خبرنگاران بیش از 10 هزار تن کود شیمیایی برای مصرف کشاورزان در کردستان تامین شد

به گزارش مجله کارنیکان، سنندج - خبرنگاران - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: 10 هزار و 205 تن انواع کودشیمیایی طی هفته نخست فروردین امسال در استان تامین شده و در حال توزیع است.

خبرنگاران بیش از 10 هزار تن کود شیمیایی برای مصرف کشاورزان در کردستان تامین شد

به گزارش خبرنگاران، محمد صالح احمدی روز چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد تغذیه گیاهی استان از تلاش تامین کنندگان کود برای جذب آن در استان تقدیر کرد و گفت: تغذیه در مرحله داشت محصولات پاییزه هم چون گندم، جو و کلزا و مرحله کاشت محصولات بهاره اهمیت زیادی در افزایش عملکرد این محصولات دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها کشاورزانی در سامانه پایش مواد کودی می توانند کود دریافت کنند که در سامانه پهنه بندی ثبت نام کرده باشند، اضافه کرد: اطلاع رسانی به موقع باید در این رابطه انجام شود.اضافه کرد: با توجه به پراکنش نامناسب بارش ها در سال زراعی جاری باید در همه شهرستان های استان اقدام محلول پاشی اوره شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان اضافه کرد: مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها هم نسبت به ثبت نام همه کشاورزان در سامانه پهنه بندی، خرید کودهای فسفاته و پتاسه توسط کارگزاران فعال هر شهرستان برای تکمیل سبد کودی کشاورزان برای کشت های بهاره اقدام کنند.

وی میزان تامین کود اوره استان را در سال گذشته حدود 100 درصد گفت و گفت: میزان تامین انواع کود در هفته نخست سال جدید هم 10 هزار و 205 تن بوده است.

مدیرشرکت خدمات حمایتی استان کردستان هم در این جلسه تخصیص هشت هزار تن کود اوره در ابتدای سال جاری در استان را بی سابقه خواند و گفت: از سازمان تعاون روستایی استان درخواست داریم تا نسبت به خرید بخشی از این تخصیص اقدام کنند.

کننده سازمان تعاون روستایی استان کردستان نیز میزان خرید کود اوره توسط این تعاونی را در سال گذشته 13 هزار و 119 تن گفت و اضافه کرد: بنابر دلایلی همه سهمیه کودی ابلاغ شده در سال گذشته به طور کامل تحقق نیافت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کردستان هم بر ترویج محلول پاشی کود اوره در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: عدم مصرف کودهای فسفاته و پتاسه منجر به گرسنگی پنهان و افت عملکرد محصولات زراعی در سنوات آینده خواهد شد لذا باید به آن توجه ویژه شود.

این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.

کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 1643

به "خبرنگاران بیش از 10 هزار تن کود شیمیایی برای مصرف کشاورزان در کردستان تامین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از 10 هزار تن کود شیمیایی برای مصرف کشاورزان در کردستان تامین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید