خبرنگاران تقویت همکاری های نظامی قطر و ترکیه

به گزارش مجله کارنیکان، تهران - خبرنگاران -غانم بن شاهین رییس ستاد مشترک ارتش قطر وبوراق شتین وابسته نظامی ترکیه در دوحه یکشنبه شب راه های همکاری نظامی دو کشور را آنالیز کردند.

خبرنگاران تقویت همکاری های نظامی قطر و ترکیه

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران از خبرگزاری آناتولی ترکیه، نیروهای مسلح قطر روز پنجشنبه گذشته مانور نظامی پیروزی 2020 که با مشارکت ترکیه صورت گرفت، خاتمه دادند.

روابط ترکیه و قطر پس از تحریم دوحه توسط کشورهای چهارگانه شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر در تمام زمینه ها به شدت گسترش یافته است.

پس از بروز تنش در روابط قطر و کشورهای مذکور در 5 ژوئن 2017 (15 خردادماه 97) توافقنامه همکاری نظامی میان دوحه و آنکارا پس از تصویب در مجلس ترکیه و تأیید رجب طیب اردوغان اجرایی شد.

براساس این توافق نامه نظامی، ترکیه یک پایگاه نظامی در قطر ساخت و در آن آموزش نظامی مشترک نظامیان دو کشور جریان دارد.

به دنبال احداث این پایگاه نظامی ، کشورهای تحریم کننده قطر پیش شرط هایی برای ازسرگیری روابط خود با دوحه مطرح نموده بودند که از جمله آن برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و کاهش سطح روابط با آنکارا بود.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی قطر (قنا) گزارش داد که رییس شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی که روابط نزدیکی با ترکیه دارد و دولت اردوغان از حامیان آن است، روز یکشنبه راهی قطر شد و با وزیر دفاع قطر ملاقات و گفت وگو کرد.

در این ملاقات از پیش مشخص نشده، خالد المشری و خالد بن محمد العطیه راه های گسترش روابط میان دولت وفاق و آخرین تحولات لیبی را آنالیز کردند.

المشری پیش از آن نیز روز یکشنبه با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ملاقات و دو طرف تقویت روابط دوجانبه و آخرین تحولات لیبی را آنالیز نموده بودند.

قطر و ترکیه از حامیان اصلی دولت فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی است و در مقابل این ائتلاف کشورهای امارات، عربستان، مصر، روسیه و فرانسه قرار دارند که حامی ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش موسوم به ارتش ملی لیبی هستند که مورد حمایت دولت عقیله صالح در شرق لیبی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1143

به "خبرنگاران تقویت همکاری های نظامی قطر و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تقویت همکاری های نظامی قطر و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید