بنیانگذار کشتی نوین ایران درگذشت

به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران و به نقل از فدراسیون کشتی، استاد کیومرث ابوالملوکی به عنوان یکی از بنیانگذاران کشتی نوین ایران در سن 97 سالگی دار فانی را وداع گفت.

بنیانگذار کشتی نوین ایران درگذشت

مرحوم ابوالملوکی که هیچگاه نتوانست به عنوان کشتی گیر در رقابت های بین المللی حضور یابد تنها یکبار در سال 1323 قهرمان کشور در وزن دوم در هر دو رشته آزاد و فرنگی شد. وی همچنین به مربیگری در کشتی پرداخت و شاگردانی نظیر مرحوم علی غفاری را پرورش داد و در سال 1954 میلادی نیز در رقابت های جهانی یوکوهاما یاری مربی استاد فیلی بود که تیم ایران در این رقابت ها توسط توفیق جهانبخت و محمدعلی فردین صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد و در مجموع با 22 امتیاز پس از شوروی بر سکوی دوم ایستاد.

ابوالملوکی علاوه بر کشتی و مربیگری سال ها دبیر ورزش دبیرستان های تهران بود و همچنین در دانشگاه ملی و دانش سرای عالی تربیت بدنی طی سال های 1329 تا 1347 به تدریس کشتی پرداخت و در چند رقابت بین المللی همچون بازی های آسیایی 1974 تهران سرپرست تیم های ورزشی بود. وی همچنین عضو هیات رئیسه اولین فدراسیون کشتی ایران در فروردین ماه سال 1328 بود و علاوه بر آن دو کتاب رموز کشتی در سال 1324 و فنون کشتی به صورت مصور در سال 1326 را تالیف کرد که این کتاب 5 بار تجدید چاپ شد.

اما آنچه نام استاد کیومرث ابوالملوکی را در کشتی ایران زنده و جاوید نموده، قضاوت و داوری بوده است. ابوالملوکی بنا به نقل قول بزرگان کشتی در سال 1949 میلادی اولین داور بین المللی کشتی ایران بوده است.

ابوالملوکی در رقابت های جهانی 1951 هلسینکی فنلاند و رقابت های المپیک 1956 ملبورن به همراه مهدی نیکخو و در رقابت های المپیک 1960 رم به همراه حمیدی و نیکخو قضاوت کرد و در چند رویداد داخلی حساس نیز همانند ملاقات تیم های کشتی باشگاه نیرو راستی با تیم ایتالیا در سال 1329 در تهران، انتخابی المپیک 1956 ملبورن و در رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال 1337 در سالن پارک شهر سابق به همراه استاد بلور داوری کرد.

ابوالملوکی طی سال های 1354 تا 1358 نیز شهردار دهکده المپیک بود و پس از آن تنها به سر زدن به سالن های کشتی و تدریس قضاوت اکتفا کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1033

به "بنیانگذار کشتی نوین ایران درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیانگذار کشتی نوین ایران درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید