بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از 11 ماه تعطیلی

به گزارش مجله کارنیکان، کتابخانه اختصاصی کاخ #نیاوران باز شد. این موزه به خاطر اجرای پروژه بهسازی و حفاظت و بازسازی آثار، بنا و تزئینات وابسته به #معماری 11 ماه تعطیل بود.

بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از 11 ماه تعطیلی

به گزارش دنیای سفر به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در راستای اجرای پروژه بازسازی و بهسازی موزه کتابخانه اختصاصی که بر مبنای راهبرد کلی مجموعه نیاوران برای ارتقاء سطح حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی و فرهنگی در موزه ها صورت گرفت، دو بخش کلی با عناوین بهسازی فضای معماری و آرایه های معماری و ساماندهی حفاظتی 357 تابلو نقاشی موجود در گنجینه این موزه نیز انجام شد.

بهسازی و تعمیر اجزا و تزئینات تالارهای نمایش و گنجینه موزه، تعمیر و بازپیرایی کفپوش های چوبی، پاکسازی و تعمیر روشنایی سقف موزه، بهسازی تأسیسات الکتریکی و روشنایی، رنگ آمیزی دیوارها، طراحی و اجرای حفاظ شیشه ای در طرفین جهت بازدید بر مبنای عناصر دکوراتیو موجود، اصلاح نسبی تابلوهای معرفی آثار، درمان و بازسازی حفاظتی کتاب های خطی و چاپ سنگی موزه و بعلاوه پاکسازی اصولی پرده های کرکره ای، گنجه های کتابخانه و کتاب های موجود، کفپوش موکتی، مبلمان و سایر آثار موجود در تالار نمایش موزه در جریان این پروژه انجام شد.

مرتضی ادیب زاده، مدیرکل موزه های کشور در مراسم بازگشایی کتابخانه مجموعه نیاوران، گفت: ما ظرفیتی غنی از دانش و تجربه در بدنه موزه داری داریم که نباید نادیده گرفته گردد و در این راستا سعی می کنیم واسطی باشیم بین موزه ها و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی تا ارتباطی مؤثر شکل بگیرد و حفظ گردد.

او در مورد سیاست ها و برنامه های این اداره کل بیان نمود: در حال حاضر در نظر داریم به جای افتتاح موزه تازه، به برطرف مسائل موزه های فعال فعلی بپردازیم. بعلاوه در مورد موزه های خصوصی نیز ساماندهی کلی انجام خواهیم داد تا به سطح استاندارد برسند.

ادیب زاده تأکید کرد: با ایجاد رقابت بین موزه ها، تعاملات بیشتر و برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک باید شأن موزه ها را ارتقاء دهیم.

بعلاوه مریم جلالی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران دلیل همزمانی بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی با روز بزرگداشت نظامی گنجوی را رونمایی از نسخ خطی این شاعر ایرانی در این موزه دانست و گفت: اسفند ماه، دورخیزی است برای یک شروع، چراکه احساس نو شدن باعث می گردد انگیزه ها بیشتر گردد و دلیل انتخاب ما برای برگزاری مراسم بازگشایی موزه کتابخانه در این زمان، همین نگاه بود.

او که این میراث بزرگ فرهنگی را پیونددهنده نسل گذشته به آینده می داند، اضافه نمود: موزه به عنوان یکی از اصلی ترین عناوین سبد فرهنگی خانوار است و ما پاسبان و نگهدار این اسناد هستیم.

مدیر مجموعه کاخ موزه نیاوران از کوشش های مستمر پرسنل این مجموعه در اجرای این پروژه 11 ماهه قدردانی و بیان نمود: در کارهای مدیریتی، ما مثلثی را دنبال می کنیم که سه ضلع آن مخاطب، سیاست گذار و کارشناسان است که نظر هر سه طیف باید در آن رعایت گردد و حائز اهمیت است.

آتوسا مؤمنی، عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران هم در این مراسم، گفت: بازگشایی موزه کتابخانه نیاوران وسعت مخاطب پذیری را افزایش می دهد و فرصتی است تا بازدیدنمایندگان اطلاعات تازهتری را در مورد این مجموعه و گنجینه غنی آن کسب نمایند.

او درباره مخاطبان هدف این کتابخانه، اظهار کرد: کتاب های این موزه بعضاً خاص هستند و تنها نمونه و نسخه موجود در ایران است که در این موزه گردآوری شده است. بعلاوه گنجینه ای از کتاب هایی در این موزه وجود دارد که بخشی از داده های فرهنگی تاریخی کشور است و می تواند برای افراد اهل فن، نویسندگان و پژوهشگران، محلی برای رجوع باشد. از این رو دیجیتال سازی آن امری لازم است.

عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران یادآور شد: کاخ موزه نیاوران ریشه ای است از فرهنگ، تاریخ و معماری ایرانی و مدرن که به دلیل گذار از دوره ای به دوره ای دیگر دارای شأن ملی است که محتویات آن در صورتی که کاملاً شناخته گردد و بتواند میراث ناملموس جاری در آن ها احصاء گردد، گامی بزرگ و رو به جلو است.

مؤمنی گفت: اقشار مختلف جامعه در تعطیلات عید اگر علاقه مند به حوزه فرهنگی و تاریخی یا حتی به حوزه گردشگری و طبیعت هستند برترین فرصت را برای بازدید دارند.

همزمان با بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران از دو نسخه خطی خمسه و اسکندرنامه از گنجینه این موزه نیز رونمایی شد. خمسه در سده دهم هجری قمری به وسیله سید احمد الحسینی با خط خوش نستعلیق و عیار استادی در قطع وزیری کتابت شده و اسکندرنامه نیز فاقد رقم کاتب است و با خط خوش نستعلیق در قطع رحلی در سده سیزدهم هجری قمری کتابت شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2128

به "بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از 11 ماه تعطیلی" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از 11 ماه تعطیلی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از 11 ماه تعطیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید