فضای گردشگری در ایران نشاط ندارد

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران/اصفهان یک راهنمای تور گفت: فضای گردشگری در ایران نشاط ندارد زیرا هنوز تقابل میان مردم و توریست ها به درستی درک نشده است.

فضای گردشگری در ایران نشاط ندارد

از سفر با تور لحظه آخری ارزان کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

شهگام قلعه بیگی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: رکود گردشگری با رکود مالی ارتباط مستقیم دارد چون رکود اقتصاد کلان و رکود برنامه ریزی بر روی گردشگری نیز مؤثر است. کشور ما عملاً در سال بیش تر از چند هزار توریست ندارد و بیشتر توریست ها توریست های زیارتی هستند که مشهد مقدس و قم را به عنوان مقصد و صرفاً برای زیارت انتخاب می نمایند و آنچه آنالیز ها نشان می دهد آمار توریست ما در سال به اندازه چند هفته یک شهر توریست پذیر رده چهارم و پنجم اروپا است.

این راهنمای تورهای گردشگری ادامه داد: در زمینه سرمایه گذاری در بخش گردشگری با رکود روبرو هستیم که این خود یک مسئله ای اصلی است و در واقع به دلیل نبود امنیت سرمایه گذاری و همچنین تبلیغات بد کشورهای غربی علیه ایران این مهم نمی تواند نواقصش را برطرف کند و به همین منظور هنگامی که یک توریست به ایران سفر می نماید از امنیت اینجا شگفت زده می گردد چون تبلیغات بی مهابا علیه کشور امنیت حاکم را برای آن ها شگفت انگیز می نماید.

قلعه بیگی با اشاره به اینکه گردشگری حساس ترین صنعت جهانست، ادامه داد: تعداد توریست ها در ایران همیشه در نوسان بوده در واقع هنگام کاهش جنگ های لفظی بین المللی و بحران های امنیتی هجوم گردشگر را می بینیم ولی در این زمان ورود سرمایه گذاران را نمی بینیم چرا چون همان تبلیغات هنوز نمی گذارد سرمایه گذار برای ورود به ایران راغب گردد.

وی اضافه نمود: توریسم در کشورهای توریست پذیر جهان نهادینه شده است و این موضوع هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد. بافت سنتی کشور و شهرهای معروف توریست پذیر یکنواخت شده و این موضوع بد است چون اصالت شهرها از بین رفته این در حالی است که در یک کشور اروپایی از بناهای خود به خوبی مواظبت می نمایند و مردم به علت عادت کردن به حضور مداوم توریست ها راه های درآمدی خود را نیز پیدا نموده اند.

این راهنمای تورهای گردشگری تاکید نمود: گردشگری با خود رونق و نشاط می آورد، توریست هایی که به ایران می آیند از زیبایی ها لذت می برند ولی ما نشاط و پویایی را در آن ها نمی بینیم چراکه فضای گردشگری در ایران نشاط ندارد چون ما هنوز نتوانسته ایم تقابل بین مردم و توریست ها را درک کنیم. موضوع دیگری که در کشور ما باید جدی گرفته گردد بحث های زیربنایی و روبنایی گردشگری، سرویس دهی با استانداردهای بین المللی و خدمت انبوه به توریست ها است.

وی ادامه داد: چرا غذاهای ایرانی به توریست ها شناسانده نمی گردد ما در زمینه گردشگری غذا می توانیم در جهان بی نظیر عمل کنیم ولی از آن غافل هستیم. زیرا نیروی تعلیم دیده و کافی برای سرویس دهی نداریم و نمی توانیم بوفه های غذای ایرانی به توریست ارایه کنیم.

قلعه بیگی با تاکید بر این موضوع که انسان ها به جز مواد تجاری و درمانی زمانی به سمت گردشگری می فرایند که می خواهند اوقات فراغت بسیار بهتری داشته باشند، گفت: نیازهای مختلف مثل برطرف خستگی، آشنایی با فرهنگ های مختلف، آشنایی با تاریخ، مکان های دیدنی و ... باعث گردشگری می گردد اگر انتظار داریم توریست های کشورهای سازمان یافته تر با پول بیش تر به ایران بیایند باید استانداردمان را شبیه آن ها نموده و از لحاظ زیر بنا و هم از لحاظ احساس امنیت کشور را ارتقا دهیم.

وی تاکید نمود: متاسفانه تبلیغات منفی علیه کشور باعث شده تا گردشگران خارجی، ایران را به عنوان آخرین مقصدها برای گردشگری انتخاب نمایند این موضوع در کنار بعضی اختلافات حضور یا عدم حضور گردشگر در کشور باعث می گردد تا ما صندلی اصلی خود در گردشگری را درست پیدا نکنیم.

این راهنمای تور با اشاره به اینکه با ارتقا زیرساخت های گردشگری می توان چندین برابر این گردشگر را در کشور داشت، گفت: گاهی برای گردشگری در کشور برنامه ریزی های خوبی می گردد، اما حاشیه های زیاد این صنعت و نبود یک اتحاد در میان ارگان های ذی ربط باعث شده تا برنامه ریزی ها برای گردشگری مطلوب پیش نرود و این صنعت حساس و زود رنج درست پا نگیرد البته به این موضوع باید مسائل کشورهای همسایه و موقعیت ایران در خاورمیانه را هم اضافه کنیم.

قلعه بیگی با تاکید بر اینکه پرورش نیروی انسانی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه نمود: تبلیغات برای ایران در خارج از کشور هزینه بالایی دارد اما همان طور که روزگاری جاده ابریشم از کشور عبور و اروپا را به خاور دور متصل می کرد امروز هم می توانیم در جهانی مدرن یک چنین نقشی داشته باشیم. تمام خطوط هوایی علاقه دارند از آسمان ایران استفاده نمایند چون راستا نزدیک تر است. اگر در کشور مسائل فرودگاهی را برطرف کنیم و از لحاظ سخت افزاری کوشش کنیم قطعاً پیروز تر از امروز در زمینه گردشگری خواهیم شد و با احیای صنعت توریسم می توانیم فرهنگ های گذشته را احیا کنیم.

وی به دلالی در بحث راهنمایان تور اشاره و اظهار کرد: در هر صنفی دلال وجود دارد. در بین تور لیدرهای تمام جهان هم شاهد این قضیه هستیم. بازاری به عنوان توریست وجود دارد که تقاضا برای آن زیاد است. ولی بحث سر این است که آیا ما آن قدر صداقت داریم که آن حق دلالی را پرداخت کنیم؟ در هر کاری وقتی بتوانید عرضه و تقاضا را به هم ربط دهید، پاداش دریافت می کنید ولی این پاداش نباید طوفانی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 600

به "فضای گردشگری در ایران نشاط ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای گردشگری در ایران نشاط ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید