تور ارزان مجارستان: ساختمان مجلس بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان

به گزارش مجله کارنیکان، بدون شک در میان تمام ساختمان ها و جاذبه های گردشگری مجارستان، هیچ بنایی به میزان ساختمان مجلس بوداپست شناخته شده نیست. این بنای زیبا و بزرگ، مهمترین نماد شهر بوداپست و کشور مجارستان است و به عنوان نشانه ای از تاریخ طولانی و پرفراز و نشیب این کشور، از مهمترین دلایل غرور و مباهات مجارها به شمار می رود.

تور ارزان مجارستان: ساختمان مجلس بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان مجارستان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

امکان ندارد نام بوداپست یا مجارستان را در اینترنت جستجو کنید، اما تصویری از این ساختمان شگفت انگیز و چشم نواز که در حاشیه رود دانوب واقع شده است مشاهده نکنید. بعلاوه این ساختمان یکی از مهمترین دیدنی های بوداپست در تور مجارستان است ک تقریبا تمام گردشگران حداقل به صورت پیرامونی از آن بازدید می نمایند.

اگر تا انتهای این مقاله از وبلاگ خبرنگاران با ما همراه باشید، با یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین ساختمان های مجارستان و اروپا آشنا خواهید شد.

تاریخچه ساختمان مجلس بوداپست

امروزه ساختمان مجلس مجارستان به نماد اصلی این کشور تبدیل شده است. اما باید بدانید که این امر اتفاقی نبوده و مقامات مجارستان از ابتدا قصد داشتند نمادی درخور تاریخ و فرهنگ غنی کشور خود ایجاد نمایند.

سال 1873 میلادی، شهر بوداپست از ترکیب سه شهر بودا (Buda)، پِست (Pest) و اوبودا (Obuda) تشکیل و به عنوان مرکز مجارستان انتخاب شد. 7 سال پس از آن، مجلس مجارستان تصمیم گرفت بنای جدیدی برای مجلس ایجاد کند که نمادی از غرور و تاریخ این کشور باشد.

بدین ترتیب یک مسابقه طراحی برگزار گردید و در نهایت امره استیندل (Imre Steindl) به عنوان برنده این مسابقه اعلام شد و قرار شد از طرح وی برای ساخت مجلس مجارستان استفاده گردد.

مراحل ساخت ساختمان مجلس بوداپست در سال 1885 شروع شد و در سال 1896 میلادی با وجود اینکه هنوز نیمه کاره بود، به طور رسمی افتتاح شد. این تعجیل به این علت انجام گرفت که اولین حکومت مجارستان در سال 896 میلادی تاسیس شده و مجارستانی ها نیز تمایل داشتند تا ساختمان مجلس بوداپست، در هزارمین سالگرد تاسیس کشورشان افتتاح گردد.

با اینحال اگرچه اولین جلسه مجلس مجارستان در سال 1902 میلادی در این ساختمان برگزار گردید، اما ساختمان مجلس بوداپست سال 1904 تکمیل شد.

متاسفانه استیندل، معمار این ساختمان، ابتدا قوه بینایی خود را از دست داد و سپس در سال 1902 درگذشت و نتوانست به نتیجه رسیدن شاهکار خود را ببیند.

ساختمان مجلس در مجارستان شاهد اتفاقات بسیاری در تاریخ این کشور بوده است؛ از دو جنگ جهانی که این کشور را درگیر کرد، تا سلطه کمونیسم بر این کشور. در دوران جمهوری خلق مجارستان (1949-1989) یک ستاره سرخ به عنوان نماد کمونیسم بر بالا گنبد این ساختمان بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990، برداشته شد.

بعلاوه ماتیاش اسوروس (Mátyás Szűrös)، رئیس جمهور موقت مجارستان در سال 1989، الغای جمهوری خلق مجارستان و تاسیس جمهوری مجارستان را از فراز بالکن این ساختمان گفت.

معماری ساختمان مجلس بوداپست

بیش از هر چیز باید بدانید که ساختمان مجلس بوداپست پس از ساختمان مجلس های رومانی و مجلس انگلیس، سومین ساختمان مجلس بزرگ در سرتاسر دنیاست.

این بنا 268 متر طول و 123 متر عرض دارد و در میان آن گنبدی قرار گرفته که با 96 متر ارتفاع، دومین ساختمان بلند بوداپست است. این ارتفاع به خاطر تاسیس کشور مجارستان در سال 896 انتخاب شده است. جالب است بدانید که کلیسای سنت استفان که یکی دیگر از دیدنی های مجارستان است نیز دقیقا 96 متر طول دارد.

حدود 100 هزار نفر در طی 19 سال برای تکمیل این بنا زحمت کشیدند و چیزی در حدود 40 میلیون آجر، 500 هزار سنگ قیمتی، 30 هزار متر مکعب سنگ تراشیده شده و 40 کیلوگرم طلای 23 عیار استفاده شد.

این ساختمان در سبک معماری نئوگوتیک و به صورت کاملا قرینه ساخته شده و گنبد آن نیز یادآور بناهای سبک رنسانس است. از آنجایی که در زمان ساخت این بنا، سیستم قانونگذاری مجارستان دو مجلسی بوده است، دو تالار یکسان در دو طرف این ساختمان ساخته شده است. امروزه با اتخاذ سیستم تک مجلسی، تنها یکی از این تالارها به عنوان مجلس استفاده می گردد و تالار دیگر به مراسم های خاص یا بازدید گردشگران اختصاص یافته است.

حدود 100 هزار نفر در طی 19 سال برای تکمیل این بنا زحمت کشیدند و چیزی در حدود 40 میلیون آجر، 500 هزار سنگ قیمتی، 30 هزار متر مکعب سنگ تراشیده شده و 40 کیلوگرم طلای 23 عیار استفاده شد.

اگر تا کنون متوجه ابعاد بزرگ و غول آسای ساختمان مجلس مجارستان نشده اید، خوب است بدانید که این ساختمان 10 حیاط، 691 اتاق، 13 آسانسور، 27 دروازه و 29 پلکان را در خود جای داده است. بعلاوه در نمای این ساختمان نیز 365 برجک و 242 مجسمه از پادشاهان و حاکمان مجارستان استفاده شده است.

اگرچه بیشتر تصاویری که از ساختمان مجلس مجارستان گرفته می گردد از نمای غربی و رو به رود دانوب است، اما ورودی اصلی این ساختمان در شرق آن و در میدان لایوش کشوت (Lajos Kossuth) قرار گرفته است.

همانگونه که گفتیم، این ساختمان به طور قرینه ساخته شده و گنبد زیبای آن در وسط قرار گرفته است. درست زیر این گنبد، یک تالار شانزده ضلعی قرار گرفته است که از مهمترین بخش های این ساختمان است. اما علاوه بر تمام تزئینات خیره نماینده، این تالار محل نگهداری تاج پادشاهی مجارستان است که از نمادهای این کشور به شمار می رود.

دسترسی به ساختمان مجلس بوداپست

از آنجایی که ساختمان مجلس یکی از مهمترین نقاط و جاذبه های شهر بوداپست مجارستان به شمار می رود، دسترسی به آن با استفاده از حمل و نقل عمومی در بوداپست نیز بسیار آسان است.

با استفاده از خط M2 (قرمز) متروی بوداپست و بعلاوه خط 2 تراموا می توانید خودتان را به میدان کشوت برسانید و بدین ترتیب، ساختمان مجلس مجارستان دقیقا در مقابل شما خواهد بود.

منبع: ققنوس
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2094

به "تور ارزان مجارستان: ساختمان مجلس بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان مجارستان: ساختمان مجلس بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید