خبرنگاران معاون وزیرکار: فعالیت تعاونی ها از ارکان تقویت اقتصاد مقاومتی است

به گزارش مجله کارنیکان، مهاباد- خبرنگاران- معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه تعاونی ها فعالیت های مربوط به اقتصاد مقاومتی را تقویت می بخشد، گفت: تعاونی ها می توانند با جذب سرمایه های خرد محلی آن را به ارزش افزوده تبدیل نموده و به رشد مالی کشور یاری نمایند.

خبرنگاران معاون وزیرکار: فعالیت تعاونی ها از ارکان تقویت اقتصاد مقاومتی است

محمدجعفر کبیری روز یکشنبه در کارگروه سرمایه گذاری و اشتغال میاندوآب و همچنین آنالیز مسائل تعاونی های مشکل دار این شهرستان، با بیان اینکه نقدینگی در جامعه به هر مسیری سوق یابد، تبعات جبران ناپذیری مانند گرانی و تورم به وجود می آورد، گفت: این فرایند هم هیچ ارزش اضافه نموده ای نداشته و نقشی هم در اقتصاد و اشتغال زایی ندارد.

وی با بیان اینکه با فعال کردن و تقویت تعاونی ها این مشکل مهار می گردد، افزود: میاندوآب هم ظرفیت های بسیار خوبی در فراوریات و خدمات کشاورزی دارد و باید براساس شناخت مزیت رقابتی و موقعیت جغرافیایی این شهرستان، این ظرفیت ها را به الگویی برای توسعه تعاونی ها در نظر گرفته گردد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه منابع اعتباری دولت محدود است، گفت: میاندوآب همچنین با ظرفیت های موجود و با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان می تواند منبع درآمد و هم محل مناسبی برای توسعه و رشد اقتصادی باشد.

کبیری افزود: در بحث فعالیت های تعاونی در کشور یکی از مسائلی که وجود دارد عدم مشارکت پذیری است، به طوری که فقر فرهنگی در این راستا دخیل است و در وهله اول باید با فرهنگ سازی و ارتقای روحیه مشارکت تعاونی ها را تقویت کرد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته که ادعاهای ایدئولوژیک ایران را هم ندارند و شاید از فرهنگ غنی ما در حوزه دینی عقب هستند، در امر تعاون پیشگام هستند به طوری که در یکی از این کشورها تعاونی ها بیش از 15.3 اقتصاد آن کشور را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه در ایران با وجود 94 هزار تعاونی، درآمد آنها کمتر از 10 درصد است، گفت: همچنین بزرگترین شرکت های بیمه ای و سلامت در اروپا از تعاونی ها هستند و درآمد آنها بیش از 2 برابر بودجه بهداشت ایران است و این ها حاکی از شناخت ظرفیت تعاونی ها در دنیاست.

وی افزود: تیمی در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت امور تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه ای تشکیل داده و به همین خاطر از همکارانم در استان آذربایجان غربی می خواهم با هماهنگی همدیگر در اولین گام به تشکیل تعاونی توسعه عمران شهرستان اقدام نمایند.

وی افزود: در گام بعدی برای تامین منابع اقتصادی آن به وسیله سرمایه های خرد محلی که یک فرایند نوینی است اقدام نموده و سپس با انتخاب یک طرح، همین اعضای تعاونی توسعه عمران سرمایه گذاری نمایند.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت توسعه تعاون تا 2 سال پس از بهره برداری از آن طرح اصل سرمایه را که آورده مردم است، را تضمین می نماید که نمونه این طرح تا به امروز اجرا نشده چون فرآیند تسهیلات بانکی در چهارچوب قانون براساس دستورالعمل های بانک مرکزی اجرا می گردد ولی این روش، گامی برای توسعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعاونی توسعه عمران می تواند محور توسعه شهرستان ها گردد، گفت: قانونگذار هم برای جلوگیری از رانت در اجرای بعضی طرح ها به دولت اختیارات داده که آن را به تعاونی های عمران توسعه شهرستان ها واگذار کند.

وی با بیان اینکه باید حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان ها عضو این تعاونی ها باشند، گفت: در حمایت های عام و خاص بانک توسعه تعاون با رویکردی که مدیریت جدید این بانک در استان دارد، تعاونی ها جان تازه ای گرفته اند و برنامه های مختلفی نیز در دستور کار قرار دارند که اجرایی می گردد.

کبیری با اشاره به حمایت های اعتباری از بعضی از تعاونی ها افزود: برای تعاونی های دانش بنیان، جوانان، زنان، توان یابان خط اعتباری با نرخ ترجیحی داریم و هرچند اکنون منابع آن محدود بوده ولی تا خاتمه سال می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تعاونی ها به صورت عام می توانند از محل ماده 52 از تسهیلات با نرخ ترجیحی استفاده نمایند، گفت: مسوولان بانک توسعه تعاون در صورت درخواست تسهیلات از سوی تعاونی ها، اگر از منابع داخلی بانک با نرخ مصوب شورای پول اختصاص دهند از تعاونی ها گردش حساب درخواست ننمایند ولی در آینده حساب آن شرکت ها در صورتی که تعاونی ها باشند به بانک آن انتقال یابد.

وی افزود: همچنین تسهیلات با نرخ 18 درصد به صورت تکمیلی برای واحدهای موفقی که درصدد توسعه هستند، با توجه به تورم موجود نرخ ترجیحی پرداخت می گردد.

همچنین در این جلسه فرماندار، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میاندوآب به تشریح مسائل توسعه ای شهرستان و ارایه عملکرد در حوزه تعاونی ها پرداختند.

مدیران تعاونی های فعال میاندوآب نیز در بخش های مختلف از جمله تاکسیرانی، مسکن فرهنگیان، فراوریی پوشاک و لحاف، فراوری فیلتر هوا و روغن، فراوری شیشه سکوریت، فراوریی پتو، تعاونی دهیاران و فراوری شیر به بیان مسائل موجود در راستای فراوری پرداختند.

در میاندوآب 309 تعاونی وجود دارد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سفر خود به آذربایجان غربی به میاندوآب سفر نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1487

به "خبرنگاران معاون وزیرکار: فعالیت تعاونی ها از ارکان تقویت اقتصاد مقاومتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون وزیرکار: فعالیت تعاونی ها از ارکان تقویت اقتصاد مقاومتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید