فرش مراکشی، بافته ای مینیمال برای یک خانه مدرن

به گزارش مجله کارنیکان، فرش مراکشی به بافته ها، منسوجات و فرش هایی گفته می گردد که به طور سنتی در مراکش و با دست بافته می شوند. فرش از دوران پارینه سنگی تو سط مردم بومی مراکش بافته می شده؛ اما آنچه که امروز به عنوان یک فرش با گره های متعدد شناخته می گردد در آن موقع وجود خارجی نداشت.

فرش مراکشی، بافته ای مینیمال برای یک خانه مدرن

در گذشته فرش های مراکش به وسیله افراد قبیله، برای مصارف شخصی بافته می شدند؛ اما گاهی ممکن بود هدف آن ها از بافت فرش مراکش، هدیه دادن به یکی از اعضای قبیله یا گردشگران باشد.

فرش های مراکشی قرن بیستم یا به عبارت ساده تر فرش مراکشی مدرن، به طور گسترده در کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً به وسیله قبایلی بافته می شوند که هدف آن ها آموزش این هنر نیست و در پی تعلیم آن نیستند، بلکه هدفشان تنها بافت فرش و تهیه یک زیرانداز است.

تاریخچه فرش مراکشی

سنت فرشبافی در مراکش بسیار قدیمی است. اتکای اولیه مراکشی های بومی به صنعت فرش قاعدتاً به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی این منطقه بوده است. با توجه به منطقه جغرافیایی مراکش، فرش مراکشی به طرز قابل توجهی ضخیم است و با پرزهای بلند بافته می گردد. اما در بعضی موارد ممکن است فرش مراکش بدون پرز بافته شده و سبک باشد تا بتواند با محیط پرحرارت بیابان سازگار باشد. بنابراین؛ با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی، نوع فرش بافته شده می تواند متفاوت باشد.

قبیله های بادیه نشین مراکشی از نخ برای بافتن قالی های تخت و مسطح به عنوان پتو یا تشک استفاده می کردند. بنابراین شاید هدف اصلی آن ها از فرشبافی تنها پوشش کف نبوده است. جالب است بدانید که در حال حاضر از فرش مراکشی به عنوان روکش جایگاه نیز استفاده می گردد.

سنت فرشبافی تقریباً به میزان هر کشور دیگری در مراکش نیز دارای قدمت است. پذیرش بافت فرش مراکشی به وسیله مراکشی های بومی، قاعدتاً تا حد زیادی به دلیل آب و هوای متمایز این منطقه بوده است. نقوشی که بیشتر در فرش های مراکشی دیده می گردد، در واقع تجلی سنت و فرهنگ این مردم است.

فرش مراکش در غرب و با حضور طراحان مدرن اواسط قرن بیستم، مانند لوکوربوزیه، به عنوان یک فرش مختص منطقه بربرها، به نمونه ای تبدیل شد که در مبلمان مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر عمده فرش های مراکشی به وسیله صنعتگرانی از کوه های ریف بافته می گردد.

عمده رنگ های استفاده شده در بافت فرش مراکش شامل رنگ های خنثی تا پُررنگ است و یک الگوی هندسی آزاد و سبکی ساده دارد. فرش های مراکش سنتی گرم و دلپذیر هستند و به دلیل سادگی، تصویری کاملاً مینیمال و شیک به منزل و دکوراسیون معاصر خواهند داد. به همین خاطر همخوانی بسیار زیادی با طراحی داخلی فعلی دارند.

ویژگی های فرش مراکشی

نخ به کار رفته در بافت فرش مراکش از پشم گوسفند است؛ چرا که فرش های مراکشی بیشتر به وسیله زنان عشایرنشین بربر بافته می شوند. با توجه به کیفیت بالا، این فرش ها طول عمر بسیار بالایی دارند و در نتیجه برای مدتی طولانی می توانید از آن ها بهره ببرید. فرش های مراکشی معمولاً با طرح های ذهنی بافته می شوند و چون نخ به کار رفته در آن ها با مواد طبیعی رنگ آمیزی می گردد، معمولاً دارای تم رنگ های سفید، کرم، خاکستری، قهوه ای و مشکی هستند. البته در بعضی منطقه ها از رنگ های طبیعی دیگری نیز برای تهیه نخ فرش مراکش استفاده می گردد.

فرش مراکش تنوع بسیار زیادی ندارد و معمولاً طرح و نقوش هندسی آن بسیار ساده به صورت الماسی یا زیگزاگ (لوزی) است. یکی از خصوصیات اصلی فرش مراکش، همین طرح های ساده و یکسانی است که در تمام فرش تکرار خواهد شد.

مزایای فرش مراکشی

صنعت فرشبافی در مراکش آنچنان رشد ننموده و دلیل اصلی آن نیز عدم پرداخت متخصصان و صنعتگران این کشور به صنعت فرشبافی است. اما جالب است بدانید که فرش مراکش به دلیل استفاده از مواد اولیه مقاوم و با کیفیت شامل پشم گوسفند، به عنوان یک زیرانداز، قالی یا فرش باکیفیت و بادوام شناخته می گردد.

  • از طرفی به دلیل وجود طرح های ساده و ذهنی و عدم وجود اشکال پیچیده،فرش مراکش به دلیل استفاده از مواد اولیه مقاوم و با کیفیت شامل پشم گوسفند، به عنوان یک زیرانداز، قالی یا فرش باکیفیت و بادوام شناخته می گردد.. این مسئله یکی از مهمترین مزایای فرش مراکش است.
  • فرش مراکشی به دلیل اینکه در ابعاد معمولاً کوچک فراوری می گردد و همین طور استفاده از پشم گوسفند، بسیار سبک بوده و در نتیجه حمل و نقل و شست وشوی آن ها کار بسیار راحتی خواهد بود. از دیگر مزایای فرش مراکش می توان به طول عمر بالای آن اشاره نمود. بنابراین زمانی که فرش مراکش را خریداری می کنید، می توانید آن را برای مدت طولانی در دکوراسیون منزل خود بهره ببرید.
  • مزیت مهم بعدی در رابطه با فرش های مراکشی، قیمت بسیار مناسب آن ها در مقایسه با فرش های ایرانی است. با توجه به سادگی بافت، استفاده از رنگ های محدود، ابعاد و میزان های کوچک تر و همین طور تراکم کمتر، فرش مراکشی معمولاً قیمت پایین تری دارد که به عنوان یک مزیت رقابتی در مقایسه با فرش های فعلی شناخته می گردد.

با توجه به تمام مزایایی که در این بخش به آن ها اشاره نمودیم، اگر در پی یک فرش مناسب برای پوشش پذیرایی یا اتاق خواب مدرن خود هستید و می خواهید فرش همخوانی مناسبی با طراحی مینیمال منزل شما داشته باشد، طرح های ساده با رنگ های خنثی می توانند فرش مراکش را به یکی از برترین انتخاب های شما تبدیل نمایند.

سبک ها و طرح های فرش مراکشی

بنابراین؛ تعیین شد که فرش مراکشی با سبک خاص خود مورد توجه مردم نهاده شد و به این ترتیب، فراورینمایندگان فرش آغاز به استفاده از الگوها و طرح های قدیمی برای فراوری فرش های تازه کردند. اما فرش های تازه به وسیله ماشین آلات بافته می شدند و در نتیجه دیگر طرح های ذهنی در آن ها دخالت نداشتند.

بافت لطیف و شاد این قالیچه های کلاسیک باعث شده بود حتی انتخاب مناسبی برای اتاق بچه ها نیز باشند. رنگ های گرم و خنثی و استفاده از طرح های تکرار شونده ساده و ابتدایی، باعث شد تا این نوع فرش ها به یکی از نمونه های برتر پوشش کف برای خانه های مدرن تبدیل شوند. به همین خاطر نیز فرش های مراکشی هنوز هم به عنوان نمونه های فرش های مناسب برای دکوراسیون های مدرن و مینیمال مورد استفاده نهاده شده و ترند روز هستند.

فرشی برای دکوراسیون مدرن و مینیمال

با توجه به طراحی ساده این فرش ها، فرش مراکش برای مدت طولانی تری به عنوان مد روز و مدل کلاسیک باقی خواهد ماند و در نتیجه محبوبیت آن برای یک مدت کوتاه نخواهد بود. جالب است بدانید که به خاطر سبک ساده و متفاوت طرح های هندسی به کار رفته در فرش مراکش، از این نوع پوشش می توانید برای خانه های مدرن و سنتی نیز بهره ببرید. بنابراین محدودیتی در انتخاب فرش نخواهید داشت.

  • در حال حاضر فرش مراکش با الهام از نمونه های قدیمی و سنتی و به وسیله ماشین آلات مختلف، بافته می گردد. بنابراین کوشش شده تا با وجود ماشینی بودن این فرش ها، طرح ها طوری انتخاب شوند که گویی به وسیله یکی از عشایر بربر در تپه های مراکش بافته شده اند.
  • فر ش های سنتی با گره های بسیار ریز، طرح های ساده و تکرارشدنی و یا طرح هایی که اشکال هندسی متقارنی دارند، همگی از جمله ویژگی های فرش مراکش ماشینی هستند که کوشش شده تا شباهت زیادی به فرش های دستبافت مراکش داشته باشند.
  • یکی از طرح های قابل توجه و معمولی که در فرش های مراکشی استفاده می گردد، طرح لوزی است که از رنگ های نزدیک به هم و با یک طیف رنگی بافته می گردد. بنابراین طرح آن ها بسیار ساده است و با هر نوع مبلمان و طراحی داخلی هم خوانی خواهد داشت.
  • ابعاد، مواد اولیه مصرفی، رنگ های خنثی و طرح های ساده با اشکال هندسی ابتدایی، همگی عوامل مهمی هستند که فرش مراکش را به یکی از پوشش های اصلی کف، در طراحی داخلی مدرن و مینیمال تبدیل نموده اند.

همان طور که تا اینجای مطلب مطالعه کردید، فرش های مراکشی از لحاظ طراحی و اشکال هندسی به کار رفته، مانند فرش های ایرانی تنوع بسیار بالایی ندارند و همین سادگی، باعث شده تا در حال حاضر به یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی خانه های مدرن و مینیمال تبدیل شوند.

***

آگهی های فرش هندی را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2197

به "فرش مراکشی، بافته ای مینیمال برای یک خانه مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرش مراکشی، بافته ای مینیمال برای یک خانه مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید