دشت کویر کجاست ؟ لذت کویر گردی در زیباترین کویر ایران

به گزارش مجله کارنیکان، دشت کویر یکی از زیباترین کویرهای ایران

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران شما را با دشت کویر آشنا خواهیم کرد پس اگر اهل کویر گردی هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

دشت کویر کجاست ؟ لذت کویر گردی در زیباترین کویر ایران

دشت کویر یا کویر مرکزی، بیابان غالباً کویری وسیعی است به طول تقریبی 800 کیلومتر و عرض تقریبی 320 کیلومتر در جنوب رشته کوه البرز در مرکز شمالی ایران . نام آن از کویرهای گسترده واقع در آن گرفته شده است.

کویر مرکزی پهناورترین کویر ایران است که از شمال به دامنه های البرز مرکزی و شرقی و از غرب به جاده ارتباطی دامغان به جندق و کویر ریگ جن، از شرق به کوه های پیر حاجات و ازبک کوه و از جنوب به محور ارتباطی خور-طبس محدود می گردد. پارک ملی کویر، پارک ملی خارتوران، کویر بجستان، کویر حاج علی قلی (دامغان)، کویر مسیله، بیابان مرنجاب، بیابان بند ریگ و … در این منطقه واقع شده اند.

مساحت این دشت بیش از 77 هزار کیلومتر مربع است و یکی از قطب های حرارتی زمین محسوب می گردد. دمای آن در تابستان به 50 درجه می رسد و گاهی اختلاف دمای بین روز و شب آن به 70 سانتی گراد می رسد.

این دشت از عارضه های بسیار دیدنی همانند دریاچه نمک، گنبدهای نمکی و تپه های شنی پوشیده شده و قسمت عمده آن را باتلاق های وسیع فرا گرفته اند. نام دشت کویر از کویرهای گسترده واقع در آن همانند پارک ملی کویر، پارک ملی خارتوران، کویر بجستان، کویر حاج علی قلی (دامغان)، کویر مسیله، بیابان مرنجاب، بیابان بند ریگ و … که در این منطقه واقع شده اند، گرفته شده است.

پوشش گیاهی دشت کویر عمدتاً از نوع گیاهان شورپسند است.

بزرگترین تپه شنی ایران یک کانون فرسایش به نام ریگ بلند است که از آران و بیدگل شروع شده و تا اردستان ادامه دارد. طول این کانون فرسایش 90 کیلومتر است. استان اصفهان در دشت کویر 16 کانون فرسایش بادی دارد که 300 هزار هکتار از آن جنگل کاری شده و تثبیت شده است و با این کار، بسیاری از کانون های درجه یک به کانون های درجه دو و درجه سه تبدیل شده است. در کانون های شرق اصفهان 9 هزار هکتار جنگل کاری اجرا شده است

  • کویر حاج علی قلی دامغان
  • کویر سندباد یزد
  • کویر مرنجاب اصفهان
  • کویر ابوزیدآباد اصفهان
  • کویر کاراکال زیباترین کویر ایران
  • کویر ورزنه اصفهان لذت لمس رمل های طلایی
منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2425

به "دشت کویر کجاست ؟ لذت کویر گردی در زیباترین کویر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت کویر کجاست ؟ لذت کویر گردی در زیباترین کویر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید