بودجه نویسی کشور تغییر کند، کار به استقراض نمی کشد

به گزارش مجله کارنیکان، یک نماینده مجلس گفت: بودجه نویسی کشور تغییر کند، کسری بودجه هم برطرف خواهد شد و به دنبال آن استقراض دولت از بانک مرکزی نیز کاهش می یابد.

بودجه نویسی کشور تغییر کند، کار به استقراض نمی کشد

به گزارش پایگاه خبری نقدیدنه ، ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مراقبت های بودجه ای مجلس برای جلوگیری از استقراض دولت از بانک مرکزی و چاپ پول، گفت: مواردی برای مراقبت کردن از استقراض دولت از بانک مرکزی وجود دارد، ابتدا باید بودجه نویسی کشور به سمتی برود که منابع به راحتی وصول گردد و این امر باعث می گردد استقراضی از بانک مرکزی صورت نگیرد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه هنوز بودجه کشور سنتی نوشته می گردد و هنوز پایه اصلی آن نفت است که منبع غیر قابل اعتمادی است و دوباره این منبع در سال آینده جزو پایه های اصلی بودجه بوده که باید این مورد در بودجه کم گردد.

وی گفت: در بودجه سال آینده باید حداکثر سقف فروش نفت در روز یک میلیون بشکه دیده گردد که اکنون بیش از دو میلیون و 300 هزار بشکه است. باید این موضوع در بودجه تغییر کند حتی آقای نوبخت هم بیان نموده که نمی توانیم نفت بفروشیم و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد قطعا استقراض از بانک مرکزی اتفاق می افتد.

ابوترابی با بیان اینکه باید واقع بینانه به بودجه نگاه گردد و این نگاه باید در خرج هم وجود داشته باشد، تاکید نمود: منابع بسیار زیادی برای جبران نفت در بودجه وجود دارد تا کار به استقراض از بانک مرکزی نرسد مثلا مولفه ای که قابل وصول است مولفه مالیات است.

وی اضافه کرد: امروز بالای 150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد یعنی همین مورد فقط تامین گردد خود یک منبع برای برطرف کسری بودجه خواهد بود و نکته بعدی این است که باید خرج کالاهای غیر ضرور که رقم 20 میلیارد تومان در سال است کاهش یابد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس با بیان اینکه باید خرج ادارات و شرکت های دولتی کاهش یابد، گفت: اگر این مولفه ها را انجام دهیم، می توانیم کسری بودجه را برطرف کنیم که به دنبال آن استقراض دولت از بانک مرکزی هم کاهش می یابد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1380

به "بودجه نویسی کشور تغییر کند، کار به استقراض نمی کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه نویسی کشور تغییر کند، کار به استقراض نمی کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید