مأموریت ناسا به سیارک گران قیمت سایکی سال 2022 پرتاب نخواهد شد

به گزارش مجله کارنیکان، ناسا اعلام نمود که مأموریت فضاپیمای سایکی، اولین مأموریت آژانس که برای مطالعه یک سیارک غنی از فلز طراحی شده است، تأخیر خواهد داشت و در سال 2022 پرتاب نخواهد شد.

مأموریت ناسا به سیارک گران قیمت سایکی سال 2022 پرتاب نخواهد شد

با توجه به تحویل دیرهنگام نرم افزار پرواز و تجهیزات آزمایشی فضاپیما، ناسا زمان کافی برای تکمیل آزمایش های مورد احتیاج پیش از دوره به جای مانده پرتاب خود در سال 2022 را که 11 اکتبر (19 مهر) به انتها می رسد، ندارد و تیم مأموریت سایکی برای اطمینان از اینکه نرم افزار در پرواز به درستی کار می نماید، به زمان بیشتری احتیاج دارد.

ناسا مأموریت سایکی (Psyche) را در سال 2017 به عنوان بخشی از برنامه دیسکاوری (Discovery) یا اکتشاف این آژانس انتخاب کرد. مجموعه ای از مأموریت های رقابتی و کم هزینه که یک پژوهشگر اصلی سرپرستی هر یک را بر عهده دارد. این آژانس در حال تشکیل یک تیم ارزیابی مستقل برای آنالیز جهت پیش رو برای این پروژه و برنامه دیسکاوری است.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) ، معاون اداره مأموریت علمی ناسا گفت: ناسا هزینه ها و تعهدات برنامه ریزی پروژه ها و برنامه های خود را بسیار جدی می گیرد. اکنون در حال آنالیز گزینه هایی برای این مأموریت در چارچوب برنامه دیسکاوری هستیم و تصمیم در این باره، در ماه های آینده نهایی خواهد شد.

تیم ارزیابی مستقل که معمولا از کارشناسان دولت، دانشگاه و صنعت تشکیل می گردد، گزینه های احتمالی را برای مراحل بعدی، از جمله هزینه های تقریبی، آنالیز می نماید و آثار و پیامدهای برنامه دیسکاوری آژانس و مجموعه علوم سیاره ای را هم درنظر خواهد گرفت.

نرم افزار ناوبری و پرواز راهنمایی فضاپیما، جهت گیری آن را هنگام پرواز در فضا کنترل می نماید و برای راهنمایی آنتن فضاپیما به سمت زمین استفاده می گردد تا فضاپیما بتواند داده ها را به درستی ارسال و دستورات را دریافت کند. این نرم افزار بعلاوه اطلاعات جهت را به سیستم پیشرانش الکتریکی خورشیدی فضاپیما که 70 روز پس از پرتاب شروع به کار می نماید، ارائه می دهد.

هنگامی که تیم مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا آزمایش سیستم را شروع کرد، یک مشکل سازگاری با شبیه سازهای بستر آزمایشی نرم افزار شناسایی شد. در ماه می، ناسا تاریخ پرتاب مأموریت را از اول آگوست (مرداد) به 20 سپتامبر (29 شهریور) تغییر داد تا اقدامات مورد احتیاج را انجام دهد. اکنون مشکل بسترهای آزمایش شناسایی و اصلاح شده است اما زمان کافی برای تکمیل آنالیز کامل نرم افزار برای پرتاب در امسال وجود ندارد.

لوری لشین (Laurie Leshin) مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت گفت: پرواز به یک سیارک غنی از فلز دوردست، با استفاده از مریخ به عنوان یاری گرانشی میان راه، دقتی باورنکردنی را احتیاج دارد. بنابراین باید به درستی آن را پی بگیریم. صدها نفر در طول همه گیری کوشش قابل توجهی انجام داده اند و کار همچنان ادامه خواهد داشت تا نرم افزار پیچیده پرواز به طور کامل آزمایش و ارزیابی گردد. به تأخیر انداختن پرتاب آسان نبود، اما تصمیم درستی است.

دوره پرتاب 2022 این مأموریت، که از 1 آگوست تا 11 اکتبر (10 مرداد تا 19 مهر) ادامه داشت، به فضاپیما امکان می داد تا در سال 2026 به سیارک سایکی برسد. دوره های پرتاب احتمالی در سال های 2023 و 2024 هم وجود دارد، اما موقعیت های نسبی مداری سیارک سایکی و زمین نشان می دهد که در این صورت، فضاپیما به ترتیب تا سال های 2029 و 2030 به سیارک نخواهد رسید. در عین حال تاریخ دقیق این دوره های پرتاب احتمالی هنوز معین نشده است.

لیندی الکینز-تانتون (Lindy Elkins-Tanton) پژوهشگر محقق اصلی سایکی از دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) و سرپرست مأموریت گفت: تیم شگفت انگیز ما تقریبا بر تمام چالش های باورنکردنی ساخت یک فضاپیما در طول همه گیری کووید غلبه نموده است. ما چالش های سخت افزاری و نرم افزاری متعددی را پشت سر گذاشته ایم و در نهایت با این آخرین مشکل متوقف شده ایم. فقط به کمی زمان بیشتر احتیاج داریم و این یکی را هم سپری خواهیم کرد. تیم ما آماده پیشروی است و من از آن ها بسیار ممنونم.

مجموع هزینه های چرخه حیات مأموریت سایکی، از جمله موشک، 985 میلیون دلار است که از این مقدار 717 میلیون دلار تا امروز هزینه شده است. هزینه های برآورد شده برای پشتیبانی مجزا از هر یک از برنامه مأموریت، هم اکنون در دست محاسبه است.

دو پروژه دیگر هم قرار بود با همان موشک فالکون هوی اسپیس ایکس پرتاب شوند، از جمله مأموریت ژانوس (Janus) ناسا برای مطالعه سیستم های سیارکی دوتایی و نمایش فناوری ارتباطات نوری فضای دوردست برای آزمایش ارتباطات لیزری با سرعت بالا که با مأموریت سایکی یکپارچه شده است. اکنون با تأخیر فضاپیمای سایکی، ناسا ارزیابی هر دو پروژه را هم در دست اقدام دارد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیما و سیارک سایکی

Credit: NASA

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2187

به "مأموریت ناسا به سیارک گران قیمت سایکی سال 2022 پرتاب نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموریت ناسا به سیارک گران قیمت سایکی سال 2022 پرتاب نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید