زیبنده کشور نیست برای سفر ارزان تر به خارج برویم

به گزارش مجله کارنیکان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگر حق انتخاب دارد، اما آیا در داخل ظرفیتی ایجاد نموده ایم که برای سفر ارزان تر به خارج از کشور نرویم؟

زیبنده کشور نیست برای سفر ارزان تر به خارج برویم

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور برای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، زهرا احمدی پور که صبح روز سه شنبه (16 آذر) در بیست وچهارمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران شرکت نموده بود، در پاسخ به درخواست ها و انتقادهای تشکل های بخش خصوصی از شرایط صنعت گردشگری به یک مورد از آن ها که پورتال گردشگری باشد اشاره نمود. راه اندازی این پورتال از دولت قبل شروع شده بود و در چندین نوبت با حضور مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شد.

معاون رئیس جمهور در این باره شرح داد: ما حتی در انتخاب واژگانِ استفاده شده دقت لازم را نداشتیم، اکنون دو هفته است که وقت گذاشته ایم که این ایرادها برطرف گردد و چند زبان شدن آن را در دستور داریم. راه اندازی بانک گردشگری نیز از اولویت های جدی ما است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از راه اندازی اتاق فکر برای این سه حوزه اطلاع داد و از حضور کارشناسان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی در این اتاق فکر استقبال کرد و اضافه نمود: معتقدم این سازمان امکان حل مسائل سه حوزه را در صورت نبود این یاری ها نخواهد داشت.

احمدی پور که در انتها این جلسه پس از شنیدن سخن های تشکل های خصوصی و اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران صحبت کرد گفت: دچار پارادوکس شده ام تا شهریورماه در صندلی شما بودم و در کلاس ها و کنگره ها دولت را نشانه می رفتم که چرا از فرصت های بعد از برجام استفاده نمی کند و خوشه های گردشگری را شکل نمی دهد؟ اما اکنون این طرف میز نشسته ام و باید از جانب دولت جوابگو باشم. قبول کنید که شرایط سختی است.

وی ادامه داد: زمستان سال 93 وقتی قرار بود ضوابط طرح آمایش سرزمینی را تهیه کنیم، کوشش شد گردشگری نیز به عنوان یک ظرفیت در این طرح لحاظ گردد که خوشخبتانه این اتفاق رخ داد. بعد از تنظیم آن ضوابط، باید سراغ سند ملی گردشگری می رفتیم که به همین خاطر با آقای سلطانی فر جلسه ای داشتم و برای تدوین آن سند اعلام همکاری کردم؛ اکنون که گزارش سند در حال تنظیم را از معاون گردشگری دریافت کردم، شاهد مشارکت گروهی از کارشناسان آن دوره (سال 93) بودم که این نشانه خوبی است.

احمدی پور اظهار کرد: آنچه به عنوان اولویت همواره مد نظر ما بوده، این است که ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد و باید به برنامه و سیاست تبدیل گردد. البته بخشی از این ظرفیت ها طبیعی است و بعضی دیگر را باید ساخت. در هر صورت احتیاج این موارد در سند ملی توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد و من حتما به عنوان اصل جدی آن را مورد توجه قرار خواهم داد، چون معتقدم برای کاهش وابستگی نفت و درآمد تک محصولی امکان سرمایه گذاری در صنایع سنگین وجود ندارد؛ چرا که همه ما از موانع بین المللی و منابع دولت آگاه ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به انتقاد بعضی از تشکل ها برای برگزار نکردن جلسه های مشترک گفت: از روزی که وارد این سازمان شده ام، به جد با اصناف و سمن های مختلف جلسه داشتم و در سفرهایی که می روم، این اتفاق نیز رخ می دهد؛ چون معتقدم که اگر قرار است مسائل حل شوند، نخست باید این مسائل منتقل و سپس در برطرف آن یاری گردد.

احمدی پور سپس با بیان این انتظار و پرسش از بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اینکه قرار است برای حل کدام مسئله در گردشگری یاری باشید گفت: من هم می توانم در صندلی خودم از شما سوال کنم این کمیسیون گردشگری که دو و نیم سال است که از تشکیل آن می گذرد تا به امروز چه برنامه عملیاتی برای توسعه گردشگری ارائه نموده است؟ اگر هم چنین برنامه ای هم وجود دارد ارائه دهید تا روی آن کار کنیم.

وی افزود: من به وجود خوشه های گردشگری معتقدم. نمونه آن را در سفری به آنکارا دیده ام و حتی درباره ضرورت تشکیل آن با آقای سلطانی فر در زمان ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صحبت نموده ام، ما می توانیم از تجارت آنها (ترکیه) استفاد کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان نمود: آن مسائلی که قابل طرح در هیئت دولت باشد حتما پیگیری خواهم کرد، اما باید به این سمت برویم که تا زمان آماده شدن سند ملی توسعه گردشگری قرار نیست فقط مبداء باشیم، بلکه باید به عنوان کشور مقصد مطرح شویم. ضروری است در تنوع بخشی اولویت داشته باشیم.

وی اضافه نمود: اگر جهتهای جدید به عنوان بسته در اختیار مردم قرار گیرند، دیگر آنها فقط جهت تهران شمال را با آن همه تصادف جاده ای و حواشی هدف قرار نمی دهند.

احمدی پور همچنین رقابت گردشگری خروجی با گردشگری داخلی را آفت دانست و اضافه نمود: اصلا زیبنده کشور ما نیست که امکان استفاده از جاذبه گردشگری داخل کشور را داشته باشیم، اما شرایط به گونه های تنظیم شده باشد که با قیمت مناسب تر راحت به خارج از کشور برویم، البته که گردشگران حق انتخاب دارند، اما مسئله این است که ما در داخل چه ظرفیتی ایجاد نموده ایم؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: طبیعتا اگر ظرفیت هتل، ناوگان حمل و نقل و رستوران ها کامل مورد استفاده قرار بگیرد، به سمت ارتقاء کیفیت می رویم، اما وقتی ظرفیت کامل نباشد انگیزه ها از بین می رود و به گردشگر اجازه می دهیم از مبدا خارج گردد و اگر هم آورده مالی داشته باشد، برای ما نباشد. می توانیم در سند ملی توسعه گردشگری به این موضوع نیز بپردازیم.

وی همچنین برندها را مورد توجه قرار داد و گفت: باید درباره طراحی برند گردشگری فکر کنیم، اگر این اتفاق رخ دهد میراث فرهنگی نیز به یاری خواهد آمد و این زنجیره کامل می گردد.

معاون رئیس جمهور تاکید نمود: اگر ظرفیت بخش دولتی و خصوصی در کنار هم قرار گیرد امکان تعامل بیشتر فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 615

به "زیبنده کشور نیست برای سفر ارزان تر به خارج برویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبنده کشور نیست برای سفر ارزان تر به خارج برویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید