اتوبان قم ـ تهران با دسترسی های غیراستاندارد
به گزارش مجله کارنیکان، فاطمه امامی- قم ـ خبرنگار :دسترسی های متعدد به آزادراه قم ـ تهران در سال های اخیر همواره یکی از موضوعات مورد بحث درباره ایمنی این جهت بوده است.
بعضی معتقدند با وجود کاربری های متعددی که در این اتوبان تا کیلومتر 11 پیش بینی شده است، باید آن را جهتی شهری به شمار آورد. از طرفی مالی بودن فعالیت در حاشیه این آزادراه موجب شده است مجتمع های تفریحی و رفاهی در آنجا راه اندازی گردد که به دسترسی از اتوبان احتیاج دارند. در کنار این موضوع، ساماندهی دسترسی ها به کمربندی شهر قم نیز موضوعی است که همیشه مورد درخواست پلیس راهور بوده تا بتواند وضعیت تصادف ها را در این منطقه کنترل کند. طرح ایجاد جهت دسترسی برای بوستان ولایت از جمله طرح های دسترسی از این آزادراه است. حمید سالاری، معاون حمل ونقل اداره کل راهداری قم، این طرح را قدمی برای برطرف احتیاجهای دسترسی می داند.
عباس صفوی، مدیر کل حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم، نیز از تدوین طرحی به همت شهرداری برای ساماندهی همه دسترسی های شکل گرفته اطراف شهر خبر می دهد. دسترسی شهرک چاپ و نشر، شهرک نمایشگاهی، کاربری های اطراف، مسجد جنب عوارضی و... در این طرح مطالعه شده است که به گفته صفوی به تصویب شورای ترافیک استان قم هم رسیده است. در کنار این مسأله، دسترسی کمربندی امام علی (ع) به جهتهای شهری نیز در دستور کار بوده است تا با هدفمند کردن این دسترسی ها، تصادفات در این محور به حداقل برسد. مدیر کل حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به این که بوستان ولایت با وسعت 400 هکتار امکانات خوبی دارد، اما نبود دسترسی موجب شده است زائران از آن به خوبی استفاده ننمایند، می گوید: ما به دسترسی احتیاج داشتیم که علاوه بر جدانمایندگی همه کاربری ها را پوشش دهد. صفوی به وجود بعضی کاربری های انتفاعی در آن محدوده اشاره می نماید و می افزاید: قرار است دیگر هیچ کاربری دسترسی مستقیم از آزادراه نداشته باشد.
- دسترسی به مراکز مالی جدی گرفته گردد
محسن بهشتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، بیان می نماید: در طرح های ساماندهی دسترسی ورودی های شهر، مسأله مراکز مالی باید جدی شمرده گردد مثلا دسترسی نمایشگاه فرش و رستورانی که سال هاست ساخته شده اما بلاتکلیف است در ورودی آزادراه قم ـ تهران موضوع مهمی است. وی ادامه می دهد: دسترسی از پشت اتوبان برای اداره هایی که در آن محدوده قرار دارند کار خوبی است که کم کم جهت خود را پیدا می نماید و جا می افتد، اما برای مراکز مالی باید مسأله دسترسی جدی گرفته گردد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم به طرح ساماندهی ورودی های شهر تهران اشاره می نماید و از متولیان می خواهد ساماندهی دسترسی ها در قم الگو گرفته از آن باشد. بهشتی به مسأله دسترسی رستوران ساخته شده در آن محدوده اشاره می نماید و می گوید: این رستوران در مدت 3 سال ساخته شد و در این مدت کسی اعتراض نکرد که چرا در این محدوده ساخت وساز صورت می گیرد. از طرفی شرایط آن محدوده طوری است که همین الان هم خودروها آنجا توقف می نمایند و ما هم جلو آنها را نمی گیریم. وی همچنین لزوم دادن دسترسی به کاربری هایی مانند مسجد را ضروری می داند تا مسافران بتوانند از آن استفاده نمایند.
- دسترسی به شهرک سینمایی نور
موضوع دیگر در این زمینه دسترسی شهرک سینمایی نور است که در اداره کل راه و شهرسازی استان قم پیگیری می گردد. عباس فراهانی، مدیر توسعه راه های راه و شهرسازی استان قم، می گوید: طرح دسترسی روستای الله یار یا همان شهرک سینمایی نور از سمت اتوبان قم ـ تهران 2 سال است که در اداره کل راه و شهرسازی پیگیری می گردد. وی خاطرنشان می نماید: در این زمینه مشغول مطالعه بودیم که سیل پارسال آمد و یک مقدار احتیاط ها بیشتر شد. در نهایت قرار شد با توجه به اشکال هایی که سازمان راهداری و آب منطقه ای به این طرح وارد نموده اند جهت جدیدی طراحی کنیم.
مدیر توسعه راه های راه و شهرسازی استان قم به مطرح شدن گزینه های مختلف در این زمینه اشاره می نماید و می افزاید: در نهایت به توابع علی آباد رسیدیم تا هزینه پروژه کم گردد و دسترسی ها هم تامین گردد. در واقع قرار بود دسترسی به اتوبان قم ـ تهران و جاده قدیم را با هم داشته باشیم. به گفته فراهانی، وضع موجود یک جاده خاکی است که دسترسی به روستای الله یار است. اتصال اصلی از جاده قدیم قم ـ تهران است و زیرگذری از اتوبان دارد. وی با بیان این که در ابتدا می خواستیم این زیرگذر را به تبادل تبدیل نموده و راه موجود را اصلاح کنیم، ادامه می دهد: با توجه به فاصله کمی که بین راه تبادل موجود و این تبادل به وجود می آمد باید یک راه جمع نماینده پخش نماینده ایجاد می کردیم.
مدیر توسعه راه های راه و شهرسازی استان قم می گوید: در نهایت جهتی طراحی کردیم که از توابع علی آباد عبور می نماید و یک سری اصلاحات برای تبادل علی آباد انجام می گردد. این پروژه به 5 کیلومتر عملیات راهسازی و ایجاد تبادل احتیاج دارد. فراهانی با اشاره به این که هزینه های ساخت حدود 9 میلیارد و 800 میلیون تومان است، یادآور می گردد: این هزینه ها 32 درصد تعدیل دارد. مجموع هزینه ها با هزینه مالیات، بیمه و... حدود 16 میلیارد و 500 میلیون تومان می گردد. در اسناد بالادستی مسأله گردشگری به عنوان راهبرد اصلی توسعه استان در نظر گرفته شده است. این موضوع ظرافت های ویژه ای دارد، چراکه جذب گردشگر فقط با داشتن هتل یا بیمارستان هزار تختخوابی میسر نمی گردد بلکه اگر ریزه کاری ها در عرصه ایجاد زیرساخت ها رعایت نگردد، کوشش ها به نتیجه نخواهد رسید.
منبع: همشهری آنلاین