آلودگی های شیمیایی، فیزیکی و میکروبی ایمنی به عنوان بعدی از امنیت غذایی، جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش مجله کارنیکان، مدیرگروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: دسترسی به غذای سالم و ایمن از ابعاد امنیت غذایی محسوب می گردد که در این راستا آلودگی های شیمیایی، فیزیکی و میکروبی ایمنی و به تبع آن امنیت غذایی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

آلودگی های شیمیایی، فیزیکی و میکروبی ایمنی به عنوان بعدی از امنیت غذایی، جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی انستیتو تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، فاطمه محمدی نصرآبادی با بیان این مطلب گفت: امنیت غذایی ابعاد گوناگونی دارد که یک بعد آن فراهمی غذا در جامعه است و سیاست و مداخله های متفاوت مانند سیاست های فراوری و تحریم می تواند بر روی این بعد امنیت غذایی تاثیرگذار باشد.

وی اضافه نمود: تحریم ها و مسائل مالی می تواند در فراهم آوردن غذای ایمن در یک جامعه و همچنین دسترسی به دارو و مراقبت های بهداشتی تاثیر داشته باشد و در بعد مالی هم به طور معمول هر چه درآمد افراد بهتر باشد، دسترسی آن ها به غذای کافی یعنی امنیت غذایی بیشتر است.

مدیرگروه تحقیقات - سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بهره مندی بدن از غذایی که مصرف می گردد و دوری از انگل ها و بیماری هایی را که باعث می گردد بدن نتواند مواد مغذی را به طور کامل مورد استفاده قرار بدهد، را از دیگر ابعاد امنیت غذایی دانست و اعلام کرد: امنیت غذایی باید پایدار باشد یعنی نباید نوسان داشته باشد. به طوری که دسترسی به غذا باید در همه مکان ها و همه زمان ها وجود داشته باشد و در غیراینصورت ناامنی غذایی موقت ایجاد می گردد.

نصرآبادی با بیان اینکه تغییر فرهنگ از دیگر ابعاد امنیت غذایی است، گفت: غذایی که در دسترس است، از نظر فرهنگی نیز باید مورد قبول جامعه باشد و به شیوه های پذیرفته شده به دست مردم برسد.

وی گفت: دو واژه مهم سیری شکمی و سیری سلولی استفاده می گردد که ممکن است گاهی غذا انرژی کافی را به بدن رسانده باشد، اما مواد مغذی نرسیده باشد. چرا که در امنیت غذایی که فقط سیر شدن شکم مهم نیست، بلکه همه ریز مغذی ها به مقدار کافی یا درنظر گرفتان شرایط سنی و جنسی افراد جامعه باید به بدن برسند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 999

به "آلودگی های شیمیایی، فیزیکی و میکروبی ایمنی به عنوان بعدی از امنیت غذایی، جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی های شیمیایی، فیزیکی و میکروبی ایمنی به عنوان بعدی از امنیت غذایی، جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید