و اضافه کرد: پس از چندین سال با بازگشایی مجدد آن خواهیم توانست برای اصناف و مردم خداجوی ارومیه امکان برگزاری نماز جماعت را فراهم سازیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 707

به "مرمت شبستان تاریخی مسجد جامع ارومیه سرانجام یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت شبستان تاریخی مسجد جامع ارومیه سرانجام یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید