تور هلند ارزان: هرچه درباره کانال های آبی آمستردام باید بدانید

به گزارش مجله کارنیکان، آمستردام شهری زیبا و دلفریب است که دلایل زیادی برای دوست داشتن آن وجود دارد اما احتمالا، مهمترین ویژگی و جذابیت این شهر، کانال های آبی آمستردام هستند. این کانال ها از مهمترین مشخصه های مرکز هلند و از جاذبه های تور آمستردام هستند که باعث شده اند تا بسیاری، لقب ونیز شمال را به این شهر بدهند.

تور هلند ارزان: هرچه درباره کانال های آبی آمستردام باید بدانید

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

اگر دوست دارید همه چیز را درباره این کانال های آبی آمستردام بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درباره کانال های آبی آمستردام

در سرتاسر آمستردام بیش از 100 کیلومتر کانال آب و آبراهه وجود دارد که در زبان هلندی به آنها خراختن (Grachten) می گویند. کانال های آبی آمستردام باعث شده اند تا 90 جزیره در این شهر بوجود بیاید و بعلاوه برای رفت و آمد در نقاط مختلف شهر و عبور از این کانال ها، 1500 پل مختلف ساخته گردد. در واقع غلو نیست اگر گفته باشیم آمستردام، شهر کانال های هلند است.

اگرچه بیش از 160 کانال مختلف در سرتاسر آمستردام قرار گرفته است، اما سه کانال اصلی که در قرن هفدهم میلادی و دوران طلایی هلند ساخته شده اند، مرکز شهر را مانند یک کمربند نیم دایره محاصره نموده اند.

از آنجایی که این کانال های آمستردام، منطقه مرکزی شهر و محل رشد و توسعه به شمار می رفته، ساختمان ها و بناهای بسیار مهمی در اطراف و حاشیه آنها ساخته شده است. امروزه بیش از 1550 بنا و اثر تاریخی در حاشیه این کانال های آبی آمستردام قرار گرفته است که از جاهای دیدنی آمستردام هستند و با توجه به اهمیت فرهنگی و تاریخی، کانال های تاریخی آمستردام در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

تاریخچه کانال های آبی آمستردام

در نیمه اول قرن هفدهم میلادی و زمانی که هلند یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می رفت، مهاجرت به شهر آمستردام افزایش یافت و احتیاج برای ایجاد تغییراتی بنیادین در بافت شهر احساس می شد. بدین ترتیب با تهیه یک نقشه جامع شهری، قرار شد چهار کانال در آمستردام ساخته گردد که به خلیج IJ منتهی شوند.

طبق برنامه و نقشه های تهیه شده، این کانال ها باید به صورت چهار نیم دایره متحدالمرکز، مرکز شهر آمستردام را احاطه می کردند. امروزه اگر به نقشه کانال های آبی آمستردام نگاه کنید، این چهار کانال نیم دایره ای که میدان دام آمستردام (Dam Square) نیز در میان آنها قرار گرفته است، کاملا تعیین هستند

سه کانال درونی این شبکه که استفاده عمومی و مسکونی داشت با نام های اعیان (Herengracht)، پادشاه (Keizersgracht) و شاهزاده (Prinsengracht) خوانده می شدند. حلقه چهارم این کانال های آبی آمستردام اما قرار بود برای مدیریت آب و بعلاوه اهداف دفاعی (مانند خندق) استفاده گردد و نام Singelgracht را بر روی آن نهادند. در واقع می توان گفت که این کانال که اتفاقا زمانی یک دیوار دفاعی نیز داشته، مرز شهر قدیمی آمستردام به شمار می رفته است.

بعلاوه به منظور ارتباط راحت تر و بعلاوه حمل و نقل محصولات و مایحتاج، کانال های کوچکتری به صورت شعاعی ساخته شد که این کانال های چهارگانه را به یکدیگر متصل سازد.

کار ساخت کانال های آمستردام در سال 1613و از بخش شمال غربی شروع شد که ظرف مدت 12 سال به انتها رسید. اما تا ساخت بخش جنوبی کانال های آبی آمستردام، وقفه ای حدودا 40 ساله پیش آمد و در نهایت سال 1664، ساخت این بخش نیز شروع شد. اما اوضاع چندان مناسب نبود و با توجه به مسائل ااقتصادی، این بخش به کندی پیش می رفت. بعلاوه با توجه به این مسائل، بخش شرقی کانال های آبی آمستردام که بین خلیجIJ و رود آمستل (Amstel) قرار داشت هیچگاه شروع نشد. بدین ترتیب در سال های بعدی، بناهایی چون باغ گیاهشناسی، سالن های تئاتر و خانه های مسکونی در این منطقه احداث شدند و ساخت بخش شرقی کانال های آمستردام منتفی شد.

مسائل کانال های آبی آمستردام

اگرچه امروزه کانال های آبی آمستردام بسیار دوست داشتنی و از جاذبه های گردشگری آمستردام به شمار می فرایند، اما باید بدانید شرایط همواره بدین صورت نبوده است. در دوران قرن نوزدهم میلادی، آب کانال های آمستردام بسیار کثیف، آلوده و راکد بود. سرتاسر کانال های آبی آمستردام مملو از زباله و فاضلاب بود زیرا بیشتر مردم آشغال های خود را در آن می ریختند. این زباله ها و خیل ماهی های مرده، باعث شده بود بوی بدی از این کانال ها ساطع گردد.

در سال 1879 میلادی و برای برطرف این مشکل، یک ایستگاه پمپ آب بخار احداث شد تا آب کانال را به جریان بندازد و آن را تعویض کند. بعلاوه در سال 1935 محدوده مرکزی شهر به سیستم فاضلاب نیز متصل شد تا اهالی شهر، دیگر فاضلاب خود را در کانال های آبی آمستردام نریزند. بعلاوه در سال 1987 میلادی خود کانال های آبی آمستردام نیز به سیستم فاضلاب متصل شدند تا کانال ها بیش از پیش پاکیزه شوند.

اما کانال های آبی آمستردام یک منبع آلودگی دیگر نیز دارند و آن دوچرخه ها هستند. بله درست خواندید، دوچرخه ها. احتمالا می دانید که آمستردام یکی از برترین شهرهای جهان برای دوچرخه سواری است و افراد بسیاری برای رفت و آمد، از دوچرخه استفاده می نمایند.

اما این دوچرخه ها یک معضل نیز ایجاد نموده اند و آن افتادن دوچرخه ها به درون کانال های آبی آمستردام است. این موضوع بیشتر به خاطر تصادف، حادثه و یا حتی از روی عمد اتفاق می افتد و گفته می گردد سالانه بین 12 تا 15 هزار دوچرخه از درون کانال های آبی آمستردام خارج می گردد.

گفته می گردد سالانه بین 12 تا 15 هزار دوچرخه از درون کانال های آبی آمستردام خارج می گردد.

حقایقی درباره کانال های آبی آمستردام

همانگونه که گفتیم، بیش از 160 کانال مختلف در سرتاسر آمستردام قرار گرفته است که طولی برابر با 100 کیلومتر دارند.

آمستردام بیش از 1500 پل مختلف دارد که از تعداد پل های شهر ونیز ایتالیا بیشتر است. تعداد زیادی از این پل ها متحرک هستند و برای عبور قایق ها، بخش میانی آن بلند می گردد.

زندگی درون قایق ها یک امر عادی در آمستردام است و امروزه بیش از 3000 خانه قایق (Houseboat) در کانال های آبی آمستردام وجود دارد.

اگرچه شنا کردن در کانال های آمستردام ممنوع است، اما سالانه فستیوال شنا در کانال های آمستردام برگزار می گردد. سال 2012، ملکه ماکسیما (آن موقع همسر ولیعهد و امروز ملکه هلند) نیز در این مسابقه شرکت کرد.

منبع: ققنوس
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1978

به "تور هلند ارزان: هرچه درباره کانال های آبی آمستردام باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "تور هلند ارزان: هرچه درباره کانال های آبی آمستردام باید بدانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هلند ارزان: هرچه درباره کانال های آبی آمستردام باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید