کلیسا غوطه ور ایزنیک ترکیه، در رده مهم اکتشافات دنیا

به گزارش مجله کارنیکان، شاید نام شهر ایزنیک در استان بورسا ترکیه کم تر به گوشتان خورده باشد اما ترک ها به این شهر و سنت کاشی کاری عثمانی و تاریخ غنی آن افتخار می نمایند و یکی از شهر هایی است که در شکل گیری مسیحیت نقش بسزایی داشته است. یکی از مهم ترین اتفاقات اخیر که در این شهر صورت گرفت کشف کلیسا غوطه ور در دریاچه ایزنیک بود و باعث شد کلیسا غوطه ور ایزنیک جزو 10 کشف مهم سال 2014 نام بگیرد. جاذبه های گردشگری ایزنیک نیز بسیار زیبا و دیدنی هستند. با خرید تور بورسا خود از مجموعه خبرنگاران ماجراجویی خود را شروع کنید و به کشف مکان های جدید بروید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به کشف این کلیسا برویم.

کلیسا غوطه ور ایزنیک ترکیه، در رده مهم اکتشافات دنیا

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

نخست دریاچه ایزنیک را بشناسیم

شهر ایزنیک و شهر باستانی نیقیه (Nicaea) که امروزه درون ایزنیک نهاده شده است تنها 160 کیلومتر با استانبول فاصله داشته و سواحل دریاچه ایزنیک نیز از سواحل شناخته شده ترکیه به حساب می آید. این دریاچه در جنوب شرقی منطقه مارمارا و در مرز های استانی بورسا واقع شده و پنجمین دریاچه بزرگ ترکیه و بزرگترین دریاچه منطقه مارمارا به شمار می رود. امتیاز این دریاچه این است که یکی از مهم ترین منابع آب شیرین کشور است و همچنین در مواردی مانند ماهی گیری، آب آبیاری و استفاده روزانه از آن استفاده می شود. عمیق ترین نقطه دریاچه 84 متر عمق دارد و دریاچه کاملا توسط مزارع کشاورزی مناطق قابل کشت و باغ های زیتون احاطه شده است. دریاچه ایزنیک به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب نموده است.

کلیسا غوطه ور ایزنیک پنهان در زیر آب

کلیسا غوطه ور ایزنیک به طور تصادفی در سال 2014 طی یک عملیات عکس برداری آسمانی از دریاچه کشف شد و به زودی به یکی از 10 کشف برتر همان سال انتخاب شد. این کلیسا که در عمق 3 متر زیر آب و 48 متر از ساحل دریاچه فاصله دارد تخمین زده می شود که در حدود سال 390 پس از میلاد بنا شده باشد. این کلیسا در بزرگداشت نئوفیتوس یکی از تاثیر گذار ترین اشخاص کلیسا قبرس در حدود سال 303 میلادی ساخته شده است.

تاریخچه مختصر این کلیسا و نئوفیتوس به این صورت است که مسیحیت در سال 313 میلادی توسط امپراتوری روم آزاد اعلام می شود. بر اساس منابع تاریخی در دست نئوفیتوس پیش از دستور آزاد سازی دین مسیحیت که سن کمی هم داشت، توسط یک سرباز رومی در سواحل دریاچه ایزنیک کشته می شود. پس از اعلام آزاد سازی دوستداران و هواداران نئوفیتوس کلیسایی را در اطراف دریاچه جهت بزرگداشت وی می سازند اما با زلزله بزرگی که در سال 740 میلادی رخ داد کلیسا به اعماق دریاچه فرو رفت و به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال 2010 دوباره به دست باستان شناسان کشف شد.

به زودی این مکان به عنوان موزه زیر آبی در های خود را به عموم باز خواهد نمود. کشف کلیسا غوطه ور ایزنیک در رده 7 ام برترین کشف های سال 2014 نهاده شد. دیگر کشف های سال 2014 به توضیح زیر است:

  1. کشف بنا های تاریخی جدید در زیر استون هنج Stonehenge
  2. کشف 22000 سکه رم در دوون Devon انگلیس
  3. کشف مقبره آمفیپلیس Amphipolis
  4. کشف بازمانده های تاریخی در لومپینی نپال Lumbini
  5. کشف نمونه های ژنتیکی از انسان های نئاندرتال
  6. کشف یکی از کشتی های گمشده جان فرانکلین دنیاگرد معروف پس از 168 سال در آب های اطراف کانادا
  7. کشف کلیسا غوطه ور ایزنیک
  8. کشف تاریخ دقیق سِمت به مومیایی در موزه بولتون انگلیس که به 4300 سال قبل بر می شود
  9. کشف قلعه وایکینگ در کوگ دانمارک
  10. کشف اسکلت 13000 ساله در شبه جزیره یوکاتان مکزیک Yucatán Peninsula

معرفی شهر ایزنیک

ایزنیک در مارمارا شرقی با در بر داشتن دریاچه ای به همین نام یکی از قدیم ترین شهر های ترکیه به حساب می آید. در زمان های قدیم از آن به عنوان نیقیه یاد می شد و محل نخستین (در سال 325) و هفتمین (در سال 787) گردهمایی شوراهای دنیای مسیحیت بود. بعدا این شهر به پایتخت سلطان نشین روم تبدیل شد که اولین امپراطوری کوچک ترک در آسیا به حساب می آید. پس از اینکه سربازان جنگ صلیبی قسطنطنیه را به تصرف خود درآوردند، امپراتوری لاتین در سال 1204 تأسیس شد و این شهر به پایتخت امپراتوری نیقیه تبدیل گشت. اگرچه در گذشته این شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده، اما امروزه شهر ایزنیک یک شهر کوچک به حساب می آید.

این شهر با چهار گیت بزرگ و دیوار های باستانی احاطه شده است که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری برتر تبدیل نموده است. همچنین تعدادی از بنا های تاریخی و مذهبی برجسته و چشمگیر دارد که می توان از آنها بازدید کرد.

جاذبه های اطراف کلیسا غوطه ور ایزنیک

همچنان که در حال نوشتن درباره ایزنیک و کشف جالب دریاچه آن هستیم، این شهر بیش از پیش به نظر جذاب آمد. اگر شما هم دوست دارید به کشف این مکان بروید جاذبه های گردشگری اطراف کلیسا غوطه ور ایزنیک را نیز برای شما گردآوری کردیم تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

  • ایاصوفیه ایزنیک | Hagia Sophia, Iznik
  • مسجد سبز | Green Moque
  • موزه ایزنیک | Iznik Museum
  • قلعه ایزنیک | Iznik Castle
  • مدرسه قدیمی سلیمان پاشا | Süleyman Paşa Madrasa
  • عمارت نیلوفر خاتون | Nilüfer Hatun Imareti
  • مسجد حاجی ازبک | Haji Ozbek Mosque
  • کوه های کوربان (قربان) | Kurban

وقتی برای اولین بار تصاویری از این دریاچه را ببینید و شاهد سازه ای از کلیسا را مشاهده کنید به شدت شگفت زده خواهید شد. حتی زمانی که در سال 2006 گروه های باستان شناسی به آن منطقه سفر نموده بودند چنین چیزی را کشف نکردند و این سازه طی سال های متعدد به سمت سطح آب حرکت نموده تا اینکه در سال 2010 طی مراسم عکس برداری هوایی به کشف رسید. پس از کشف این سازه به سرعت خبر آن در دنیا پیچید و همگان را شگفت زده کرد و خبرگزاری ها و گروه های باستان شناسی از سراسر دنیا به این منطقه آمدند تا از نزدیک شاهد این اتفاق باشند. اگر شما نیز قبلا از کلیسا غوطه ور ایزنیک دیدن نموده اید تجربه خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 486

به "کلیسا غوطه ور ایزنیک ترکیه، در رده مهم اکتشافات دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسا غوطه ور ایزنیک ترکیه، در رده مهم اکتشافات دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید