بازدید از مسجد تاریخانه دامغان امروز رایگان است

به گزارش مجله کارنیکان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: امروز پانزدهم دی به مناسبت گرامیداشت روز مسجد تاریخانه دامغان بازدید از این مسجد تاریخی رایگان است.

بازدید از مسجد تاریخانه دامغان امروز رایگان است

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان، حسین خواجه بیدختی گفت: کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، پانزدهم دی سالروز ثبت این مسجد تاریخی در فهرست آثار ملی در سال 1310 را به عنوان روز مسجد تاریخانه دامغان نام گذاری نموده است.

وی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی، کارگاه خطاطی و نقاشی، اجرای موسیقی سنتی و اقامه نماز جماعت در محل مسجد تاریخانه از برنامه های گرامیداشت روز تاریخانه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی از اهمیت این بنای تاریخی در دامغان از سوی مسئولان و معتمدان مردم، اضافه کرد: بخشی از سخنان امام آدینه دامغان در بین دو نماز ظهر و عصر در رابطه با اهمیت تاریخانه و حفظ و حراست از این بنای تاریخی است.

به گزارش خبرنگاران مسجد تاریخانه یکی از مهم ترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی است و بنا به نوشته برخی از کتب در زمان جلوس اولین خلیفه عباسی (سفاح) در سال 132 هجری قمری و یا سلطنت هارون الرشید در 170 هجری قمری ساخته شده است.

نام مسجد از دو واژه تاری و خانه تشکیل شده است که تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است خدای خانه از اولین نمونه های مساجدی است که در آن مناره نیز یکی از عناصر تشکیل دهنده است.

شهر دامغان که به روایتی پایتخت دوره اشکانیان بوده است یکی از مهم ترین شهرهای ایران در دوره های اولیه اسلامی است و مسجد تاریخانه یکی از مهم ترین آثار تاریخی این شهر در خیابان ایستگاه راه آهن دامغان واقع شده است.

حدود 12 قرن از ساخت و 85 سال از ثبت تاریخانه در فهرست آثار ملی می گذرد و این مجموعه همچنان میزبان گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ است.

منبع: تسنیم
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 656

به "بازدید از مسجد تاریخانه دامغان امروز رایگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از مسجد تاریخانه دامغان امروز رایگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید