خسرو قیمه؛ شاهنشاه خوشمزه ساسانی

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگارانـ قرمه سبزی، کباب و خورشت قیمه انگار وصله جدایی ناپذیر سفره هر ایرانی است. تکلیف آن دو تای اول که روشن است. در خصوص رفیق عزیزمان قیمه باید بگوییم که این بزرگوار گویی در زندگی ما حضوری ازلی و جاودانه دارد. در عروسی، عزا، ولیمه حاج آقا، پاگشای عروس خانم، ناهار روز آدینه منزل مادر زن و صف های عریض نذری همواره یک پای این عالی مقام در میان بوده است.

خسرو قیمه؛ شاهنشاه خوشمزه ساسانی

نادر میرزای قاجار در کتاب خوراک های ایرانی در خصوص خورشت قیمه نوشته است: شاهنشاه خورش ها و از زمان ساسانیان به جا مانده است. بدان جا که پیشتر از آن خورشی نبود. بسی نیکو و پسنده هرکس. خاتون دنیا مرا گفت و بنوشتم: گوشت فربه باید که آن را با کارد پاره نمایند، چون فندق. پس به دیگ دان بریزند و، چون گوشت با روغن پاک و نیکو برشته گردد، پیاز به میزان در آن بریزند. چون پیاز و گوشت به میزان سرخ شد، نیمه نخود (لپه) در آن بیافنمایند و آب به میزان بریزند و برفروزند تا با زعفران سوده و دارو ها (ادویه ها) نیک پخته گردد و در روغن نشیند.

ما هم اندکی پایمان را در کفش خاتون دنیا نموده چند عدد لیمو عمانی، کمی بادمجان و سیب زمینی تفتیده به این ترکیب اضافه کردیم، باشد که دنیایان به نیکی از ما یاد نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1848

به "خسرو قیمه؛ شاهنشاه خوشمزه ساسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسرو قیمه؛ شاهنشاه خوشمزه ساسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید