کارهایی که فرودگاه ها برای مقابله با کرونا باید انجام دهند
به گزارش مجله کارنیکان، براساس سخنان معاون برنامه ریزی، نظارت و امور مالی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، بولتن توصیه ای اتحادیه بین المللی فرودگاه ها برای مقابله با ویروس کرونا تدوین شد. این خبر پیرامون تدوین بولتن توصیه ای اتحادیه بین المللی فرودگاه ها هست.
جریان چیست؟
حمیدرضا سیدی با اعلام این خبر گفت: این بولتن نتیجه آخرین آنالیز های بین المللی و اقدامات فرودگاه ها و بهترین تجارب کسب شده از زمان شیوع ویروس کرونا توسط کارگروه ویژه ACI در 24 ژانویه 2020 منتشر و توسط گروه همکاری های بین المللی و در راستای اهداف سامانه مدیریت دانش تهیه شد. وی گفت: توصیه های این بولتن به منظور کاهش انتشار عوامل عفونی در فرودگاه ها و بهبود عملکرد در شرایط اضطراری مرتبط با سلامت به وسیله استقرار مکانیزم اتخاذ تصمیم و واکنش سریع است. در این بولتن برای مدیران فرودگاه ها هدف اصلی حفظ سلامت و رفاه حال مسافران، کارکنان و مردم و کاهش زمینه های انتشار ویروس کرونا عنوان شد. معاون برنامه ریزی، نظارت و امور مالی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این بولتن تاکید دارد که مسئولیت تصمیم ها و اقدامات، مدیریت ریسک و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در فرودگاه بر عهده مسئولان منطقه ای و ملی بهداشتی و فرودگاه مربوط بوده و این مساله جز مواردی است که باید با تعامل و همکاری تنگاتنگ دو طرف انجام گردد. وی اضافه کرد: براساس آنچه در این بولتن آمده، باید طرح منسجمی با عنوان طرح آماده سازی فرودگاهی تهیه گردد که ارتباطات و روابط عمومی، بازرسی و غربالگری، لجستیک (انتقال مسافران به تسهیلات و امکانات درمانی)، تجهیزات و وسایل موردنیاز، کنترل مبادی ورود و خروج و هماهنگی های لازم و کافی بین مسؤولان فرودگاهی و مسئولان سلامت و ایمنی بومی، منطقه ای و بومی را شامل گردد. سیدی گفت: در مورد ارتباطات و شبکه اطلاع رسانی باید به ارتباطات داخل فرودگاهی بین ایرلاین ها، شرکت های خدمات فرودگاهی، برج مراقبت پرواز، مراکز بهداشتی بیمارستان های محلی، مراکز بهداشتی مستقر در فرودگاه، اورژانس، پلیس، امور مهاجرت، گمرک، مدیریت حراست و امنیت فرودگاه، بخش های فروشگاهی مستقر در فرودگاه، بخش اطلاعات و امور مسافران و سایر افراد و ذی نفعان فرودگاهی توجه گردد. ارتباطات خارج از فرودگاه نیز شامل مسئولان بهداشت و سلامت بومی، منطقه ای و ملی، مسافران قبل از رسیدن به فرودگاه یا ساختمان ترمینال، سایر فرودگاه های مجاور، آژانس های هواپیمایی و اتحادیه هتل ها، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان های بین المللی مرتبط با امور مهاجرت و وزارت امور خارجه و رسانه هاست. وی اضافه کرد: این بولتن همچنین به غربالگری مسافران اشاره دارد و تاکید می نماید که یکی از بهترین روش ها برای ممانعت از انتشار ویروس ها اسکرین کردن یا بازرسی مسافران برای جلوگیری و کاهش انتقال ویروس به کشورها بوده که می بایست مطابق با قوانین و مقررات محلی و مقامات بهداشت و درمان ملی و با ملاحظات داخلی صورت گیرد. همچنین در این بولتن به اقدامات فرودگاه های هنک کنگ، کره جنوبی، سنگاپور، هند، اندونزی و ویتنام، آمریکا و ترکیه برای مقابله با کرونا اشاره شده که این اقدامات شامل ضدعفونی مسافران، ضدعفونی هواپیماها، استفاده از ماسک های مخصوص در تمام پروازهای چین، بازرسی مسافران از مبدا چین، غربالگری توسط اسکنرهای حرارتی می گردد. سیدی درباره اقدامات احتیاطی در بخش های عملیاتی و ستادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شرح داد: با عنایت به اینکه بخش های عملیاتی در بخش ناوبری هوایی و مدیریت ترافیک هوایی و فرودگاهی دارای اهمیت ویژه از منظر ارائه سرویس بین المللی و داخلی به پروازها و مسافران هستند، می بایست اقدامات پیشگیرانه مختلفی از جمله نصب تجهیزات غربالگری (در صورت لزوم) در ورودی محیط های عملیاتی، ضدعفونی منظم و دائمی محیط کاری و محیط های آلوده، در اختیار قراردادن وسایل ضدعفونی در سرویس های بهداشتی و محیط های عملیاتی، دور نگهداشتن کارکنان بیمار و مشکوک به بیماری از محیط های عملیاتی و اداری و نصب پوسترهای هشداردهنده و آموزش کلامی کارکنان انجام گردد.
منبع: عصر سفر
منبع: همگردی