اصول عکاسی از دریا ، آموزش نکات عکاسی با خبرنگاران

به گزارش مجله کارنیکان، عکاسی از دریا، کاریِ که بیشتر ما در زندگیمون انجام دادیم، چه اون زمان که بچه بودیم و از چشمی دوربین به این آبی بی خاتمه خیره می شدیم و چه زمانی که برای اولین بار تو قاب گوشی و یا دوربین دیجیتالمون، دریا رو سوژه عکاسی کردیم. اما آیا درست این کار رو انجام دادیم؟ عکاسی از دریا همون قدر که ساده به نظر میاد، چالش برانگیز هم هست. معمولا عکس ها به این صورت هستن، از روبرو با یه سری خطوط موازی رنگی در کنار هم. تازه اگر عکس موقع طلوع و یا غروب گرفته شده باشه می تونه کمی مجذوب کننده باشه اما در غیر این صورت تکراریه. اما مطمئنا بعد از گرفتن و تماشا چندتا از این عکس ها قانع شدین که شاید این زیبای وحشی، سوژه خوبی برای عکاسی نباشه اما کاملا در اشتباه هستید. دریا یکی از جاذبه های طبیعی هست که با چند قدم راه رفتن در اطرافش و یا بالا و پایین کردن ارتفاع و یا تغییر زاویه، عکس های بی نظیر و تاثیرگذار رو براتون به یادگار میزاره. می دونم که الان همه این سوال رو در فکر دارین که چجوری؟ به همین دلیل هم هست که خبرنگاران در ادامه، نکات عکاسی ساده اما مهم و کاربردی رو برای عکاسی از دریا براتون گفته تا اینبار، با عکس های زیبا از ساحل به منزل برگردین. بنابراین با ما همراه باشید تا از اصول عکاسی از دریا بیشتر بدونین ...

اصول عکاسی از دریا ، آموزش نکات عکاسی با خبرنگاران

1) ترکیب بندی، یکی از مهم ترین اصول عکاسی

می دونیم که دریا به تنهایی زیبا هست اما وجود یک سری پیچیدگی ها در پس زمینه باعث مجذوب کننده تر شدن عکس شما میشه و این یکی از مهمترین اصول عکاسی از دریا هست. مثلا اینکه آسمون پر از ابر باشه، تکه چوب شکسته ای رو در کنج قاب قرار بدین و یا صخره هایی که در انتهای تصویر، دریا رو در آغوش کشیدن. اما درنهایت خاطرتون باشه که قرار نیست قاب تصویر شما پر بشه از جزئیات غیر مرتبط و شلخته، درواقع شما باید اجزا رو حساب شده در گوشه و کنار تصویر قرار بدین، هر بار در یک گوشه و در یک نقطه تا اینکه برترین رو انتخاب کنید.

2) تغییر ارتفاع، یکی از تاثیر گذارترین نکات عکاسی

البته می تونین خلاقیت بیشتری هم به خرج بدین و عکسی رو از بلندای صخره بگیرید، اون هم بهطوری که لنز دوربین به سمت پایین باشه تا شما لحظه برخورد امواج به صخره ها رو بتونینبه راحتی ثبت کنید. درواقع اینجا صحبت از تغییر ارتفاع و زاویه برای عکاسی هست. سعی کنید تا دوربین رو در ارتفاع ها و زوایای متفاوت قرار بدین و با یه چینش مناسب ازا، در نهایت چشم بیننده رو بعد از گذر از تنه ای خشکیده و صخره ها، به غروب خورشید بالای دریا برسونید. توجه داشته باشید که شما در تغییر ارتفاع که یکی از نکات عکاسی مهم هست، باید در پی اختصاص دادن بیشترین فضا به قسمت مجذوب کننده عکستون باشید. اگر ساحل مجذوب کنندهیت چندانی نداره، دوربین رو بالاتر بگیرید تا فضای بیشتری رو به آسمون اختصاص بدین، اگر ساحل و دودست های اون زیباست، دوربین رو پایین تر بگیرید و کمی به سما ساحل منحرف منید، این جوری میشه که شما بیننده رو به یه تور مجازی مجذوب کننده می برید، اون هم تنها با یک عکس.

3) سرعت شاتر، یکی از کاربردی ترین اصول عکاسی

سرعت شاتر یکی دیگه از فاکتورهای مهمی هست که موقع عکاسی از ساحل و درکل هر چشم انداز ای شامل جریا آب میشه مهم هست. درواقع سرعت شاتر روی جارچوب و دیدکلی عکس شما تاثیر زیادی داره به این صورت که اگر سرعت شاتر زاد باشه، حرکت فریز میشه و بنابریا جریان آب بدون هیچ تاری ثبت میشه.

4) فیلترها، یکی از مفید ترین نکات عکاسی

معمولا از دو نوع فیلتر برای عکاسی دریا استفاده میشه، یکی تراکم خنثی درجه بندی شده (GND) و دیگری فیلترهای تراکم خنثی (ND). از فیلتر های GND زمانی استفاده میشه که محدوده دینامیک (پویای) تصویر ما برای سنسور یا حسگر دوربین، بیش از حد زیاد باشه، یعنی حالتی که بیشتر هم در هنگام طلوع یا غروب آفتاب که آسمان از پیش زمینه بسیار روشن تر هست رخ میده و یان یکی از مهمترین نکات عکاسی از دریا هست.فیلترهای ND هم که قدرت های مختلفی دارن که بیشتر نوع 3 استاپ اونها رایج هست.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2291

به "اصول عکاسی از دریا ، آموزش نکات عکاسی با خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول عکاسی از دریا ، آموزش نکات عکاسی با خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید