کدام شهر ها از مسکن ملی استان تهران حذف شدند؟

به گزارش مجله کارنیکان، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: شهر های آبسرد، کیلان و فیروزکوه به دلیل تقاضای پایین از پروژه اقدام ملی مسکن کنار گذاشته شدند.

کدام شهر ها از مسکن ملی استان تهران حذف شدند؟

به گزارش ایسنا، یاسر لک گفت: علت عدم تایید بسیاری از افرادِ دارای فرم ج سبز در مرحله اول اشتباه در انتخاب شهر بود؛ زیرا برای ساکنان شهر تهران فقط شهر های جدید هشتگرد، پردیس، پرند و ایوانکی در نظر گرفته شد، ساکنان حومه تهران هم می توانستند شهر نزدیک خود را انتخاب نمایند، مثلا کسی از آبسرد نمی توانست برای نصیرشهر تقاضا بدهد و باید آبسرد یا دماوند را انتخاب می کرد.

وی بیان نمود: از ابتدای نام نویسی طرح اقدام ملی مسکن، شهر هایی از جمله آبسرد، کیلان یا فیروزکوه در برنامه قرار داشتند که به دلایلی امکان اجرای پروژه مسکن ملی در آنجا فراهم نشد؛ زیرا هنگامی که ثبت نام صورت گرفت بسیاری از افراد شرایط قانون ساماندهی شامل متاهل، سرپرست خانوار، سبز بودن فرم ج و بخصوص سابقه پنج سال سکونت را نداشتند. مثلا در نصیرشهر 53 هزار نفر ثبت نام کردند، ولی هنگامی که آنالیز کردیم فقط 46 نفر واجد شرایط شناخته شدند. اکثرا کسانی که نام نویسی کردند ساکن تهران بودند که طبیعتا رد شدند؛ زیرا فقط کسانی می توانند برای نصیرشهر تقاضا بدهند که در شهر های اطراف آنجا مثل رباط کریم سکونت داشته باشند.

وی تاکید نمود: کسی که ساکن ورامین است نمی تواند برای مسکن ملی نصیرشهر ثبت نام کند. اگر اینگونه باشد به احتمال زیاد قصد سرمایه گذاری و فروش واحد را دارد که با روح برنامه اقدام ملی در تناقض است. با توجه به این شرایط بسیاری افراد که حتی فرم ج سبز داشتند به دلیل اشتباه در انتخاب شهر، کنار گذاشته شدند و به آن ها مهلت جابه جایی داده شد.

لک درباره علت حذف شهر هایی مثل آبسرد و کیلان از مسکن ملی گفت: در آبسرد 500 واحد اقدام ملی در نظر گرفته شد، اما نهایتا 11 نفر واجد شرایط شدند. در کیلان نیز تعداد بسیار اندکی شرایط لازم را داشتند. برای فیروزکوه 1000 واحد مشخص کردیم، ولی استقبال چندانی نشد و فقط 10 نفر پای کار بودند؛ بنابراین معدود متقاضیان سه شهر مذکور را به دماوند فرستادیم؛ زیرا امکان اجرای پروژه برای این تعداد اندک فراهم نبود. با توجه به این مسائل برخی شهر ها از برنامه کنار گذاشته شدند.

هم اکنون 4500 واحد توسط اداره کل در حال ساخت است

لک درباره شهر هایی که مسئولیت اجرای مسکن ملی در آنجا با اداره راه و شهرسازی استان تهران است گفت: در شهر هایی شامل اسلامشهر، پاکدشت، رباط کریم، شهریار، قرچک و نصیرشهر، اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت اجرای پروژه های اقدام ملی مسکن را بر عهده دارد. تا کنون در اسلامشهر 800 واحد، در پاکدشت 640 واحد، رباط کریم 750 واحد، شهریار 500 واحد، قرچک 400 واحد و نصیرشهر 1200 واحد آغاز شده است.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر جدود 4500 واحد اقدام ملی مسکن در استان تهران به مرحله ساخت رسیده که از متقاضی واجد شرایط برخوردار است. زمانی که به افراد پیامک ارسال شد که واجد شرایط تشخیص داده شده اید و برای شما در بانک مسکن به صورت اتوماتیک حساب باز شده است به آن ها فرصت داده شد تا ظرف مدت 15 روز آورده اولیه به مبلغ 40 میلیون تومان را واریز نمایند. در این بخش نیز با ریزش روبرو شدیم. از 4500 نفر تقریبا 2000 نفر 40 میلیون تومان اولیه را ریختند. با این حال ما 4500 واحد را وارد مرحله فوندانسیون نموده ایم.

به گفته لک، پروژه های اقدام ملی مسکن در استان تهران در سه بخش اجرا می گردد؛ یکی پروژه هایی است که اداره کل راه و شهرسازی مستقیما مدیریت می نماید که عمدتا در شهر های بالای 100 هزار نفر جمعیت احداث می گردد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت مسکن ملی در شهر های زیر 100 هزار نفر را بر عهده دارد و بخش سوم توسط شهر های جدید انجام می گردد.

وی اضافه نمود: طرح اقدام ملی مسکن از دو طریق ثبت نام عمومی و تفاهم نامه با تعاونیها، ارگان ها و دستگاه های دولتی دنبال می گردد. عمده تفاهم نامه های استان تهران در شهر های جدید اجرا شده است.

اجرای 46 هزار واحد ثبت نامی در شهر های جدید اطراف تهران

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر های جدید نزدیک تهران مجموعا 46 هزار واحد اقدام ملی مسکن احداث می گردد گفت: برای شهر جدید پردیس 3000 واحد مسکن ملی به صورت ثبت نامی در نظر گرفته شده است. حدود 20 هزار واحد در پرند خواهد بود. 15 هزار واحد ظرفیت شهر جدید ایوانکی است و8000 واحد هم در هشتگرد برای متقاضیان ساکن در شهر تهران در نظر گرفته شده که همگی به صورت ثبت نام عمومی است.

لک توضیح داد: پس از فراخوان و نام نویسی از متقاضیان، به تدریج با ریزش هایی روبرو شدیم. به طور مثال در ایوانکی از 15 هزار واحد حدود 2000 نفر واجد شرایط بودند، اما در هشتگرد ظرفیت 8000 واحد پر شد یا در پردیس در 35 دقیقه اول 3000 نفر نام نویسی کردند و ظرفیت تکمیل شد.

وی با بیان اینکه در قالب سهمیه ای که برای شهر تهران در نظر گرفته شده در شهر های پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی صرفا ساکنان شهر تهران می توانند نام نویسی نمایند گفت: بنابراین برای ساکنان شهر هایی مثل کرج که نزدیک هشتگرد است یا سمنان که نزدیک ایوانکی است سهمیه مجزا در شهر های هشتگرد و ایوانکی مشخص شد.

همه متقاضیان دماوند واریز وجه داشتند

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به پروژه های تحت مسئولیت بنیاد مسکن نیز گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان تهران در دو شهر دماوند به میزان 1200 واحد و صفادشت به تعداد 300 واحد کار را آغاز نموده است که در دماوند، تقریبا همه متقاضیان مبلغ 40 میلیون تومان را واریز نموده اند، اما در صفادشت از 300 واحد فقط 64 نفر پول ریخته اند. برخی مواقع به ما انتقاد می گردد که چرا با توجه به نبود متقاضی موثر300 واحد را تعریف کردید، ولی خدا عظیم است و ما با توجه به سوابق گذشته در اجرای پروژه هایی مثل تهرانسر این پیش فرض را داریم که همه واحد های اقدام ملی، زمانی که به اتمام برسد دارای متقاضی خواهد شد. اگر هم استقبال عمومی نشد به دستگاه های دولتی اعلام می کنیم افراد واجد شرایط خود را به پروژه ها معرفی نمایند. ممکن است ظرف دو هفته آینده این اتفاق بیفتد.

لک، مشکل اصلی پروژه های اقدام ملی مسکن را عدم واریز آورده از سوی برخی متقاضیان دانست و اضافه نمود: حتی برخی افراد 40 میلیون تومان اولیه را واریز می نمایند و در مراحل بعدی متوقف می شوند. اما با توجه به تجربه خود پروژه را آغاز نموده ایم و جلو می رویم.

منبع: فرارو
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1768

به "کدام شهر ها از مسکن ملی استان تهران حذف شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شهر ها از مسکن ملی استان تهران حذف شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید