فاصله اجساد بیماران مبتلا به کرونا از منبع آب های زیرزمینی

به گزارش مجله کارنیکان، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نکاتی را در خصوص اهمیت تعداد اجساد و فاصله آنها از منبع آب های زیرزمینی بیان کرده اند.

فاصله اجساد بیماران مبتلا به کرونا از منبع آب های زیرزمینی

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که نحوه خاکسپاری اجساد بیماران مبتلا به کرونا به چه صورت است می گویند: فقط افراد آموزش دیده می توانند مسئولیت رسیدگی به فرایند تدفین را بر عهده داشته باشند. کلیه افراد اعم از کارکنان مراقبت بهداشتی و یا تدفین که با جسد ارتباط دارند باید اقدامات احتیاطی از جمله بهداشت دست ها قبل و بعد از تماس با جسد و محیط اطراف و استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب با توجه به میزان تماس با جسد، مانند گان و دستکش را رعایت کنند.

اگر احتمال خروج مایعات و یا ترشحات از بدن اجساد وجود داشته باشد، کارکنان باید از وسایل محافظ صورت شامل شیلد حفاظتی، ماسک و عینک محافظ استفاده کنند. تماس با جسد و انتقال و جابه جایی آن باید به حداقل رسانده شود.

محلی که در آن جسد برای آماده سازی جهت تدفین قرار می گیرد، باید پس از انجام کار با آب و مواد شوینده شسته شود و پس از آن با مایع سفیدکننده حداقل 0.1 درصد یا الکل 70 درصد ضدعفونی شود. تجهیزات مورد استفاده برای این کار هم باید ضدعفونی شوند. این مواد ضدعفونی کننده حداقل باید یک دقیقه روی سطوح بمانند. نیازی به کیسه مخصوص حمل جسد جز در موارد خاص (مانند امکا ن نشت مایعات از جسد) نیست. جسد باید با پارچه پوشانده شود و نیاز به ضدعفونی کردن آن قبل از انتقال به محل دفن وجود ندارد.

دیدن جسد توسط اعضای خانواده به شرط عدم تماس با جسد و لمس آن با رعایت دستورالعمل های بهداشتی امکان پذیر است. بچه ها، افراد بالای 60 سال و کسانی که مسائل ریوی، قلبی یا ضعف ایمنی دارند، نباید در مراسم حاضر باشند. علاوه بر آن، کسی که نشانه های تنگی نفس و سرفه دارد نیز نباید در مراسم حاضر باشد مگر این که از ماسک مناسب استفاده کند. همچنین برای انتقال جسد، ماشین حمل ونقل خاصی نیاز نیست و لزومی ندارد که برای تدفین افراد متوفی عجله ای وجود داشته باشد. برای این کار باید به قواعد و سنت های فرهنگی و مذهبی در این زمینه احترام گذاشته شود.

حداقل فاصله بین محل دفن و منبع آب های زیرزمینی نیز باید بر اساس معیارهای زیر باشد.

اگر تعداد اجساد چهار و یا کمتر است، فاصله از منبع آب های زیرزمینی 200 متر؛ اگر اجساد پنج تا 60 عدد هستند، فاصله از منبع آب های زیرزمینی 250 متر و اگر تعداد اجساد 60 یا بیشتر است این فاصله باید 350 متر باشد.

اگر در هر صد متر مربع 120 جسد به خاک سپرده شوند فاصله آن ها از منبع آب های زیرزمینی باید 350 متر باشد. کف قبر باید حداقل دو متر بالای آب های زیرزمینی باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1127

به "فاصله اجساد بیماران مبتلا به کرونا از منبع آب های زیرزمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله اجساد بیماران مبتلا به کرونا از منبع آب های زیرزمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید