غار گیری کنار پارسیان یکی از دیدنی های استان هرمزگان به شمار می رود

به گزارش مجله کارنیکان، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای واصله، غار گیری کنار پارسیان یکی از دیدنی های استان هرمزگان به شمار می رود.

غار گیری کنار پارسیان یکی از دیدنی های استان هرمزگان به شمار می رود

این غار در شمال روستای بهده و در فاصله 40 کیلومتری شهر پارسیان استان هرمزگان قرار گرفته است. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، این غار بیش از ده قرن پیش از طریق اهالی بومی منطقه و روستای بهده که ساختاری قناتی شکل دارد و به منظور انتقال آب به دشت بهده ساخته و مورد استفاده قرار گرفته شد. علاوه بر غار، سد و کانالهای دیگری که آب را به داخل غار هدایت می کند، قبل از ورودی غار وجود دارد که همگی هدف از ساخت غار را نشان می دهند. آب این غار نیز به دشت بهده سرازیر شده و مردم بهده از آب آن استفاده می کنند.

گیری کنار منطقه ای کوهستانی است که در جنوب غربی بهده و درست مقابل زمین های مزروعی پنجاه منی قرار گرفته است. راه اتصال به این منطقه زیبا راه آسفالته ای بوده که از طریق شرکت گاز احداث شد. در زمانهای قدیم مردمان سختکوش و زحمتکش این دیار برای هدایت آب باران به زمین های پایین دست تونلی را حفر نموده که با مهندسی خاصی ساخته شده و قبل آن سدی ساروجی را احداث نموده اند. این اثر شگرف زیبا اکنون به عنوان یکی از آثار تاریخی بهده مورد توجه گردشگران واقع شده و سالانه افراد زیادی را به سوی خود می کشاند. در مسیر راه آسفالت شرکت گاز دو آب انبار وجود دارد که یکی از آنها دارای قدمت زیادی است.

وجود گیاهان دارویی مانند آویشن و هداو و کریشک و دیگر گیاهان بر زیبایی این منطقه افزوده و کوههای زیبا و دره های شگفت انگیز آن محل گذر کوهنوردانی از منطقه و دیگر نقاط ایران زمین است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2309

به "غار گیری کنار پارسیان یکی از دیدنی های استان هرمزگان به شمار می رود" امتیاز دهید

1 کاربر به "غار گیری کنار پارسیان یکی از دیدنی های استان هرمزگان به شمار می رود" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار گیری کنار پارسیان یکی از دیدنی های استان هرمزگان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید