سلول های 50 متری برای خانواده های شهرنشین!

به گزارش مجله کارنیکان، امروزه در جامعه ما به علت تشدید فرایند رشد شهرنشینی و تمرکز جمعیت و عدم پاسخگویی زمین در مناطقی از کشور ضرورت ساخت آپارتمان ها و ساختمان های چند طبقه نمود پیدا کرده است.

سلول های 50 متری برای خانواده های شهرنشین!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،امروزه در جامعه ما به علت تشدید فرایند رشد شهرنشینی و تمرکز جمعیت و عدم پاسخگویی زمین در مناطقی از کشور ضرورت ساخت آپارتمان ها و ساختمان های چند طبقه نمود پیدا کرده است، اما مسئله اساسی که ضروری است متذکر شد مسائل اجتماعی - فرهنگی ناشی از زندگی در آپارتمان هاست. آیا شهفرایندان ما از فرهنگ آپارتمان نشینی مناسبی برخوردارند؟ آیا شیوه زندگی و معاشرت در آپارتمان را می دانند یا در جایی آموزش دیده اند؟ یا مانند بسیاری دیگر از بخش های اجتماعی و فرهنگی در جامعه ما با تأخر فرهنگی روبرو هستیم؟

آپارتمان نشینی در برابر 2 آسیب

در ارتباط با رشد آپارتمان نشینی به عنوان سبکی از زندگی در شهرهای بزرگ با دو نوع آسیب روبه رو هستیم. یکی از این آسیب ها مربوط به روابط بین همسایگان در آپارتمان ها و لزوم رعایت قواعد و هنجارهای مرتبط با آپارتمان نشینی توسط شهفرایندانی است که در آپارتمان ها زندگی می کنند.

دومین آسیب ناشی از خود آپارتمان هاست و اتاق های بسیار تنگ و چند ده متری که برای کسانی که مدتی در خانه های ویلایی یا در خانه هایی غیر از آپارتمان زندگی کرده اند بسیار افسرده کننده است.

در خصوص آسیب های اجتماعی ناشی از روابط بین همسایگان در آپارتمان ها باید گفت همان گونه که در سایر بخش های جامعه مانند خیابان ها و... در روابط اجتماعی با آشفتگی اجتماعی روبه رو هستیم در روابط بین همسایگان و... نیز این آشفتگی را می بینیم. از مصادیق مهم آشفتگی اجتماعی در روابط اجتماعی بین همسایگان، عدم اعتماد اجتماعی در آپارتمان هاست. حتی این بی اعتمادی منجر به نگرش منفی از سوی شهفرایندانی می شود که در آپارتمان ها زندگی نمی کنند. گسترش بی اعتمادی در آپارتمان ها و احساس ناامنی خود یک بار روانی و اجتماعی منفی ایجاد می کند که اولاً منجر به محدود شدن روابط بین همسایگان می شود و ثانیاً این احساس ناامنی می تواند زمینه را برای افزایش آسیب های اجتماعی در آپارتمان ها فراهم کند.

تنش و نزاع یا خشونت در بین ساکنان آپارتمان ها یا گمنامی و حس غریبگی از جمله این موارد است و این احساس ناایمنی در آپارتمان ها مشارکت اجتماعی در اداره آپارتمان را در بین ساکنان تقلیل داده و آپارتمان ها را با بحران نظم اجتماعی و به عبارت جامعه شناختی با اختلال هنجاری رو به رو می کند.

یکی از کردهای عینی اختلال هنجاری در آپارتمان ها در برخی شهرها عدم رعایت نظافت و ریختن زباله در پیاده روها و محوطه آپارتمان هاست یا سر و صدا و ایجاد مزاحمت در داخل واحدها که باعث می شود همسایگان مورد مزاحمت قرار گیرند.

در آسیب دوم که مربوط به شرایط زندگی در آپارتمان ها و در حقیقت سلول های 50 و 70 متری است، در مواقعی که همراه با روابط اجتماعی محدود باشد مسئله ای که به بار می آورد افسردگی شدید اجتماعی یا کاهش نشاط اجتماعی است.

منازلی که زمانی محل آرامش، انس و محبت بین اعضای خانواده بود اکنون با تغییر سبک زندگی و افزایش شیوه سکونت آپارتمان نشینی، تبدیل به خوابگاه هایی شده که در آن کوچک ترین گفتمان محبت آمیزی میان اعضای خانواده ها برقرار نمی شود. از این روست که کیفیت زندگی زناشویی در ایران پایین می آید و این عدم توجه به نیازهای عاطفی اعضای خانواده در مواردی هم می تواند باعث گسترش سایر آسیب ها از جمله جست و جوی نیازهای عاطفی بیرون از خانواده ها باشد.

بنابراین نقدی که در این بخش وارد می باشد این است که هرگونه توسعه ای از جمله توسعه ساختمان ها و آپارتمان نشینی در ایران چون همراه با در نظر دریافت و پیش بینی تأثیر اجتماعی - فرهنگی آپارتمان نشینی نبوده، با غفلت از تأثیر اجتماعی پروژه های مسکونی، جامعه شهری را با افسردگی اجتماعی بسیار شدیدی روبرو کرده و ضروری است با ایجاد مکانیسمی صحیح در خود بلوک های مسکونی افسردگی و انزوای اجتماعی اعضای آپارتمان ها را کاهش داد.

اجماع ساکنین برای حاکمیت نظم

از جمله سازوکارها و راهکارهای افزایش تعاملات اجتماعی داخل بلوک های آپارتمانی و توسعه پیوند اجتماعی میان آنها، ایجاد فضاهای عمومی داخل آپارتمان ها جهت تفریح و سرگرمی و همچنین امکانات ورزشی جهت ایجاد فضایی شاداب در داخل آپارتمان ها با مشارکت ساکنین است. مشارکت اعضای آپارتمان در اداره محل زندگی می تواند فرصتی در جهت توسعه و تحکیم روابط و افزایش اعتماد اجتماعی مؤثر باشد.

از راهکارهای دیگر در این زمینه آموزش مهارت های زندگی و قوانین و هنجارهای آپارتمان نشینی برای بچه ها چه از طریق مدارس و چه از طریق رسانه های جمعی در جهت کاهش آسیب ها و افزایش امنیت و نظم اجتماعی در آپارتمان ها است. از آنجایی که عمده مسائل و مسائل مجتمع های مسکونی ناشی از فقدان قوانین و مقررات مناسب است، تدوین و اجرای قوانینی برای برخورد با کسانی که در آپارتمان ها مزاحمت ایجاد می کنند ضروری است. نکته دیگر آموزش کسانی است که در حراست ها و نگهبانی های موجود در آپارتمان ها کار می کنند، اینکه چقدر دارای مهارت های فردی و اجتماعی در برخورد با کاهش آسیب ها و مخلان نظم و آسایش در آپارتمان ها هستند و آیا مسئولیت های آنها توان برخورد با این مسائل را دارند؟ پس ضروری است این مسئله دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته و با آموزش این افراد نظم و امنیت در آپارتمان ها حاکم شود. البته این به معنای ایجاد فضای پادگانی در مجتمع های مسکونی نیست، بلکه تصمیمات مربوط به حاکمیت نظم در آپارتمان ها باید با اجماع ساکنین صورت گیرد.

منبع: جوان

منبع: تسنیم
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 911

به "سلول های 50 متری برای خانواده های شهرنشین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های 50 متری برای خانواده های شهرنشین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید