نشست شورای امنیت درباره اتیوپی، سازمان ملل درباره وقوع جنگ داخلی هشدار داد

به گزارش مجله کارنیکان، با تشدید خشونت ها در شمال اتیوپی، سازمان ملل نسبت به آغاز جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

نشست شورای امنیت درباره اتیوپی، سازمان ملل درباره وقوع جنگ داخلی هشدار داد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آلمان، شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه نشستی اضطراری برای آنالیز تحولات اوضاع در اتیوپی برگزار کرد.

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که این نشست به درخواست رئیس شورای امنیت و با حمایت 4 کشور ایرلند، تونس، کنیا و نیجر برگزار گردید.

رزماری دی کارلو، نماینده امور سیاسی سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: هیچکس نمی تواند پیش بینی کند که ادامه جنگ و ناامنی چه چیزی به همراه خواهد داشت. اما اجازه دهید واضح بگویم که آنچه مسلم است این است که خطر سقوط اتیوپی به سمت یک جنگ داخلی گسترده بسیار واقعی است.

او گفت که درگیری در شمال منطقه تیگری به ابعاد فاجعه باری رسیده است. وی اضافه کرد: نبردها آینده کشور و مردم آن و بعلاوه ثبات گسترده تر شاخ آفریقا را در شرایط نامشخصی در روزهای اخیر قرار داده است.

دی کارلو شرح داد که حدود 7 میلیون نفر در شمال اتیوپی به یاری های بشرمحبت آمیز احتیاج دارند. شبه نظامیان تیگرای با هماهنگی ارتش آزادی بخش اورومو در حال پیشروی به سمت آدیس آبابا هستند. درگیری های یک ساله در منطقه تیگرای در اتیوپی ابعاد فاجعه باری به خود گرفته است و این جنگ آینده کشور، مردم آن و ثبات گسترده تر شاخ آفریقا را در شرایطی مبهم قرار می دهد.

درگیری دولت اتیوپی با جبهه آزادی بخش خلق تیگرای از یک سال پیش شروع شد و درگیری ها در روزهای اخیر سرعت گرفته است زیرا هفته گذشته شرایط فوق العاده در سراسر کشور اعلام شد و از ساکنان مرکز خواسته شد برای دفاع از سلاح آماده باشند.

و در نوامبر 2020، ابی احمد، نخست وزیر، یک حمله نظامی را در جبهه شروع کرد، که مدت طولانی منطقه تیگری را اداره می کرد و بازیگر اصلی سیاست ملی اتیوپی بود.

درخواست آفریقا برای مذاکره ملی

از سوی دیگر اتحادیه آفریقا 5 خواسته اصلی را برای حل صلح آمیز درگیری ها در اتیوپی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

نماینده اتحادیه آفریقا در نشست شورای امنیت از اعضای شورا (15 کشور) خواست تا از دولت اتیوپی و جبهه آزادیبخش تیگری بخواهند بدون هیچ پیش شرطی وارد گفت وگو شوند و با آتش بس فوری موافقت نمایند.

وی اضافه کرد: بعلاوه ضروری است برای دسترسی نامحدود و پایدار همه افراد احتیاجمند در کشور به یاری های بشر محبت آمیز، احترام به قوانین بشرمحبت آمیز بین المللی و راه اندازی گفت وگوی فراگیر ملی فراخوان داده گردد.

اوباسانجو به شورای امنیت گفت که در 48 ساعت گذشته از المکله، مرکز منطقه تیگرای بازدید نموده و با ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، روسای جبهه آزادی بخش تیگرای و منطقه اورومو و دیگران رایزنی نموده است.

وی شرح داد که روز سه شنبه از امهری و عفر بازدید خواهد نمود و ابراز امیدواری کرد که تا پایان هفته طرحی را ارائه کند که شامل اجازه دسترسی بشرمحبت آمیز و خروج نیروهای متخاصم در اتیوپی می گردد.

پاسخ اتیوپی

در مقابل نماینده اتیوپی در سازمان ملل، تاکید نمود که کشورش پس از اینکه بتواند جلوی پیشرفت جبهه آزادی بخش تیگرای را بگیرد، آماده برگزاری یک گفتگوی ملی فراگیر است.

وی گفت که اتیوپی معتقد است که راهکار منطقه ای برترین راه برای یاری به آدیس آبابا برای غلبه بر بحران فعلی است.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی، پیش از این تاکید نموده بود که کشورش متلاشی نخواهد شد و متحد خواهد ماند و کسانی را که از آنها به عنوان دشمنان خود یاد کرد، شکست خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1968

به "نشست شورای امنیت درباره اتیوپی، سازمان ملل درباره وقوع جنگ داخلی هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست شورای امنیت درباره اتیوپی، سازمان ملل درباره وقوع جنگ داخلی هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید