کارشناس ارشد تسلیحات هسته ای روسیه به اتهام جاسوسی برای غرب دستگیر شد

به گزارش مجله کارنیکان، این کارشناس برجسته در یک پروژه بین المللی به نام Hexafly-Int که هدف آن توسعه یک هواپیمای مسافربری با سرعت بالا به وسیله استفاده از سوخت هیدروژنی است با بعضی از کارشناسان غربی همکاری می نموده است.

کارشناس ارشد تسلیحات هسته ای روسیه به اتهام جاسوسی برای غرب دستگیر شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، یکی از کارشناسان برجسته ولادیمیر پوتین در زمینه فراوری موشک های هسته ای مخفیانه به اتهام جاسوسی برای غرب دستگیر شده است. به گفته منابع روسی، آناتولی گوبانوف 63 ساله به اتهام انتقال داده های طراحی موشک های قاره پیمای هسته ای به کشورهای غربی بازداشت شده است. این فیزیکدان برجسته توسط سرویس ضدجاسوسی FSB در مسکو دستگیر شده و در صورت محکوم شدن می تواند به 12 تا 20 سال زندان محکوم گردد. به گفته منابع خبری روسی، گابانوف داده های سری توسعه هوانوردی کشور را به کشورهای خارجی داده است.

این کارشناس برجسته در یک پروژه بین المللی به نام Hexafly-Int که هدف آن توسعه یک هواپیمای مسافربری با سرعت بالا به وسیله استفاده از سوخت هیدروژنی است با بعضی از کارشناسان غربی همکاری می نموده است. از تیم همکاران او در این پروژه می توان به محققانی از بریتانیا، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، ایتالیا و استرالیا اشاره نمود. با این وجود، روزنامه Kommersant به نقل از نزدیکان این دانشمند برجسته روسی گفته است که وظیفه اصلی گوبانوف طراحی موشک های آینده دار بوده که هنوز در خدمت ارتش قرار ندارند. همچنین گفته شده که وی در این زمینه پیشرفت های علمی قابل توجهی داشته که سری بوده و گفته می گردد اتهام جاسوسی مطرح شده علیه وی مربوط به این بخش از فعالیت های وی است.

گوبانوف که 5 فرزند دارد به طور تخصصی روی موتورهای راکتی سوخت جامد و سوپرسونیک تحقیق نموده و در این زمینه تخصص دارد. گوبانوف پسرخوانده پروفسور لئونید شکادوف، طراح مشهور و پیشگام صنعت هوانوردی اتحاد جماهیر شوروی است. او در موسسه مرکزی آیروهیدرودینامیک ژوکوفسکی (TsAGI) کار می نماید اما با چند دانشگاه دیگر از جمله موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو (MIPT) نیز همکاری دارد. دو دختر و یک پسر او نیز که همگی فیزیکدان هستند در موسسه TsAGI با او همکاری می نمایند. به گزارش اینترفکس، این استاد برجسته فیزیک در روسیه متهم شده که اطلاعاتی شامل اسرار سری دولتی را به خارج منتقل نموده یا مرتکب دیگر اعمال به ضرر امنیت روسیه و در جهت منافع کشور، سازمان یا نمایندگان خارجی شده است. دادگاهی که در زندان لفورتووو پشت درهای بسته برگزار شده رأی به ادامه بازداشت این دانشمند روسی تا ماه فوریه آینده داده است.

اگر چه هنوز تایید نشده اما حدس می گردد که بخشی از این جاسوسی مربوط به موشک هسته ای هایپرسونیک جدید روسیه با نام Kinzhal (به معنای خنجر) باشد که سرعتی 10 برابر سرعت صوت دارد باشد، موشکی که ولادیمیر پوتین به طور ویژه خبر ساخت آن را داده است. گوبانوف جدیدترین مورد از دستگیری دانشمندان و مقامات تحقیقات نظامی در روسیه است که در جریان یک سری دستگیری های موسوم به توهم جاسوسی در این کشور بازداشت می شوند. ماه گذشته نیز دیمیتری فدوتکین 39 ساله که از مقامات ارشد Aeroflot به اتهام انتقال اطلاعت حساس به سرویس امنیتی بریتانیا متهم به خیانت شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1300

به "کارشناس ارشد تسلیحات هسته ای روسیه به اتهام جاسوسی برای غرب دستگیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس ارشد تسلیحات هسته ای روسیه به اتهام جاسوسی برای غرب دستگیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید