انواع سیب زمینی را خودمانی تر بشناسید

به گزارش مجله کارنیکان، انواع سیب زمینی بر اساس شکل، رنگ، طعم، مقدار و مقدار نشاسته داخل آن ها به مدل های مختلفی دسته بندی می شوند. چندین نوع سیب زمینی وجود دارد که هریک در نوع خود بی نظیر هستند؛ لذا نمی توان گفت برترین سیب زمینی کدام است. بافت سیب زمینی که انتخاب می کنید مهم ترین عامل هنگام استفاده از آن است. به عنوان مثال، سیب زمینی که برای سرخ کردن در روغن داغ مناسب است با سیب زمینی که برای تهیه سالاد مورد استفاده قرار می گیرد، فرق دارد.

انواع سیب زمینی را خودمانی تر بشناسید

بعضی از گونه ها برای تهیه غذاهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و بعضی دیگر برای تهیه تمامی غذاهایی که بر پایه سیب زمینی هستند، مناسبند. بر این اساس، سیب زمینی ها در سه گروه نشاسته ای، مومی و همه کاره قرار داده می شوند. در ادامه به انواع سیب زمینی در ایران و ویژگی های آن ها اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با این ماده غذایی و گونه های مختلف آن آشنا شوید.

چنان چه در پی سیب زمینی رنگی هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی پوست قهوه ای

سیب زمینی پوست قهوه ای رایج ترین انواع سیب زمینی در ایران است. هر وقت نام سیب زمینی به گوشمان می خورد، معمولا به سیب زمینی های قهوه ای بیضی شکل میانه تا بزرگ با پوستی ناهموار و زبر فکر می کنیم. این سیب زمینی ها همان سیب زمینی های پوست قهوه ای هستند. سیب زمینی پوست قهوه ای نشاسته زیادی دارد و بافت آن سبک، نرم و کرکی است. این مدل، برترین سیب زمینی برای آب پز، پوره و کبابی خواهد بود.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی قرمز

سیب زمینی قرمز برای پخت انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گونه از سیب زمینی جزو سیب زمینی های مومی دسته بندی می گردد، به این معنی که هنگام پخته شدن، سلول های سیب زمینی کنار هم باقی می مانند. بنابراین، در صورت برش دادن، سیب زمینی خرد نخواهد شد و فرم خود را حفظ خواهد نمود. این سیب زمینی کوچک، صاف و گرد با پوستی نازک و قرمزرنگ بوده و دارای بافتی مرطوب و خامه ای با عطر و طعمی بسیار شیرین است. این نوع، برترین سیب زمینی برای سالاد، سوپ، خورش و کبابی کردن است.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی سفید

سیب زمینی های سفید نام خود را از رنگ سفید پوست و گوشتشان می گیرند. این گونه از سیب زمینی، نشاسته میانه و قند کمی دارند و پوست آن ها ظریف، نازک و کمی متراکم است. تقریبا مانند سیب زمینی های پوست قهوه ای، برای تهیه پوره مناسند. بعلاوه، می توان از آن ها برای تهیه سالاد استفاده کرد و به صورت بخارپز، آب پز یا سرخ نموده مصرف کرد.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی زرد

یکی دیگر از انواع سیب زمینی در ایران، سیب زمینی زرد است. این نوع مومی، مخملی و مرطوب است، در میزان های کوچک تا بزرگ یافت می گردد و دارای عطر و طعم کره ای با شیرینی بسیار ملایم است. پوست آن ها حالتی ترد دارد و گوشت متراکم همراه با بافت خامه ای آن، احتیاج به اضافه کردن کره را کاهش می دهد. سیب زمینی های زرد، برترین سیب زمینی برای استفاده به صورت کبابی و گریل شده هستند.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی بنفش

سیب زمینی های بنفش را نمی توان جزو رایج ترین انواع سیب زمینی در ایران دانست. آن ها مومی و مرطوب هستند و گوشتی منسجم دارند. نام این مدل با پوست و گوشت بنفش آن مطابقت دارد. سیب زمینی بنفش دارای عطر و طعم خاکی و آجیلی ست و قند بسیار کمی دارد. این سیب زمینی به صورت کبابی یا آب پز مصرف می گردد.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی استانبولی یا انگشتی

میزان سیب زمینی انگشتی 5 تا 10 سانتی متر و به شکل انگشت انسان است. این نوع از سیب زمینی بافتی مومی و منسجم دارد و پوست آن قرمز، نارنجی، بنفش یا سفید است. گوشت این سیب زمینی در رنگ های متفاوتی از جمله نارنجی قرمز تا بنفش، زرد یا سفید متغیر است. گاهی اوقات تعدادی رگه های رنگی نیز در امتداد گوشت ایجاد می گردد. این سیب زمینی ها برای سرخ و کبابی کردن بسیار مناسبند.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی ریز یا بند انگشتی

این سیب زمینی ها نام خود را از میزان بسیار کوچکشان گرفته اند. در واقع، سیب زمینی بند انگشتی به گونه خاصی تعلق ندارد و به تمام گونه های سیب زمینی زمانی که هنوز کوچک هستند، سیب زمینی ریز یا بند انگشتی می گویند. این مدل سیب زمینی نسبت به همتایان بزرگترش طعم قوی تری دارد و بیشتر برای تهیه سالاد، سیب زمینی سرخ نموده و کبابی استفاده می گردد.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین از سبزیجات ریشه ای نشاسته ای شیرین است که در میزان ها و رنگ های متنوعی از جمله نارنجی، سفید و بنفش یافت می گردد. بعلاوه، سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبر است. این گونه از سیب زمینی سرشار از نشاسته است و بافت نرم، خامه ای و شیرینی دارد. این نوع، برای تهیه انواع غذاهای شیرین و شور، برترین سیب زمینی خواهد بود.

انواع سیب زمینی: سیب زمینی طلایی

این مدل جزو پرکاربردترین انواع سیب زمینی در ایران بوده که دارای پوستی نازک و زردرنگ است و طعمی کره ای و بافتی نرم دارد. سیب زمینی طلایی جزو سیب زمینی های همه کاره محسوب می گردد، بنابراین می توانید آن را در هر غذایی که بر پایه سیب زمینی است، بهره ببرید.

می دانیم شمایی که در این صفحه حضور دارید، به احتمال فراوان یکی از عاشقان و دوست داران سیب زمینی سرخ نموده هستید. ازهمین رو می خواهیم برای اختتامیه صحبتمان، خیلی خلاصه وار به بعضی از انواع سیب زمینی سرخ نموده اشاره کنیم.

انواع سیب زمینی سرخ نموده

  • سیب زمینی سرخ نموده پهن (درشت)
  • سیب زمینی سرخ نموده دالبری
  • سیب زمینی سرخ نموده نواری (بسیار باریک)
  • سیب زمینی سرخ نموده معمولی
  • سیب زمینی شیرین سرخ نموده
  • سیب زمینی سرخ نموده وافلی
  • سیب زمینی سرخ نموده فنری (پیچ درپیچ)
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2156

به "انواع سیب زمینی را خودمانی تر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سیب زمینی را خودمانی تر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید