آشنایی با نحوه نگهداری و تکثیر فنچ سفید

به گزارش مجله کارنیکان، فنچ پرنده کوچکی است که نگهداری از آن شرایط خاصی دارد. در جهان دو گونه مشهور این پرنده ظریف و زیبا با نام های فنچ زبرا و فنچ سفید وجود دارد.

آشنایی با نحوه نگهداری و تکثیر فنچ سفید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

فنچ ها پرندگان جذاب و بازیگوشی هستند که می توان آن ها را با آگاهی از نحوه نگهداری در منزل یا آپارتمان نگهداری کرد. تنها کافیست اطلاعات کافی درباره نوع تغذیه ، زمان جفت گیری و... داشته باشید. نژادهای مختلفی از فنچ ها مثل فنچ پاکستانی ، فنچ گلدین ، فنچ نرگسی ، فنچ زبرا ، فنچ سفید و... وجود دارد. فنچ سفید گونه مشهوری از این پرندگان است که به دلیل زیبایی خاصی که دارد در میان افراد علاقه مند به نگهداری از پرندگان زینتی بسیار مشهور است. در این مقاله شرایط نگهداری و تکثیر این پرنده زیبا را ذکر خواهیم کرد.

آشنایی با فنچ ها

فنچ ها پرندگانی جذاب ، خود جوش و کاملا بازیگوش هستند که زادگاه آنان استرالیا و برخی از کشورهای گرمسیری در شرق آسیا می باشد. از آنجاییکه قدرت بدنی این پرنده برای نگهداری در خانه خیلی بالاست می شود از آن به عنوان گونه های مقاوم و کم هزینه در تمامی گونه ها نام برد. پس اگر تا به حال هیچ گونه پرنده ای نداشته اید و می خواهید تجربه نگهداری از پرنده را داشته باشید فنچ می تواند بهترین گزینش و راحت ترین پرنده برای نگهداری در منزل باشد. فنچ ها معمولاً پنج تا ده سال عمر می نمایند، و برخی معتقدند که تا یازده سال زنده می مانند، فنچ ها ازران قیمت بوده و برخی از نژادهای کمیاب آن کمی گران تر از بقیه به فروش می رسند، فنچ ها پرندگان حساسی هستند و باید آن ها را از دود سیگار و یا بوهای تند آشپزخانه و یا مواد ضد عفونی قوی محافظت کرد. زیرا که این بوهای تند می تواند باعث مرگ و میر پرنده شود. فنچ ها نسبت به صحبت کردن و یا سوت زدن آدمی عکس العمل نشان داده و از این کار خشنود می شوند ، اما متاسفانه قدرت تقلید صدا را ندارند.

دانستنی هایی به هنگام خرید فنچ

اولین قدم خرید فنچ سالم می باشد. در هنگام خرید فنچ سفید باید توجه داشته باشید که فنچ سرحال باشد به تمام واکنش ها پاسخ دهد (یعنی اگر دست خود را به طرف قفس بردید شروع کند به بال زدن و بی قراری کردن). هیچ گونه ترشحاتی از چشمش خارج نشود. پرهای آن براق و یکدست و صاف و منظم بوده و تمام بدن آن پوشیده از پر باشد (حتی اگر کوچک ترین نقطه از بدن فنچ سفید مثلا سر یا دم آن پر نداشت از خرید آن فنچ اجتناب کنید). حتما انگشتان فنچ را ببینید و مواظب باشید که تمام انگشتانش سالم باشد (چون فنچ زمانی که جوجه است ممکن است که انگشتانش به جایی مانند پنبه یا علف های درون لانه پیچیده شود و آنها را قطع کند).

اصول نگهداری از فنچ سفید

فنچ ها در حضور انسان ها هرگز دوست ندارند که دست آموز باشند و در دست انسان ها قرار بگیرند. فنچ سفید هم از این قاعده مستثنی نیست. هرگز نبایستی این پرندگان را با دید کم ارزش بودن یا یک اسباب بازی برای بچه هامان نگریست و جان این موجودات جاندار را به بازی و شوخی گرفت. از قلم نیاندازید که حس زیبای زندگی کردن در تک به تک موجودات زنده موج می زند و ما بایستی با درک نیازها و اصول نگهداری صحیح از پرندگان بهترین و مناسب ترین مکان برای زندگی را برایشان مهیا نماییم.

تغذیه فنچ سفید

ارزن و کتان عمده ترین واصلی ترین دانه ای است که برای زنده ماندن فنچ سفید الزامی است. علاوه بر این دانه ها یک رژیم غذایی تکمیلی شامل سبزیجات تازه از جمله کاهو و اسفناج و شوید ، میوه تازه از جمله هویج رنده شده و سیب به مقدار کم ، تخم مرغ آب پز شده ، پلوی کم روغن ، مولتی ویتامین محلول در آب به مقدار کم و کلسیم در هر هفته دو بار برای تامین ویتامین و مواد لازم برای داشتن طول عمر بیشتر و بهتر و سریع رشد کردن این پرنده لازم و ضروری به نظر می رسد. این جیره غذایی به هنگام بچه دار شدن فنچ سفید با دقت و توجه کافی و بیشتری باید انجام شود تا جوجه ها قوی ،سالم و سرزنده رشد نمایند.

توجه: مولتی ویتامین و کلسیم و سایر ویتامین های حل شده در آب نبایستی بیش از 24 ساعت در آبدانی پرندگان باقی بماند و بعد از تمام شدن موعد مقرر بایستی با دقت کافی ظرف آب پرنده را تمیز کرد.

دما و مکان مناسب برای نگهداری از فنچ سفید

دمای مناسب برای زندگی کردن فنچ ها 15 تا 24 درجه سانتی گراد با نور کافی و مناسب می باشد. لازم است که پرنده را در مکانی بسیار کم رفت و آمد قرار بدهد تا پرنده احساس راحتی و آرامش نماید.

بهترین جا برای نگهداری فنچ سفید پاسیو (نور گیر) می باشد. زیرا ارتفاع اغلب پاسیو ها بلند می باشد. اما کسانی که می خواهند پرنده شان را در قفس نگه دارند می بایست طول و عرض و ارتفاع قفس بیشتر از 50 سانتی متر باشد. مکان زندگی این پرنده ها باید کاملا عاری از هر گونه میکروب و باکتری حیوانات از جمله سگ ، گربه ، موش و ...باشد و قفس باید دور از دسترس بچه ها قرار گیرد. بهتر است با تاریک شدن هوا چراغ ها را هم خاموش نمایید.فنچ ها مثل دیگر پرندگان خانگی از نقل مکان و تغییردادن مرتب مکان زندگی شان بیزار هستند و حتی الامکان از تغییر محل زندگی پرنده باید اجتناب ورزید. به هنگام داشتن تخم و جوجه نیز به هیچ وجه نمی بایستی این کار صورت گیرد.

نکته: باید مواظب بود که میله های قفس از جنس سرب نباشد زیرا فنچ ها خودشان را به میله های قفس می مالند و باعث مرگ آنها می شود.

تشخیص جنسیت فنچ ها

اگر با دقت به سینه جوجه ها نگاه کنید دو مشخصه به شما کمک می کند تا بفهمید جوجه های شما نر هستند یا ماده:
  1. لکه سیاه روی سینه که در جوجه ها به محض شروع تغییر رنگ نوک دیده می شود نشانه نر بودن جوجه است.
  2. تمایز رنگ سفید و خاکستری در سینه که کاملا به صورت یک خط دیده می شود نشانه نر بودن جوجه است در صورتیکه در ماده رنگ خاکستری به صورت طیفی به سمت سفید تغییر رنگ می دهد و خط مشخصی برای این تغییر رنگ نمی توان مشخص کرد.
علاوه بر نشانه های بالا می توان گفت راحت ترین راه برای تشخیص جنسیت فنچ از طریق صدای آن هاست. فنچ ماده فقط بیق بیق می کند اما فنچ نر علاوه بر بیق بیق کردن چه چه هم می زند و آواز آن چیزی شبیه آواز قناری است. (این مورد هم برای فنچ سفید و خاکستری درست است)

جفت گیری و تکثیر فنچ سفید

فنچ ها اگر با تغذیه مناسب رو به رو شوند زمانی که به سن دو ماهگی می رسند بالغ می شوند و توانایی تشکیل خانواده و جفت گیری را خواهند داشت. برخی از فنچ ها ممکن است جفتی که شما برایشان انتخاب کرده اید را نپسندند. بنابراین اگر یک جفت فنچ را بیش از سه ماه در محیط مناسب برای نگهداری با تغذیه مناسب نگهداری نمودید و علاقه جنسی بینشان مشاهد ننمودید جفت ها را عوض کنید. جفت گیری فنچ ها بسیار سریع در عرض چند ثانیه صورت می گیرد.

بعد از لانه سازی فنچ ها ، فنچ سفید ماده معمولا بین 2 تا 6 تخم می گذارد و سپس روی آن ها می نشیند. سر در آوردن جوجه ها از تخم و دوره خوابیدن روی تخم ها ممکن است 12 تا 15 روز طول بکشد. همه مراحل خانه سازی تا مستقل شدن جوجه های بال و پر گشوده تقریباً 2 ماه طول می کشد. در این مدت چنانچه ذکر شد به جیره غذایی پرنده بیش از گذشته بایستی توجه نمود و غذاهای مکمل و تقویتی ذکر شده را هر روز در اختیار پرنده قرار داد تا جوجه هایی قوی و سالم داشته باشید و جوجه ها سریع و مناسب رشد داشته باشند.

به این نکته هم اشاره شود که فنچ سفید پرنده ای بسیار ضعیف است و دارای شرایط زندگی ویژه ای است که نمی تواند به صورت کاملا آزادانه در موقعیت جغرافیایی ایران زندگی کند و آزاد کردن این پرنده در طبیعت یا کوچه و خیابان برابر است با مرگ زجرآور این پرنده در همان دقایق اول آزادی . پس نمی بایست به فکر آزاد کردن این پرنده زیبا بود ، در مقابل بسکمک از پرندگان قفسی مثل بلدرچین و سهره و... می باشند که جای اصلی آنها محبوس بودن در قفس نیست و باید آزادانه به زندگی شان ادامه بدهند.

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1136

به "آشنایی با نحوه نگهداری و تکثیر فنچ سفید" امتیاز دهید

13 کاربر به "آشنایی با نحوه نگهداری و تکثیر فنچ سفید" امتیاز داده اند | 4.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نحوه نگهداری و تکثیر فنچ سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید