سفر به اردبیل و سرعین؛ شهری به قدمت 5 هزارساله

به گزارش مجله کارنیکان، اردبیل، یکی از زیباترین شهرهای استان اردبیل است و به دلیل آثار باستانی، جاذبه های طبیعی خیره کننده و چشمه های آب گرم جوشان در بین گردشگران محبوبیت فراوان دارد. آثار تاریخی اردبیل عبارت اند از: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، شهیدگاه، قلعه قهقهه، کهنه قلعه، قلعه دیو، شهر یری، کاروانسرای سنگی صائین (کاروانسرای عباسی)، مسجد آدینه اردبیل، کلیسای مریم مقدس، موزه تاریخ طبیعی، موزه مردم شناسی، موزه صنایع دستی، موزه مفاخر دینی، موزه تخصصی باستان شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی، چینی خانه، بازار سرپوشیده، آرامگاه سید امین الدین جبراییل و پل هفت چشمه (داش کسن) است و جاذبه های طبیعی اردبیل عبارت اند از: دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، جنگل فندقلو، پکیره سنگی بابا داوود عنبران، بالیقلوچای، تفرجگاه بولاغلار، گردنه حیران و کوه سبلان. در کنار تمام این جاذبه های تاریخی و طبیعی نباید از دیدن پل معلق مشکین شهر غافل شد.

سفر به اردبیل و سرعین؛ شهری به قدمت 5 هزارساله

از سفر با تور کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

گردنه حیران، بخشی از راستا آستارا به اردبیل است که با چشم اندازهای زیبا و بدیع، خود تبدیل به مقصدی جذاب برای مسافران این خطه شده است. نام این گردنه، از روستایی که در سی کیلومتری آستارا واقع شده است گرفته شده. کوه های سبز و مه گرفته از جمله مناظر آشنای گردنه حیران برای علاقه مندان است. یکی از ویژگی های این گردنه وجود چشم اندازی وسیع از جنگل های انبوه هیرکانی است که در نزدیکی مرز ایران با کشور آذربایجان واقع شده است. به طوری که از یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان به چشم می خورد. محبوبیت گردنه حیران تنها محدود به چشم اندازهای مه گرفته آن نیست، بلکه شامل دهکده ای توریستی آن نیز است که در سال های اخیر در این منطقه راه اندازی شده و یکی از بخش های جذاب آن تله کابینیست که خط سیر آن از منطقه حیران شروع و در جنگل فندقلو انتها می یابد. علاوه بر تله کابین، سورتمه ریلی هم در دهکده توریستی حیران راه اندازی شده که از طریق آن می توان گشت و گذاری در دل کوه های پوشیده از جنگل داشت.

یکی از گزینه های اقامت در اردبیل رزرو خانه های بومگردی اطراف شهر است. البته که آپارتمان اجاره ای در اردبیل برای کسانی که اقامت داخل شهر را ترجیح می دهند وجود دارد و راه دیگر رزرو اقامت در اردبیل است. اما اقامت در بومگردی باجیلار که در روستای سردابه و در فاصله 24 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار گرفته، ضمن اقامت نزدیک شهر، فرصت بهره دریافت از جاذبه های طبیعی اردبیل در اطراف شهر را فراهم می نماید.

دیدنی های سرعین؛ شهر چشمه های آب گرم

شهرت سرعین به دلیل چشمه های آب گرم فراوان با خاصیت درمانی آن است و یکی از جاذبه های مهم گردشگری در استان اردبیل محسوب می گردد که هر ساله نظر گردشگران و توریستان بی شماری را حتی در هوای سرد زمستانی به سوی خود جلب می نماید. سرعین در لغت به معنی سرچشمه است، اما در گذشته با نام هایی هچون ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین نامیده شده است. در سفر به سرعین می توان خوردنی های خوشمزه ای مانند آش دوغ، کره، سرشیر و دوغ محلی، کباب و عسل را به عنوان سوغات این شهر دوست داشتنی تهیه کرد. اقتصاد مردم سرعین بر پایه دامداری، کشاورزی و گردشگری پایدار است.

سرعین به یمن وجود سبلان و نقش آن در اعتدال آب و هوا دارای چهار فصل منظم با خصوصیات و ویژگی های خاص هر کدام از این فصل هاست که در مقایسه با دیگر مناطق ایران از جاذبه های گردشگری و اقلیمی بسیاری برخوردار است. نکته ای که در سفر به سرعین نباید فراموش کرد این است که برعکس شهر اردبیل که دارای بناهای تاریخی و باستانی زیادیست، سرعین از نظر جاذبه های تفریحی و طبیعی سرآمد است و برای کسانی که اهل طبیعت گردی هستند، اقامت در سرعین می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای سفرهای طبیعت گردی و کمپینگ باشد.

از جاذبه های تاریخی سرعین نیز می توان تپه باستانی آناهیتا را نام برد که در گذشته معبد زرتشتیان بوده و این معبد از نظر تاریخی و قدمت ارزش بسیار زیادی دارد. دهکده باستانی ویند کلخوران نیز از دیگر آثار باستانی سرعین است و مجموعه ای از خانه های قدیمی را شامل می گردد که این دهکده را تشکیل داده اند. روستای آتشگاه که در آن آتشگاه های تاریخی و قدیمی زیادی وجود دارند هم از جاذبه های دیدنی و تاریخی سرعین است. از جاذبه های طبیعی سرعین نیز می توان به سنگ عقاب یا قارتال، دریاچه دهانه آتشفشان، سنگ مقدس محراب یا محرابه، آبشار ورگه سران، دره گلستان (آلوارس)، پیست اسکی آلوارس، دره جنگلی ایرد موسی، یخچال ها و برف چال هایی با قدمت عمر کوهستان سبلان، گونه های گیاهی با خاصیت دارویی و گونه های جانوری اشاره نمود و همچنین ده ها چشمه آب گرم طبیعی با رنگ، طعم و خواص درمانی مختلف در گوشه و کنار این شهر توریستیست که از ژرفای زمین می جوشند و این شهر را به مهم ترین مقصد گردشگری استان اردبیل تبدیل می نمایند. تعدادی از این چشمه های معروف و پرشمار که بهترین راه برای شناختن شان، دیدن آن ها و برآسودن در آب های گرم و دلنشین شان است، در این مجال کوتاه نام برده می شوند؛ مجتمع آب درمانی سبلان، قره سو (آب سیاه)، ساری سو (آب زرد)، گامیش گولی (مرداب گاومیش)، پهن لی سو (آب پهن)، یل سویی (آب باد)، گوز سویی (آب چشم)، قهوه سویی (آب قهوه خانه) و بش باجیلار (پنج خواهر). معروف ترین چشمه آب گرم سرعین، مجموعه آب گرم سبلان است که با حوضچه های جکوزی، سونای خشک، سونای بخار و دوش های انفرادی امکان استفاده از دو استخر سرپوشیده اختصاصی برای خانم ها و آقایان را دارد، این مجتمع دارای امکاناتی مثل پارکینگ، بوفه، رستوران و... برای رفاه مسافران است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 608

به "سفر به اردبیل و سرعین؛ شهری به قدمت 5 هزارساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به اردبیل و سرعین؛ شهری به قدمت 5 هزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید