خانه خلاق علوم انسانی راه اندازی می گردد

به گزارش مجله کارنیکان، خانه خلاق و نوآوری تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با انعقاد تفاهم نامه ای راه اندازی می گردد.

خانه خلاق علوم انسانی راه اندازی می گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، تفاهم نامه تاسیس خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور حسینعلی قبادی رئیس این پژوهشگاه و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق به امضاء رسید.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: اقدام پسندیده این پژوهشگاه در تاسیس خانه خلاق و نوآوری، می تواند منشاء اثر بسیار مثبتی در حوزه کاربردی سازی فرهنگ، هنر و علوم انسانی و تجاری سازی ایده ها و علوم انسانی فراوری شده در این پژوهشگاه باشد.

وی ادامه داد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همیاری ستاد، امیدوار هستیم که خانه خلاق و نوآوری این پژوهشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن تاسیس گردد.

مشاور معاون علمی و فناوری در ادامه اضافه کرد: این پژوهشگاه، مخزن و انباشتی غنی از مطالعات فرهنگی و علوم انسانی را در اختیار دارد. انعقاد تفاهم نامه امروز و تاسیس خانه خلاق و نوآوری، راه را برای تجاری سازی فرهنگ، هنر و علوم انسانی و علم نافع هموار خواهد نمود.

کرمی توضیح داد: باید توجه داشت که حدود 50 درصد از برونداد مراکز دانشگاهی کشور بانوان هستند که علاقه مند هستند تا آموخته های خود را به صورت یک شغل در اجتماع پیگیری نمایند. بعلاوه 50 درصد از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به رشته های علوم انسانی و هنر هستند که در بازار کار با چالش های جدی روبرو هستند. راه اندازی این خانه خلاق و نوآور می تواند در شکل دهی به اکوسیستم صنایع فرهنگی و ایجاد اشتغال در این حوزه موثر باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن تبیین بیشتر شرایط اشتغال در کشور اظهار کرد: ما در کشور نیازمند مکان های همانند خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم تا در نقش شتابدهی به تجاری سازی فناوری های نرم و خلاق را عهده دار شوند.

وی توضیح داد: در حال حاضر حجم گردش اقتصادی صنایع نرم و خلاق و فرهنگی در کشور های پیشرفته بیش از 2700 میلیارد دلار است. برای مثال گردش اقتصادی دنیای سینما بیش از 60 میلیارد دلار است، در حالی که این رقم در کشور ما معادل تنها 300 میلیارد تومان است.

کرمی با اشاره به اهمیت آشناسازی دانشگاهیان با فناوری های نرم و هویت ساز، گفت: تا زمانی که دانشگاهیان و یا هنرمندان و فعالان فرهنگی، با فناوری های نوین در حوزه کاری شان آشنا نشوند، نمی توان امید جهش در این حوزه را داشت. در حال حاضر گردش اقتصادی صنعت اسباب بازی در دنیا رقمی در حدود 100 میلیارد دلار است، این در حالی است که این عدد در کشور ما معادل 350 میلیون دلار است.

وی در سرانجام اعلام کرد: از این عدد هم بیشتر کالا ها وارداتی است و تنها 15 میلیون دلار اسباب بازی های ایران ساخت است. این اعداد جهت و راه را به ما نشان می دهد. برای مثال در این حوزه باید با بهره گیری از فناوری های نوین مانند AR، VR، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء یا مکاترونیک و فراوری اسباب بازی های تعاملی، ورود کرد و رقبای خارجی را عقب راند و بازار کشور و منطقه را تصاحب کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1817

به "خانه خلاق علوم انسانی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه خلاق علوم انسانی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید