موتور جت بی احتیاج از سوخت فسیلی ساخته شد
به گزارش مجله کارنیکان، موتور جت بی احتیاج از سوخت فسیلی و مبتنی بر پلاسمای هوا برای استفاده در مسافرت های هوایی، ساخته شد.
خبرنگاران - انسان به ویژه در عرصه حمل و نقل به سوخت های فسیلی به عنوان منبع اصلی انرژی وابسته است.
با این حال، سوخت های فسیلی ناپایدار و خطرناک هستند.
این نوع سوخت به عنوان عظیم ترین منبع فراوری گازهای گلخانه ای شناخته می شوند.
و مصرف بی رویه آن ها به بروز عوارض تنفسی و تخریب محیط زیست دراثر گرمایش زمین منجر شده است.
به نقل از نیویورک تایمز، هواپیماهای تجاری مسئول انتشار 2/5 درصد از گازهای گلخانه ای هستند.
اکنون تیمی از پژوهشگران در مؤسسه علم و فناوری دانشگاه ووهان، در این زمینه کار می نماید.
این گروه نمونه ای آزمایشی از دستگاهی را رونمایی نموده اند که برای پیش رانش جت از پلاسمای هوای ریزموج استفاده می کند.
آن ها طرز کار موتور ابداعی خود را در نشریه AIP Advances تشریح نموده اند.
جائو تانگ، استادتمام دانشگاه ووهان و نویسنده پژوهش می گوید:
یاری به حل معضلات گرمایش جهانی ناشی از استفاده انسان از موتورهای احتراقی سوخت فسیلی برای نیرورسانی به ماشین آلات نظیر خودروها و هواپیماها، انگیزه ما از ابداع موتور جدید بود.
پلاسما درکنار جامد و مایع و گاز حالت چهارم ماده محسوب می گردد.
این ماده دربردارنده تراکمی از یون های باردار است.
پلاسما به طورطبیعی در مکان هایی نظیر سطح خورشید و جوّ زمین هنگام صاعقه وجود دارد.
اما انسان می تواند به طور مصنوعی نیز آن را فراوری کند.
پژوهشگران با قراردادن هوا زیر فشار زیاد و استفاده از ریزموج برای یونیزه کردن جریان هوای فشرده شده، جت پلاسما فراوری کردند.
طرح واره نمونه اولیه دستگاه و تصاویر جت پلاسمای روشن در توان های مختلف ریزموج
ایجاد موتورهای جت پلاسما
شیوه استفاده شده به دست دانشمندان چینی با کوشش های پیشین انجام شده برای ایجاد موتورهای جت پلاسما تفاوتی مهم دارد.
دیگر پیشرانه های جت پلاسما نظیر کاوشگر فضایی داون ناسا از پلاسمای زنون استفاده می نمایند.
این نوع پلاسما نمی تواند بر اصطکاک جوّ زمین غلبه کند.
از این رو، برای به کارگیری در حمل و نقل هوایی از قدرت کافی برخوردار نیست.
درعوض، موتور جت پلاسمای پژوهشگران چینی، تنها با استفاده از هوا و الکتریستیه تزریقی، پلاسمای داغ و پرفشار فراوری می کند.
بین ساخت نمونه ای آزمایشی به عنوان طرح مفهومی تا نصب موتور در هواپیمایی واقعی، فاصله ای بسیار طولانی وجود دارد.
اما به نقل از پژوهشگران، نیروی فراوری شده دستگاه آزمایشی توانست توپ فولادی یک کیلوگرمی را برفراز لوله ای کوارتز با قطر 24 میلی متر جابه جا کند.
در این لوله، هوای پرفشار به وسیله عبور از محفظه یونیزه ساز ریزموج به جت پلاسما تبدیل می گردد.
به نسبت مقیاس، قدرت دستگاه پژوهشگران چینی را می توان با موتور جت هواپیمای تجاری مقایسه کرد.
با ساخت آرایه ای عظیم از پیشرانه های پلاسما به همراه منابع ریزموج پرقدرت، مقیاس طرح آزمایشی را می توان به جت تمام اندازه افزایش داد.
نویسندگان مقاله برای بهبود کارآمدی دستگاه و دستیابی بدین هدف کوشش می نمایند. تانگ می گوید:
نتایج ما نشان داد چنین موتور جتی برپایه پلاسمای هوای ریزموج می تواند به طور بالقوه جایگزینی مطمئن برای موتور جت سوخت فسیلی مرسوم باشد.
منبع: زومیت
منبع: بیت ران