ساختمان شهرداری رشت، بنایی با معماری روسی در ایران

به گزارش مجله کارنیکان، از شهر غالبا بارانی رشت یک تصویر پر رنگ در ذهن بیشتر کسانی که به آن سفر نموده اند وجود دارد. این تصویر ذهنی یک میدانگاه بسیار عظیم و زیبا است که یک حوضچه جذاب و یک ساختمان با شکوه سفید در اطراف آن قرار گرفته است. میدانگاه مورد نظر، میدان شهرداری و مهم ترین ساختمانی که در اطرافش قرار گرفته؛ ساختمان شهرداری رشت است که از اولین ساختمان های ویژه شهرداری در ایران می باشد. این ساختمان زیبا از لحاظ معماری با دیگر ساختمان های تاریخی دیگری که دیده اید فرق می نماید زیرا الگوی آن ساختمان های یکی از شهرهای معروف روسیه یعنی سنت پترزبورگ می باشد. برای این که با ساختمان شهرداری رشت که این روزها تبدیل به یکی از جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی این شهر شده است بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

ساختمان شهرداری رشت، بنایی با معماری روسی در ایران

جهت دریافت خدمات بازسازی منازل مسکونی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

برای خواندن این مطلب، حدود 6 دقیقه زمان احتیاج دارید.

نگاهی کلی به عمارت معروف شهرداری رشت

یکی از ساختمان های بسیار معروفی که در شهر باران وجود دارد و هواداران پر و پا قرص خودش را هم دارد، ساختمان شهرداری رشت است که البته این آن را به عنوان عمارت و یا کاخ شهرداری هم می شناسند. در ابتدا و اصلا قبل از این که چنین ساختمانی به وجود بیاید، بلدیه رشت از طرف سازمان های بلدیه کل کشور (سازمان شهرداری های کل کشور) دستور پیدا کرد که ساختمانی با شکوه و مخصوص برای این کار بسازد. بر اساس منابع، ساخت این عمارت بسیار زیبا در بین سال های 1286 تا 1305 خورشیدی یعنی در حدود 19 سال طول کشید تا ساخته شود و طرح آن توسط یک معمار با اصالتی آلمانی و ارمنی به نام سرداراف که در رشت زندگی می کرد ساخته شد. این معمار با نگاهی وسیع به ساختمان هایی که در شهر سنت پترزبورگ که پایتخت قبلی کشور روسیه و یکی از شهرهای معروف فعلی این کشور است، ساخته شد. درباره ساختمان شهرداری رشت نکته جالبی که وجود دارد این است که این عمارت از ابتدای ساختش تا به الان که 85 سال از عمر ساخت آن می گذرد تنها به عنوان عمارتی برای شهرداری رشت مورد استفاده بوده است و هیچ وقتی تغییر کاربری نداده است.

برای این که با دیگر جاذبه ها و دیدنی های شهر زیبا و بسیار سر سبز و با صفای رشت آشنا شوید، ما مطالعه مطلب کامل و بسیار جذاب دیدنی های رشت، شهر بارانی ایران را به شما پیشنهاد می کنیم.

با توجه به این که چندین دهه از زمان ساخت این عمارت می گذرد و شهر رشت هم عظیم تر و بسیار پیشرفته تر شده است، امروزه عمارت شهرداری رشت در تقسیم بندی های 5 گانه شهرداری تبدیل به مرکزی ترین نقطه اصلی این شهر و به عنوان منطقه 1 رشت معرفی می شود. این ساختمان جدا از کاربری اداری که در حال حاضر دارد امروزه دیگر تبدیل به یک اثر تاریخی معاصر هم شده است. گواه این مدعا این است که کاخ شهرداری رشت در تاریخ 26 آبان سال 1356 با شماره 1516 به ثبت رسمی آثار ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی رسید. ضمناً به یاد داشته باشید که اگر مسافر شهر رشت هستید و دلتان خواست تا نگاهی به داخل این عمارت زیبا بیاندازید می توانید در ساعات اداری به آن مراجعه کنید و به داخل آن نگاهی بیاندازید اما این را هم باید بدانید که جاذبه اصلی، همان ظاهر بیرونی عمارت شهرداری رشت و ساختمان های اطراف آن است.

  • آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری رشت

نکاتی درباره ساختمان شهرداری رشت

مروری بر تاریخچه ساختمان شهرداری رشت

با این که تا حدودی جسته و گریخته به مستندات و حقایق تاریخی درباره ساختمان شهرداری رشت اشاره کردیم اما لازم می دانیم که به صورت کاملا واضح برای شما تاریخچه این ساختمان زیبا و با ارزش را بیان نماییم. درباره ساختمان بلدیه قدیم و شهرداری کنونی رشت باید بگوییم که قبل تر از این که این عمارت زیبا ساخته شود و کاملا تمام کارهای شهرداری و یا همان بلدیه سپرده شود، ساختمانی به نام خوشتاریا عنوان ساختمان شهرداری رشت را داشت. این ساختمان سفید رنگ به دستور بلدیه کل ایران و با طرح و پلان مهندس سرداراف ساخته شد. دستور ساخت این ساختمان را میرزا خلیل درست در ضلع غربی میدان این شهر داد. از آن جایی که شهر رشت از اولین شهرهایی بود که دستور شکل گیری شهرداری در آن داده شد اما جالب است که بدانید که ساخت این عمارت به سرعت انجام نشد و ساختش سالیان تقریبا درازی طول کشید. بالاتر به اسم میرزا خلیل خان اشاره کردیم و لازم می بینیم تا کمی درباره کسی که دستور ساخت این ساختمان را داد، اشاره ای کوچک نماییم.

میرزا خلیل خان در واقع یکی از مشروطه خواستار بسیار معروف بود که از طرف حکومت وقت این ماموریت را پیدا کرد که بلدیه های مختلفی را در شهرهای گوناگون تحت نظارت انجمن بلدیه و با همکاری رجال ادارای آن موقع همچون؛ ناصر التجار و یا حاجی میرزا ابوطالب ایجاد نماید. درباره تصمیمات این انجمن و ساخت ساختمان شهرداری رشت همین را بگوییم که با این که تصمیم ساخت و ایجاد آن سال ها قبل اتخاذ شد اما، تقریبا چند سالی شروع ساخت این کاخ طول کشید. به هر حال هر طور که بود کلنگ ساخت این بنا زده شد و در نهایت ساختمان زیبای شهرداری ساخته شد.

دست آخر هم این ساختمان برابر با یکی از مناسبت های دولتی در آن موقع افتتاح شد و طرح آن در روزنامه های مختلف آن دوره چاپ شد. درباره میدان شهرداری رشت فعلی و جایی که ساختمان شهرداری در آن نهاده شده باید این را بدانید که قبلا زمین این قسمت از شهر، یک تپه بوده است که امروزه دیگر از آن و مکان هایی که قبلا در آن وجود داشته، خبری نیست. درباره عمارت شهرداری رشت این نکته را باید بدانید که این عمارت در سال 1369 بر اثر زلزله ای که در شهر رشت آمد تا حدودی آسیب دید که بعدا توسط روبرت واهانیان مجددا مورد بازسازی نهاده شد و به شکل امروزی خود که در سفر به این شهر می بینید، در آمد.

معرفی میدان و ساختمان های شهرداری رشت

مجموعه ساختمان های میدان شهرداری رشت از ساختمان هایی همچون هتل ایران، موزه پست و کتابخانه ملی رشت می باشند که در کل شکل معماری آن ها با هر جای دیگری در این شهر و یا حتی ایران فرق می نماید. با یک نگاه تخصصی تر از لحاظ سبک شناسی معماری، سبکی که ساختمان های میدان معروف رشت و همسایگان ساختمان شهرداری رشت دارند همگی از ساخت و سازهای ویژه سبک نئوگوتیک هستند. در ادامه ما این ساختمان ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

میدان شهرداری، معروف ترین میدان مرکزی رشت

میدان شهرداری رشت یکی از معروف ترین میدانگاه های این شهر است که به منطقه 1 رشت هم معروف است. این میدان 7 هزار متر مربع است و به عناون میدان بلدیه در زمان ها قدیم آن را می شناخته اند. میدان شهرداری رشت در ابتدا به این منظور ساخته شد که ساختمان های اداری و تجاری در آن قرار داشته باشد. این میدان امروزه صندلی ساختمان هایی مثل موزه پست، ساختمان شهرداری رشت، کتابخانه ملی رشت و یا هتل ایران است. شکل امروزی میدان شهرداری رشت در سال 1350 و با دستور مستقیم حکومت وقت ایجاد شد.

برج ساعت رشت، ساعتی که هنوز هم زمان را به اهالی شهر اعلام می نماید!

بعد از ساخته شدن مجموعه ساختمان های میدان شهرداری رشت، یک ساختمان ویژه دیگر هم به این مجموعه اضافه شد که برج ساعت نام داشت. این برج در آن موقع به عنوان نمادی مدرن از زمان شناسی و تجددی بود که جامعه ایرانی درآن سال ها به دنبال آن می گشت. این ساعت امروزه هم فعال است و هر ساعت به صدا در می آید. در واقع برج ساعت رشت، راس هر ساعتی به اندازه عدد ساعت زنگ هایش نواخته می شود و مردمی را که این صدا به گوششان می رسد را از زمان و ساعت جاری آگاه می نماید. البته درباره برج ساعت باید بگوییم که ساختمان هایی با این در ایران در نقاطی دیگری مثل شهرهای ساری و یا تبریز هم ساخته شده اند که دارای شهرت بسیار زیادی می باشند.

هتل ایران در همسایگی ساختمان شهرداری رشت

این بنای تاریخی و قدیمی از جمله ساختمان های بسیار با ارزشی است که در همسایگی ساختمان شهرداری و در میدانگاه معروفش نهاده شده است. شروع فرایند ساخت این هتل از سال 1308 بود و در نهایت در سال 1314 دیگر از آن بهره برداری نهایی انجام پذیرفت. روزی روزگاری این هتل قدیمی محل تردد معروف ترین ستاره های جامعه ایرانی و افراد مهم در رشت بوده اما امروزه به آن توجه زیادی نمی شود. ساختمان هتل ایران دارای زیربنای 1800 متری است و اگر برایتان سوال است که چرا از آن استفاده نمی شود باید بگوییم که؛ در فراز و نشیب های بسیاری که برای این ساختمان رخ داد، این ساختمان بارها به ارگان های مختلف سپرده شد تا این که آخرین بار سازمان میراث فرهنگی این هتل را خریداری نموده و در سال 86 عملیات مرمت و بازسازی آن را شروع کرد اما تا به الان موزه و یا کاربری دیگری در این هتل ایجاد نشده است.

ساختمان اداره پست در میدان شهرداری رشت

یکی دیگر از بناهای معروف در کنار ساختمان شهرداری رشت، اداره پست است که در دوره حکومت پهلوی ها ساخته و ایجاد شده است. واضح تر که بگوییم ساخت این ساختمان در سال 1310 شروع شد و بعد از گذشت دو سال یعنی در سال 1312 به انتها رسید. این ساختمان امروزه دیگر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به حساب می آید و در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1379 و با شماره 3479 به ثبت رسمی رسید. اداره پست رشت در قسمت شمالی میدان شهرداری این شهر نهاده شده است.

کتابخانه ملی رشت، منبعی غنی از کتاب های نایاب

این کتابخانه قدیمی که در قسمت غربی میدان واقع شده است، روزگاری به تصمیم رئیس اداره فرهنگی استان گیلان در زمینی که شهرداری رشت به او هدیه نموده بود؛ ساخته شد. آقای محمد علی تربیت زمانی که ساخت این کتابخانه را شروع کرد، گویی جانمایی ساخت آن را به گونه ای در نظر گرفت که این کتابخانه درست در کنار ساختمان شهرداری رشت باشد. ساخت این کتابخانه در سال 1306 شروع شد اما ساخت آن تا سال 1313 به علت کسری بودجه ساخت، طول کشید. این کتابخانه، امروزه روز هنوز هم با وجود انتقادهایی که به مدیریت آن گاه و بی گاه می شود، پابرجا و راسخ است. در حال حاضر این کتابخانه دارای 150 هزار جلد کتاب چاپی است و در کنارش 1750 نسخه خطی هم نگهداری می شود که بعضی از آن ها کاملا نایاب هستند. تخمین زده شده است که روزانه در حدود 1500 نفر از این کتابخانه استفاده می نمایند.

پرسش و پاسخ های متداول درباره ساختمان شهرداری رشت

+ آیا می توان از داخل ساختمان شهرداری رشت دیدن کرد؟

- در ساعات اداری و در بعضی از محیط های آن امکان بازدید وجود دارد.

+ به جز ساختمان هایی که در میدان شهرداری رشت نهاده شده اند، از چه جاذبه هایی می توان در آن نزدیکی بازدید کرد؟

-می توانیم به شما پیاده راه علم الهدی، پارک سبزه میدان و بازار تاریخی شهر رشت دیدن فرمایید.

+ در اطراف ساختمان و میدان شهرداری رشت مرکز خرید و یا بازاری برای خرید کردن موجود هست؟

- بعد از پارک سبزه میدان و در پیاده راهی که پیش روی شما واقع شده است در هر دو طرف شما، انواع مغازه ها، فروشگاه ها و بازار قدیمی و تاریخی شهر رشت واقع شده است. ضمناً، دست فروش ها و به اصطلاح بساطی های بسیاری در سر راه شما قرار دارند که می توانید از آن ها هر چه را که بخواهید خریداری نمایید.

+ آیا در میدان و در نزدیکی ساختمان شهرداری رشت، پارکینگ و یا جای پارک برای ماشین وجود دارد؟

- واقعیت این است که اگر شما ماشین و یا وسیله ای دارید آن را در فاصله حداقل 100 متری میدان پارک کنید زیرا هر چه به میدان شهرداری و ساختمان های معروف آن نزدیک تر می شوید، خیابان های پیش رویتان شلوغ و شلوغ تر می شوند.

تا به حال به شهر رشت سفر نموده اید؟ از میدانگاه معروف رشتی ها، ساختمان معروف شهرداری و دیگر جاذبه های اطرافش بازدید نموده اید؟ تجربه خود را برای ما کامنت نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 765

به "ساختمان شهرداری رشت، بنایی با معماری روسی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان شهرداری رشت، بنایی با معماری روسی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید