این فیلم های عاشقانه ایرانی را ببینید

به گزارش مجله کارنیکان، در تاریخ سینمای ایران و سال های اخیر با توجه به محدودیت هایی که در ساخت فیلم ها وجود داشته اما بعضی کارگردانان توانسته اند فیلم های عاشقانه ای را بسازند که با گذشت سال ها از ساخت آنان هنوز تماشاگران خود را دارند.

این فیلم های عاشقانه ایرانی را ببینید

فیلم هایی که گویای رنج های یک عاشق و روایت دوست داشتن هایی بوده است که با مسائل اجتماعی عصر خود همراه شده است و مخاطب توانسته خود را در آن فیلم ها بازآفرینی کند.

با نگاهی به روایت های عاشقانه ای که در فیلم های ایرانی شده است می توان نتیجه گرفت آن دسته از فیلم ها ماندگار شده اند که صرفا به یک موضوع عاشقانه و احساسی پرداخته نشده است بلکه دنیای شکل گرفته حول شخصیت ها و روایت آنها داستانی واقعی همراه با مسائل اجتماعی است.

هامون

فیلم هامون روایت چالش ها و دغدغه های طبقه میانه روشنفکری است. حمید هامون که با همسرش، مهشید، دائم کش مکش دارد زندگی کابوس گونه خود را مرور می نماید. او که مشغول نوشتن رساله اش درباره عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می گردد. خانه و کاشانه را ترک می نماید و دست به اعمال دیوانه واری می زند. او در حالتی پریشان، در پی شکایت هایش، خود را به امواج دریا می سپارد، اما عابدینی او را نجات می دهد.

کارگردان این فیلم داریوش مهرجویی است و خود او می گوید که داستان این فیلم با الهام گرفتن از بوف کور صادق راهنمایی نوشته شده است.

زنده یاد خسرو شکیبایی، عزت الله انتظامی، حسین سرشار، بیتا فرهی، جلال مقدم و فتحعلی اویسی هستند.

شب های روشن

فرزاد موتمن با ساخت فیلم شب های روشن یکی از ماندگارترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را ساخت. فیلمی که ببنندگان بسیاری را جذب همیشگی خود کرد.

فیلم داستان دختری است که شبی از مزاحمت دیگران به یک استاد دانشگاه منزوی پناه می برد. استاد اول به دخترک اعتماد ندارد اما کمی بعد دختر از قرار عاشقانه اش می گوید که باید سه شب راس ساعت یازده منتظر مردی گردد که دوستش دارد. استاد که ایمان استوار دخترک به عشق را می بیند کم کم به او علاقه پیدا می نماید و پیله تنهایی و کتاب هایش را می شکند.

در این باره بخوانید:

نگاهی به کارنامه محسن کیایی؛ بازیگر توانمند یا تکراری؟

هیچ یک از آنها باز نمی گردد؛ روایت دخترانی که بازنگشتند

درباره مهم ترین کتاب کارپانتینه؛ ردِ گم زندگی را پیدا کنید

اقتباس آزاد سعید عقیقی نوبسنده فیلم از کتاب شب های روشن یا شب های سپید فیودور داستایفسکی یکی از عاشقانه های دوست داشتنی سینمای ایران را رقم زد و هانیه توسلی و مهدی احمدی بازی درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.

درخت گلابی

گلشیفته فراهانی اولین بازی خود را در درخت گلابی داشت. بازیگر دیگر فیلم همایون ارشادی است و داریوش مهرجویی این فیلم را با اقتباس از یکی از داستان های کتاب جایی دیگر، مجموعه داستان های کوتاه گلی ترقی ساخته است.

محمود نویسنده ای است که کتابش نیمه کاره مانده و به نظر می رسد به لحاظ ذهنی نمی تواند آن را به انتها برساند. او به باغ پدری اش برمی گردد. در باغ یک درخت گلابی وجود دارد که محمود با آن خاطره های زیادی دارد، اما سال جاری درخت گلابی بار نداده است. محمود یاد خاطرات نوجوانی اش با میم دختر یکی از اقوام می افتد که دوستش داشته. میم از محمود بزرگ تر بوده ولی هر دو عاشق ادبیات بوده اند و در باغ با هم نمایش اجرا می نموده اند. اما فعالیت های سیاسی محمود بین او و میم فاصله می اندازد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1983

به "این فیلم های عاشقانه ایرانی را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این فیلم های عاشقانه ایرانی را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید