اُمیکرون در کشور همچنان رو به افزایش

به گزارش مجله کارنیکان، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم مداخلات اقناعی و اجباری برای واکسیناسیون کرونا، گفت: از جمعیت 67 میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن تزریق نمایند، حدود 60 میلیون نفر برای دز اول واکسینه شدند، ولی سرعت موارد تازه تزریق بسیار کاهش یافته است؛ تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود 50 هزار نفر رسیده است و این موضوع نگران نماینده است.

اُمیکرون در کشور همچنان رو به افزایش

دکتر مسعود یونسیان در تبادل نظر با ایسنا، گفت: طی مدت اخیر که امیکرون وارد کشور ما شده است، همانطور که انتظار می رفت رو به افرایش است و بر اساس آنالیز های انجام شده هنوز سویه غالب نشده است؛ اما به نظر می رسد یک سوم یا یک چهارم موارد ابتلا از این سویه باشد.

او تاکید نمود: اینکه موارد اعلام شده بیش از موارد رسمی مبتلایان باشد، همواره و در همه جای جهان چنین است؛ زیرا نه برای همه تست مخصوص انجام می گردد و نه تست حساسیت 100 درصدی دارد که موارد را دقیقا تعیین کند. بر این اساس تعمدی در کمتر گزارش کردن تعداد موارد نیست، ولی همواره همه جای جهان تعداد مبتلایان بیش از موارد گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی توان امیکرون را یک سرماخوردگی درنظر گرفت، توضیح داد: ابتلا به این سویه شدیدتر از سرماخوردگی است و می تواند موارد بستری و منجر به مرگ هم داشته باشد؛ اگرچه شدت آن قدری کمتر از واریانت دلتا است، اما آنقدر شدت کمتر نیست که بگوییم مانند سرماخوردگی است و نگران آن نباشیم. این سویه می تواند به شدت تعداد موارد را افزایش دهد که با این اتفاق همان درصد کمی هم که احتیاج به بستری و ونتیلاتور دارند می تواند سیستم بهداشتی درمانی را دچار مشکل کند.

این اپیدمیولوژیست درباره آثار واکسن بر سویه امیکرون، توضیح داد: مطالعات متعددی نشان داده است و دانشمندان معتقد هستند که تفاوت این سویه، چون بیش از سویه های قبلی است و برای غلبه بر آن احتیاج به تزریق سه دز واکسن داریم و حتی مطالعاتی نشان می دهد که واکسن سینوفارم که ادعا می گردد اثربخشی آن به طور نسبی کمتر از سایر واکسن ها است اما، سه دز آن توانسته به خوبی این ویروس را در شرایط آزمایشگاهی کنترل کند؛ بنابراین تاکید به تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم می تواند اثربخشی بالایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از سویه های کرونا، در سنین جوان، شدت بالایی ندارد، اعلام کرد: شدت درگیری بیماری در کهنسالی و میانسالی بالاتر است؛ اما معنای آن این نیست که در بچه ها و نوجوانان مرگ و میر ندارد، ولی به شدت مرگ و میر کمتری دارد و اگر قرار است پیشگیری انجام گردد، اولویت با سنین پایین تر است. اگر واکسنی که بی خطری آن در بچه ها ثابت گردد، در دسترس باشد توصیه اکید شده است که بچه ها هم واکسینه شوند؛ زیرا می توانند حامل آلودگی ویروسی به بزرگسالان باشند.

یونسیان تاکید نمود: وقتی بچه ها در اثر ابتلا به کرونا احتمال مرگ خیلی پایینی دارند، به همان مقدار هم باید واکسن خیلی بی خطری تزریق نمایند؛ چون در سالمندان که احتمال مرگ بالاتر است حتی اگر واکسن درجاتی از عوارض را داشته باشد، می توانیم در تعادل سود و زیان بپذیریم و خطرات ناچیز را به علت فواید بالا بپذیریم. در خصوص بچه ها، علاقه مند و پیگیر تزریق واکسن بی خطر و بی عارضه هستیم.

او درباره اندازه واکسیناسیون کرونا در کشور، توضیح داد: از جمعیت 67 میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن بزنند حدود 60 میلیون نفر برای دز اول واکسینه شدند، ولی سرعت موارد تازه تزریق بسیار کاهش یافته است تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود 50 هزار نفر رسیده است و این خیلی نگران نماینده است. بیش از 52.5 میلیون نفر دز دوم را تزریق کردند و به نظر می رسد این فاصله میان دز یک و دو به این زودی ها پر نگردد و احتیاج باشد مداخلات اقناعی و اجباری برای افزایش سلامت جامعه انجام گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: karnikan.ir شناسه مطلب: 2050

به "اُمیکرون در کشور همچنان رو به افزایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُمیکرون در کشور همچنان رو به افزایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید