کوشش اروپا برای رهایی از سلطه شرکت های فناوری آمریکایی
به گزارش مجله کارنیکان، به گزارش خبرنگاران، کشورهای اروپایی از اینکه شرکت هایی مانند گوگل، فیس بوک و آمازون بر داده های اتباع اروپایی کنترل پیدا نموده، این داده ها را بدون محدودیت خاصی به آمریکا منتقل نموده و در اختیار دولت این کشور می گذارند بسیار ناخشنود هستند.
با ما سفر کنید و با تورهای پاییزی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.
از سوی دیگر عملکرد انحصارطلبانه شرکت های فناوری آمریکایی که اجازه رقابت منصفانه در بازار را به همتایان اروپایی خود نمی دهند و همچنین کوشش آنها برای فرار اقتصادیاتی و انتقال بخش اعظم درآمدهایشان به آمریکا به هر نحو ممکن از جمله دیگر مسائلی است که ناخشنودی طرف اروپایی را موجب شده است.
کشورهای اروپایی اولین بار در جریان برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در سال 2019 به فکر ایجاد نظم و انضباط برای استفاده از فناوری های مربوط به انقلاب صنعتی چهارم یا انقلاب اطلاعات افتادند. اما پیاده سازی این نظم و ملزم کردن شرکت های فناوری آمریکایی به تبعیت از چنین نظمی چالشی است که معین نیست تا چه حد امکان غلبه بر آن وجود دارد.
گوگل، فیس بوک، آمازون و اپل تنها به پر کردن جیب خود فکر می نمایند
مارگارت وستاگر کمیسیونر امور رقابتی اتحادیه اروپا در دو سال اخیر بارها کوشش نموده با قانون شکنی های شرکت های فناوری آمریکا در حوزه هایی همچون حریم شخصی، انحصارطلبی تجاری و امنیت مقابله کند. وی بارها از شرکت های فناوری ایالات متحده به جرم انحصارطلبی تجاری در خاک کشورهای اروپایی شکایت نموده و معتقد است گوگل، فیس بوک، آمازون و اپل تنها به پر کردن جیب خود فکر می نمایند و رقبای کوچک تر خود را در قاره سبز زیر دست و پا له خواهند کرد.
وستاگر برای اولین بار ایده وضع قوانین مبهم برای مجبور کردن شرکت های فناوری آمریکایی به توقف فعالیت های مشکل آفرین و غیررقابتی آنها را مطرح نموده است. وی برای به نتیجه رساندن طرح خود شکایت های متعدد و پیگیری جدی قضائی را با تکیه بر همین قوانین که ظرفیت بالایی برای تفسیر و تعبیر دارند در دستور کار خود قرار داده است. از نظر وی وقتی با شرکت هایی روبرو هستید که اعتقادی به رقابت عادلانه ندارند و گوشی هم برای شنیدن در اختیارشان نیست چاره ای جز این نوع برخوردها باقی نمی ماند.
مقابله به سبک اروپایی ها؛ انحصار طلبی آمریکا باید شکسته گردد
بعید به نظر می رسد نتیجه پیگیری های این فرد تا قبل از انتها سال 2020 منجر به طرح شکایت های حقوقی کلان و بی سابقه از شرکت های فناوری آمریکایی گردد. تنها فرایند آماده سازی مدارک و اسناد مرتبط با بعضی از این شکایت ها ماه ها به طول می انجامد. اما ایده محافظت از رقبا و مشتریان آسیب دیده از انحصارطلبی ارزش پیگیری کردن را دارد. اروپایی ها مدعی هستند که انحصارطلبی شرکت های آمریکایی باعث عدم ایجاد قیمت های متنوع و رقابتی در بازار خدمات فناوری نیز شده است و این انحصار نیز باید در هم شکسته گردد.
در این میان چالش اساسی برای پیشبرد دعاوی حقوقی بر علیه شرکت های فناوری آمریکایی این است که به هر حال قیمت خدماتی که آنها در اروپا ارائه می نمایند کم و بیش مناسب و در حال کاهش دائمی است. در عین حال منتقدان می گویند آنچه که در جریان این فعالیت ها رد و بدل شده و اهمیت بیشتری دارد، داده های خصوصی کاربران و نه دلارهای آمریکایی است. داده هایی که به وسیله استفاده میلیون ها اروپایی از خدمات شرکت های آمریکایی به این قاره منتقل می گردد، تصویری دقیق از ویژگی های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قاره اروپا را در اختیار طرف آمریکایی قرار می دهد.
داده های میلیارد دلاری در اختیار شرکتهای آمریکایی
در ظاهر به نظر می رسد شرکت های فناوری آمریکایی در حال ارائه خدمات باکیفیت با هزینه پایین یا حتی رایگان هستند و این به مذاق مصرف نماینده اروپایی خوش خواهد آمد. اما هزینه استفاده از این خدمات قبلاً با انتقال بی دردسر داده های ارزشمند کاربران اروپایی به آمریکا و تجزیه و تحلیل این اطلاعات توسط سرویس های اطلاعاتی، پلیسی و امنیتی ایالات متحده پرداخت شده است. شرکت های آمریکایی خود می دانند که چنین داده هایی میلیاردها دلار ارزش دارند و بدون صرف هزینه قابل توجهی به دست آمده اند.
یکی دیگر از روش های پیشنهادی وستاگر برای به چالش کشیدن شرکت های آمریکایی آن است که باید معین گردد آنها دقیقاً چگونه به مشتریان خود یاری می نمایند و اینکه شرکت های یادشده در ظاهر آسیبی به مشتریانشان وارد نمی نمایند شرط کافی برای مجاز شمرده شدن فعالیتشان در آینده تلقی نخواهد شد. وی میخواهد با طرح این پیشنهاد ماهیت و شیوه استفاده شرکت های فناوری آمریکایی از داده های کاربران اروپاییشان را کشف کند.
همچنین از این طریق معین می گردد آیا استفاده از داده های خصوصی کاربران اروپایی توسط گوگل، فیس بوک، آمازون و اپل در قالب لایه های متفاوتی که از منابع مختلفی به دست می آید، رخ می دهد یا خیر.
پای شرکتهای فناوری آمریکایی به دادگاه های اروپا باز می گردد
بعضی کارشناسان اروپایی معتقدند که غول های آی تی در آمریکا با دریافت اطلاعات هر کاربر به وسیله ابزار متفاوت مانند جستجوگر، گوشی، اپلیکیشن های مختلف و غیره و سپس تلفیق این داده ها به اهداف خود می رسند. این رویه را می توان مصداق یک رویه غیرقانونی و غیررقابتی دانست و اثبات جزئیات آن می تواند پای شرکت های فناوری آمریکایی را به دادگاه های متعددی در کشورهای اروپایی باز کند.
به عنوان مثال، می توان حدس زد شرکتی مانند فیس بوک که برنامه های ثالث متعددی را در شبکه اجتماعی خود فعال نموده به وسیله همین برنامه ها داده های ترکیبی متنوعی را از کاربران خود در اروپا و دیگر نقاط جهان جمع آوری کند. همچنین فیس بوک که مالک برنامه های پرطرفدار دیگری مانند اینستاگرام و واتس اپ هم هست داده های همه این برنامه ها را با یکدیگر تلفیق می نماید تا تصویری که از هر کاربر دارد را تکمیل کند. کارشناسان معتقدند مقامات اروپایی در آینده برای کشف الگوریتم های به اشتراک گذاری داده های کاربران به وسیله این برنامه ها بیشتر کوشش خواهند کرد.
ساده ترین جنبه استفاده از این کوه اطلاعات استفاده تبلیغاتی است. شرکت های فناوری آمریکایی معمولاً داده های جمع آوری شده از کاربران اروپایی و دیگر کاربران را به شرکت های تبلیغاتی می فروشند و آنها نیز با شناختی که از تک تک مشتریانشان به دست می آورند برای هر یک از آنها تبلیغات هدفمند و متناسب با ذائقه و سلیقه شأن به نمایش می گذارند. گوگل و فیس بوک با تکیه بر همین روش بخش اعظم دارایی دیجیتال جهان و درآمدهای ناشی از آن را نیز در اختیار گرفته اند.
شرکت آمازون نیز که بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان در خارج از چین است از فزونی خود در بازار و اطلاعات انحصاری که از صدها میلیون مشتری در سراسر جهان در اختیار دارد، برای کنار زدن رقبای کوچک تر و ناتوان تر اروپایی استفاده می نماید. آمازون برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران هم از شبکه اختصاصی خود بهره می گیرد و هم محصولات خود را به وسیله این شبکه به فروش می رساند و بدین شیوه رقابت با خود را برای دیگر رقبا در اروپا و سایر نقاط جهان دشوارتر و دشوارتر می نماید. سوابق تاریخی در این زمینه نشان می دهد که شرکت های حمل و نقل راه اهن نیز در قرن نوزدهم در آمریکا همین رویه را داشتند و کوشش می کردند با کنترل خطوط راه آهن شبکه های خرید و فروش انحصاری خود را راه اندازی نمایند.
در عین حال شرکت های فناوری آمریکایی نیز که از این تحولات احساس خطر نموده اند، بیکار ننشسته و از قدرت و توان لابی خود برای مقابله با تحرکات طرف اروپایی استفاده نموده اند. به نظر می رسد دولت آمریکا نیز در ماه ها و سال های آینده حداقل در این زمینه قاطعانه از شرکت های فناوری امریکایی حمایت کند، زیرا دسترسی به داده های خصوصی مردم اروپا لقمه لذیذ و دندان گیری است که بدین شیوه بدون زحمت در دسترس قرار می گیرد و سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا را از صرف وقت و هزینه فراوان برای جمع آوری چنین داده هایی رها می سازد.
شرکت های فناوری آمریکایی در سال های اخیر کوهی از اطلاعات ارزشمند را در حوزه هایی مانند امور اقتصادی و خدمات بهداشت و درمان جمع آوری نموده اند و از این طریق می توانند با بانک ها، بیمارستان ها و شرکت های بیمه همکاری نمایند.
همچنین شرکت های فناوری آمریکایی بی سروصدا با همدیگر همکاری نموده و امثال آمازون، اپل و گوگل داده های خصوصی جمع آوری شده از کاربران را برای پیشبرد طرح هایی همچون هوشمندسازی خانه ها به اشتراک می گذارند. اجرای طرح هایی از این دست که مستلزم استفاده از لوازم خانگی هوشمند و دستیارهای صوتی مانند گوگل هوم، الکسا و غیره است به جمع آوری اطلاعات خصوصی بیشتر از کاربران می انجامد و همین اطلاعات ارزش فراوانی خواهند داشت.
آنالیز ها نشان می دهد مصرف نمایندگان به استفاده از خدمات دستیارهای صوتی و به خصوص جست جو و سفارش خرید صوتی علاقه بیشتری دارند و این روش می تواند جایگزین جستجوی متنی گردد. در عین حال شرکت هایی مانند آمازون با استفاده از دستیار صوتی الکسای خود مشتریان اروپایی را به خرید کالاهای خاصی سوق می دهند که یا به طور کامل وابسته به خود آنهاست یا سودآوری بیشتری دارد. به هر حال باید منتظر ماند و دید رگولاتوری های کشورهای اروپایی می توانند در نبرد با رقبای قلدر جهانی فناوری در آمریکا آنها را تا حدی به عقب برانند یا خیر.
منبع: خبرگزاری مهر