تاثیر زلزله کرونا بر بازار مسکن دو غول مالی دنیا

به گزارش مجله کارنیکان، خبرنگاران: بازار مسکن دو غول مالی دنیا در برابر کرونا و تبعات چندبعدی آن مقاومت درخور نشان نداد.

تاثیر زلزله کرونا بر بازار مسکن دو غول مالی دنیا

جهت دریافت خدمات آلاچیق سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران آنالیز ها درباره نوع واکنش بازار املاک آمریکا و چین به ویروس دنیای نشان می دهد همزمان با شیوع گسترده ابتلا به کرونا، شیب تغییرات میانگین قیمت مسکن در آمریکا تغییر محسوس پیدا می نماید و در چین رکود معاملاتی در غالب شهرها برقرار می گردد. واکنش تورم مسکن آمریکا به رکود کرونایی معاملات، براساس پیش بینی ها دست کم تا اکتبر ادامه دارد. اثر بلندمدت این ویروس بر بازار ساخت و فروش مسکن و املاک تجاری نیز آنالیز شده است.

شکل واکنش بازار ملک به ویروس عالم گیر، از روی تغییرات کوتاه مدت و برآوردهای بلندمدت متغیرهای مسکن دو کشور رکورددار در کرونا معین شد. آنالیز های دنیای اقتصاد درباره تاثیری که رکود مالی و توقف فعالیت های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا بر بازار مسکن کشورهای چین و آمریکا گذاشته است نشان می دهد در کوتاه مدت و درست از ماه بعد از آغاز فراگیری، سطح میانگین قیمت مسکن کاهش قابل توجهی پیدا کرد و این فرایند کاهشی تا اوایل پاییز دست کم در بازار مسکن آمریکا ادامه پیدا می نماید. در حال حاضر بخشی از رکود سنگین در فعالیت های ساختمانی و ساخت و سازهای مسکونی در ایالت های مختلف این کشور از تبعات مالی کرونا نشات می گیرد.

برای بلندمدت پیش بینی می گردد 5 تغییر در جنس تقاضای خرید و اجاره مسکن در آمریکا و همچنین بازار املاک تجاری و حتی اداری این کشور رخ دهد.

در چین به عنوان کشور مبدا ابتلا به کرونا نیز اخیرا فروش واحدهای تازه ساز با تخفیف ویژه برای تحریک تقاضا آغاز شده است اما تا انتها 2020 برای بازار مسکن این کشور رکود معاملاتی پیش بینی می گردد.

برآوردها در سامانه های الکترونیکی املاک در آمریکا (شاخص مسکن در سامانه زیلو) حاکی است متوسط قیمت مسکن در این کشور در ماه مارس (آغاز فراگیری کرونا) به نقطه اوج رسید که رقمی معادل 248 هزار دلار بود و 7/ 3 درصد بیشتر از ماه مشابه در سال 2019 بوده است. اما در ماه جاری متوسط قیمت خانه در آمریکا با 2 درصد کاهش به 244 هزار دلار رسیده است. برآورد می گردد سطح قیمت میانگین در اکتبر به کف برسد و بعد از آن فرایند رشد تدریجی (آهسته) قیمت آغاز خواهد شد.

به دنبال شیوع کووید-19 چشم انداز رکودی تاریکی در انتظار اقتصاد دنیا است. در این باره این ابهام وجود دارد که پس از این رکود عمیق، اقتصادها چه راستای در پیش خواهند گرفت.

از جمله بخش هایی که زیر ذره بین اقتصاددانان قرار گرفته است بخش مسکن است. بر اساس آمارها، بخش مسکن آمریکا در رکود ساخت وساز عمیقی به سر می برد. هر چند آمارها متفاوت است، اما با توجه به احتیاجهای جمعیتی و مدل های پیش بینی انجمن ملی ساخت وسازهای مسکن، برآورد می گردد اقتصاد آمریکا حدود یک میلیون کمبود خانه داشته باشد.

این در حالی است که شرکت اعتباردهنده وام های رهنی فردی مک می گوید در مجموع کمبود 5/ 2 میلیون واحدی در بازار مسکن آمریکا وجود دارد. در حالی که عوامل مختلفی در کمبود عرضه مسکن آمریکا نقش دارند، در طرف تقاضا نیز عواملی همچون کاهش نرخ ازدواج، فرایند کاهشی نرخ خانه های خالی و افزایش تعداد جوان هایی که در خانه والدین خود زندگی می نمایند اثرگذار هستند. با در نظر دریافت این پس زمینه، افزایش قابل توجه در نرخ بیکاری در نیمه نخست امسال و پیامدهای گسترده و نگران نماینده بیماری کرونا منجر به ایجاد تغییرات بلندمدت در تقاضای مسکن خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از نشریه آنلاین بیلدر، در این رابطه پنج تغییر بلندمدتی که در این شرایط می توان برای تقاضای بخش مسکن انتظار داشت را می توان در فهرست زیر تشریح کرد:

تقاضای مسکن در مناطق کم تراکم افزایش خواهد یافت؛ یک درس اجتناب ناپذیر از بحران سلامت به وجود آمده ناشی از کووید-19 این است که مناطقی که تراکمی بالا دارند همانند نواحی مرکزی شهرها، با چالش های بیشتری روبرو هستند. در پاندمی کرونا معین شد مناطق متراکم به دلیل سبک زندگی شلوغ، وابستگی زیاد به حمل ونقل عمومی، زیرساخت های عمومی و نظام بهداشت نامناسب و ناکافی بیشتر در معرض شیوع بیماری قرار دارند. هر چند کارشناسان انتظار ندارند تقاضای مسکن به سوی مناطق روستایی تغییر کند، اما معتقدند بحران کووید-19 تقاضای مسکن را برای نواحی کمتر متراکم شهری افزایش می دهد.

اندازه خانه ها عظیم خواهد شد؛ در طول سه سال گذشته، ساخت خانه های اندازه متوسط فرایندی نزولی داشته است. با این حال در بحران کووید-19 برای بسیاری از خانوارها خسته نماینده بودن اندازه کوچک خانه هایشان به طور واضح آشکار شد. بر این اساس با بازسازی خانه های فعلی یا خرید خانه های عظیم تر، افراد می توانند احتیاجهای خود را برای فضاهای سکونت و کار عظیم تر پاسخ دهند. یک پنجره فرصت برای خانه های اجاره ای تک واحدی ایجاد خواهد شد؛ در حالی که به خاطر کاهش تقاضای سفر نرخ خانه های خالی اجاره کوتاه مدت افزایش خواهد یافت، اما در مقابل فرصت هایی برای تقاضای خانه های اجاره ای بلندمدت ایجاد خواهد شد.

شرایط مساعد تغییرات جمعیتی در کنار بادهای مخالفی که از سوی بازار نیروی کار وزیده می گردد به این معنی است که تقاضا برای خانه های اجاره ای تک واحدی افزایش خواهد یافت. فرایند تبدیل فضاهای تجاری به مسکونی شتاب می یابد؛ در حالی که کسب وکارهای خرده فروشی آنلاین و ارسال کالا فرایندی رو به رونق دارند، اما احتیاج برای کسب وکارهای فیزیکی در حال کاهش است.

با توجه به انعطاف گزینه ارتباطات ویدئو کنفرانسی، فرایندی مشابه برای فضاهای اداری در حال وقوع است. این تحولات فرصت هایی برای سازندگان ایجاد می نماید تا فضاهای تجاری پیشین را به ساخت خانه های شهری تک واحدی کم ارتفاع سوق دهند. تمرکز روی تقاضای نیروی کار ماهر باقی خواهد ماند: در شرایطی که اقتصادها کوشش می نمایند از رکود مالی خیز بردارند و در راستا دوره رونق مالی قرار گیرند، توان خرید خانه به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های خانوار باقی خواهد ماند. همانگونه که در بحران های قبلی تجربه شد، افزایش بهره وری نیروی کار فعال در بخش ساخت وساز مسکن، برای ساخت واحدهای بیشتر با محدودیت های بیشتر و هموار کردن منحنی بار مخارج مسکن حیاتی خواهد بود.

تغییرات بازار مسکن چین پس از کرونا

پس از فروکش کردن موج شیوع ویروس کرونا در چین و از سرگیری فعالیت های مالی، در ماه مارس بازارهای مسکن چین به تدریج به شرایط عادی بازگشتند. آمارهای مبادلات از هشت بازار عظیم املاک چین - شنژن، چنگدو، فوژو، هنگژو، هوآیان، یانگژو، شیاژینگ و شانتو - در این ماه حکایت از آن دارد که خریداران مسکن چین به بازارهای املاک این کشور بازگشتند. در این ماه حجم مبادلات سطح میانگین فصل آخر 2019 را مجدد لمس کرد. به عقیده کارشناسان این فرایند رو به بهبود عمدتا ناشی از برداشته شدن محدودیت هایی برای کنترل بیماری به اجرا گذاشته شده بود، محدودیت هایی که خریداران را از بازارهای یخ زده این کشور دور نگه می داشت. از زمان فروکش کردن تب بیماری، برداشته شدن محدودیت ها و از سرگیری فعالیت های صنعتی، اما بسازو بفروش ها تخفیفات قابل توجهی برای تقویت فروش و حفظ جریان نقدینگی خود ارائه می نمایند. یانگ هانگژو، معاون موسسه تحقیق و توسعه مسکن الکترونیک چین در این رابطه می گوید: قیمت بعضی از پروژه های جدید مسکن که توسط دولت مهار می گردد، به زیر قیمت های بازار کاهش یافته اند، هر چند بعضی پروژه ها همچنان برای خریداران پرطرفدار است. او ادامه می دهد: محدودیت ها بر قیمت زمین و مسکن فرصت هایی را برای سوداگران ایجاد می کرد. بنابراین مردم برای خرید مسکن و بسازو بفروش ها برای خرید زمین هجوم می آوردند. بر اساس آمارهای ماه مارس، فروش خانه در 30 شهر عظیم و متوسط پیشگام بازار مسکن چین، در این ماه به سطح 6/ 8 میلیون متر مربع رسید، بیش از سه برابر اندازه 33/ 2 میلیون متر مربعی ماه فوریه که محدودیت های مقابله با ویروس کرونا همچنان ادامه داشت.

برای مثال، در شهر سوژو، شهری از لحاظ اندازه در دسته بندی دوم و نزدیک به شانگهای، در هفته آخر منتهی به هشتم مارس حدود 175800 متر مربع خانه فروخته شد، سطحی که از میانگین هفتگی 65 هزار متر مربعی ماه فوریه و میانگین 132 هزاری ماه ژانویه بیشتر بود.

همچنین در استان ووژونگ در عرض تنها یک دقیقه فروش آنلاین خانه ، به ارزش بیش از 2/ 1 میلیارد یوآن رسید.

به گزارش روزنامه صبح چین جنوبی با بازگشایی مراکز فروش توسعه دهندگان، از سرگیری فعالیت شرکت های بسازو بفروش و بازگشت مردم به مشاغل نشانه های امیدوارنماینده تری در بازار املاک چین نمایان شده است.

در این رابطه شرکت گاردن کانتری اعلام نموده حدود 97 درصد از 1327 مرکز فروش در استان هوبی فعالیت خود را از سر گرفته اند. به علاوه تقریبا تمامی 2951 پروژه ساخت وساز این شرکت نیز مجدد به جریان افتاده اند. در شنژن، شرکت توسعه دهنده املاک نیو ورد دِوِلوپمِنت نیز بین اول ژانویه تا 15 مارس بیش از 70 درصد از واحدهای تک واحدی خود را به فروش رساند. ژانگ ییپینگ، تحلیلگر در شرکت امنیت تجاری چین در این رابطه می گوید: شنژن شهری جوان است، جایی که عرضه مسکن محدود و تقاضا برای خرید خانه بالا است.

به گفته او: به غیر از شنژن، بسیاری از شهرهای دسته بندی اول به خاطر سیاست گذاری های سختگیرانه بخش املاک بعید به نظر می رسد در ادامه سال 2020 شاهد جهش فروش خانه باشند. در این رابطه صاحب نظران معتقدند جهش فروشی که در بعضی شهرها اتفاق افتاده است به نظر نمی رسد آسیب های مالی بخش مسکن چین را در امسال جبران کند. بر این اساس شرکت نایت فرانک پیش بینی می نماید سطح فروش خانه در شهرهای دسته بندی اول چین در فصل نخست کاهشی 30 تا 40 درصدی را تجربه خواهد نمود.

میانگین قیمت مسکن

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 937

به "تاثیر زلزله کرونا بر بازار مسکن دو غول مالی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر زلزله کرونا بر بازار مسکن دو غول مالی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید